Méér inzicht in het winkelgedrag van bloemen- en plantenkopers

Bloemenbureau Holland event shopperonderzoek 2

Méér inzicht in het winkelgedrag van bloemen- en plantenkopers

In 2024 liet Bloemenbureau Holland uitgebreid onderzoek doen naar de houding en het koopgedrag van bloemen- en plantenkopers in Nederland, Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië. In elk land namen ongeveer 2.000 kopers deel aan een online enquête. Daarnaast werden winkelinterviews afgenomen en vond er eyetracking-onderzoek plaats in verschillende winkelkanalen.

Tijdens het onderzoek werd er uitgebreid gekeken naar de customer journey. Bij bloemen spelen prijs, versheid en visuele aantrekkelijkheid de grootste rol in de aankoopbeslissing, terwijl bij planten vooral onderhoudsgemak, duurzaamheid en milieuvriendelijkheid belangrijk zijn. Ongeveer 60% van de aankopen is vooraf gepland, zowel bij bloemen als planten. Hieronder vallen ook aankopen voor speciale gelegenheden zoals een verjaardag (meest genoemd). 

In Groot-Brittannië is de supermarkt het favoriete verkooppunt voor bloemen, terwijl Nederland, Duitsland en Frankrijk voorkeur heeft voor de bloemist. Voor planten speelt het tuincentrum vrijwel overal een sleutelrol. De voorkeurskeuze wordt o.a. gedreven door de service van de bloemist (NL), de presentatie van planten in het tuincentrum (DU), de presentatie van bloemen bij de bloemist (FR) en het gemak om in de supermarkt boodschappen en bloemenaankoop te combineren (GB). 

Om de onderzoeksresultaten beschikbaar te stellen heeft BBH een interactief dashboard ontwikkeld waarmee kwekers en handelaren hun assortiment kunnen optimaliseren. Denk aan het toevoegen van duurzamere opties voor milieubewuste kopers. Ook biedt het kansen op het gebied van winkelpresentatie, slimmer inrichten van displays en aanbieden van relevante productinformatie. Ook kan via gerichte aanbevelingen of advertenties voor een gepersonaliseerde klantbenadering worden gekozen, de verkoopstrategie worden aangescherpt, loyaliteitsprogramma’s worden ontwikkeld, en meer groei in de categorie worden gerealiseerd.

Deel dit bericht

Meer berichten

De vraag naar een sfeervolle buitenruimte blijft groeien. Consumenten willen een balkon of terras waar ze kunnen ontspannen en genieten van bloemen en groen. De Pelargonium past perfect binnen de vijf belangrijkste trends van 2025: 

Het nieuwe Naturgartencenter Kremer in Siegen is op 14 maart feestelijk geopend en in gebruik genomen. Tevens wordt dit jaar het 120-jarig jubileum gevierd van Kremer, ter gelegenheid hiervan worden 120 fascinerende tuin- en natuurverhalen gepresenteerd, die bezoekers kunnen ontdekken in de Kremer Naturgartencenters.

Zaterdag 15 maart was de feestelijke opening van de nieuwe aanwinst van tuincentrumketen bijStox: GroenRijk/bijStox in het Limburgse Berg en Terblijt. Felicitaties en veel succes gewenst aan de eigenaren Annette en Peter Stox en het team van medewerkers van bijStox.

Van 24 tot 26 juni 2025 presenteert spoga+gafa de nieuwste innovaties op het gebied van tuinmeubelen, accessoires, verlichting en zonwering. Dit jaar staat het thema Design Gardens centraal. spoga+gafa 2025 toont hoe de tuin van de toekomst eruit zal zien, met duurzame en esthetische oplossingen die inspelen op de veranderende behoeften van de tuinliefhebber. In het Trendrapport tuinmeubelen en -decoratie geeft de vakbeurs alvast enige richtlijnen.

In 2024 liet Bloemenbureau Holland uitgebreid onderzoek doen naar de houding en het koopgedrag van bloemen- en plantenkopers in Nederland, Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië. In elk land namen ongeveer 2.000 kopers deel aan een online enquête. Daarnaast werden winkelinterviews afgenomen en vond er eyetracking-onderzoek plaats in verschillende winkelkanalen.

2024 was het warmste jaar (+1,5°C) sinds het begin van de klimaatregistratie. ‘We moeten allemaal onze inspanningen opvoeren om het klimaat te beschermen en ons aan te passen aan de klimaatverandering’, zegt Horst Fischer, directeur van de Internationale Tuinententoonstelling 2027 Metropole Ruhr (IGA).

Per 1 januari heeft het Duitse tuincentrum Gartenwelt Bocholt zich aangesloten bij GRS Retail. Met deze samenwerking kunnen de nieuwe eigenaren, Giovanni Rooks en Mark Starte, gebruikmaken van een uitgebreid dienstenpakket ter ondersteuning bij het verder ontwikkelen van hun tuincentrum.

De Week van de Groene Tuin wordt uitgebreid naar een volledige maand. April is de maand waarin veel mensen de tuin in gaan en staat voortaan in het teken van het vergroenen van tuinen, balkons en straten.

Laatste editie