Retail is topsport

Retail is topsport

Consumentengedrag en de wereld rondom ondernemers verandert continu en steeds sneller, waarbij de shift naar online deels een permanent karakter heeft. Het belang van digitalisering en toegevoegde waarde van merken en formules wordt steeds groter. Ook duurzaamheid wordt steeds belang­rijker voor de consument en biedt kansen voor de retailer maar is aan de andere kant een license to operate. Tevens verwacht de consument omtrent duurzaamheid volledige transparantie. Kortom Retail is topsport.

De National Retail Federation 2023 Retail’s Big Show, de grote retail vakbeurs, vindt ieder jaar in januari plaats in New York. De focus is, aldus de Rabobank Retail Update van februari, gericht op vijf kernthema’s die centraal staan in de verdere ontwikkeling van de retailsector:
1. Fusion – vervagende grenzen met kansen om formules te stretchen.
2. Verticale integratie & Smart data – regie voeren vanuit kennis.
3. Omnichannel & Technologie – de klant staat altijd centraal, ‘mobile first’.
4. Samenwerking – samen kom je verder zowel horizontaal (sector), verticaal (keten) als via platforms.
5. Markt & Concurrentiepositie – de concurrentie neemt toe zowel in B2C, B2B, D2C als C2C, de shift naar online zet door, onderscheidend vermogen en digitalisering blijven cruciaal.

Retailers moeten om hun kansen te kunnen benutten hierop inspelen en hun strategie aanpassen. Zo gaat fusion vooral over de steeds verder vervagende grenzen binnen en buiten de retailsector.

Opmerkelijk: ‘Ook in de Verenigde Staten zijn alle grote retailers het er over eens dat de fysieke winkel niet
verdwijnt. Wel dat deze echt moet veranderen. Winkels die vooral lijken op pakhuizen met een kassa, vol liggen met spullen die overal verkrijgbaar zijn en ongeïnteresseerde medewerkers hebben, tonen onvoldoende onderscheidend vermogen, toegevoegde waarde en toekomst.’

Deel dit bericht

Meer berichten

De vraag naar een sfeervolle buitenruimte blijft groeien. Consumenten willen een balkon of terras waar ze kunnen ontspannen en genieten van bloemen en groen. De Pelargonium past perfect binnen de vijf belangrijkste trends van 2025: 

Het nieuwe Naturgartencenter Kremer in Siegen is op 14 maart feestelijk geopend en in gebruik genomen. Tevens wordt dit jaar het 120-jarig jubileum gevierd van Kremer, ter gelegenheid hiervan worden 120 fascinerende tuin- en natuurverhalen gepresenteerd, die bezoekers kunnen ontdekken in de Kremer Naturgartencenters.

Zaterdag 15 maart was de feestelijke opening van de nieuwe aanwinst van tuincentrumketen bijStox: GroenRijk/bijStox in het Limburgse Berg en Terblijt. Felicitaties en veel succes gewenst aan de eigenaren Annette en Peter Stox en het team van medewerkers van bijStox.

Van 24 tot 26 juni 2025 presenteert spoga+gafa de nieuwste innovaties op het gebied van tuinmeubelen, accessoires, verlichting en zonwering. Dit jaar staat het thema Design Gardens centraal. spoga+gafa 2025 toont hoe de tuin van de toekomst eruit zal zien, met duurzame en esthetische oplossingen die inspelen op de veranderende behoeften van de tuinliefhebber. In het Trendrapport tuinmeubelen en -decoratie geeft de vakbeurs alvast enige richtlijnen.

In 2024 liet Bloemenbureau Holland uitgebreid onderzoek doen naar de houding en het koopgedrag van bloemen- en plantenkopers in Nederland, Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië. In elk land namen ongeveer 2.000 kopers deel aan een online enquête. Daarnaast werden winkelinterviews afgenomen en vond er eyetracking-onderzoek plaats in verschillende winkelkanalen.

2024 was het warmste jaar (+1,5°C) sinds het begin van de klimaatregistratie. ‘We moeten allemaal onze inspanningen opvoeren om het klimaat te beschermen en ons aan te passen aan de klimaatverandering’, zegt Horst Fischer, directeur van de Internationale Tuinententoonstelling 2027 Metropole Ruhr (IGA).

Per 1 januari heeft het Duitse tuincentrum Gartenwelt Bocholt zich aangesloten bij GRS Retail. Met deze samenwerking kunnen de nieuwe eigenaren, Giovanni Rooks en Mark Starte, gebruikmaken van een uitgebreid dienstenpakket ter ondersteuning bij het verder ontwikkelen van hun tuincentrum.

De Week van de Groene Tuin wordt uitgebreid naar een volledige maand. April is de maand waarin veel mensen de tuin in gaan en staat voortaan in het teken van het vergroenen van tuinen, balkons en straten.

Laatste editie