De Buitenleventrends van 2025

1. Kleurexplosie

De Buitenleventrends van 2025

De vraag naar een sfeervolle buitenruimte blijft groeien. Consumenten willen een balkon of terras waar ze kunnen ontspannen en genieten van bloemen en groen. De Pelargonium past perfect binnen de vijf belangrijkste trends van 2025:

1. KLEUREXPLOSIE:
Felle kleuren zijn terug! Geraniums in levendige tinten maken van elke buitenruimte een uitnodigende plek.

2. JUNGLE-LOOK:
Combineer geraniums met weelderig groen en exotische planten voor een speelse, tropische uitstraling. 

3. MEDITERRANE BOHO-VIBE:
Warme aardetinten, rotan en kleurrijke geraniums brengen de vakantiesfeer naar het terras. 

4. ECO-CHIC:
Natuurlijke materialen en duurzaamheid gaan hand in hand met de tijdloze uitstraling van geraniums. 

5. BALKON-RETREATS:
Ook op kleine balkons zorgen geraniums voor een groene en bloemrijke omgeving. 

Pelargonium: de must-have van 2025  
Met de trendcampagne ‘Eindeloos zomergeluk! Geraniums brengen kleur’ laat Pelargonium for Europe (PfE) zien hoe tuincentra en bloemisten optimaal kunnen inspelen op deze tuintrends. De geranium is niet meer weg te denken van balkon en terras en biedt eindeloze mogelijkheden voor een stijlvolle buitenruimte. 

Inspelen op de trend in de winkel  
Voor tuincentra en bloemisten is dit hét moment om de Pelargonium centraal te zetten in hun presentatie. Pelargonium for Europe biedt gratis promotiematerialen om de verkoop van geraniums te stimuleren. Van POS-materialen tot inspirerende beelden en kant-en-klare social media posts: alles is direct te downloaden via pfe-trade.com/nl/.

 


Of neem contact op met campagnemanager
Nelleke Vos, nelleke@conceptfactory.eu  

 


Maak de geranium een blikvanger
in jouw winkel  
Wil je de verkoop van geraniums een boost geven? Zorg voor een aantrekkelijke presentatie op de winkelvloer die aansluit bij de nieuwste tuintrends. Laat klanten zien hoe ze geraniums kunnen combineren met meubels, potten en accessoires voor een complete buitenervaring. Deel de trend op social media en inspireer je klanten met creatieve ideeën.

Over Europe in Bloom
De promotiecampagne ‘Europe in Bloom’, waarin de Pelargonium een hoofdrol speelt, is een initiatief van Pelargonium for Europe (PfE) en wordt mede mogelijk gemaakt met financiële steun van de Europese Unie. PfE is een collectief dat in 2016 is opgericht door Europese Pelargoniumveredelaars om de verkoop van geraniums te stimuleren. Met deze campagne biedt PfE retailers een uitgebreide ondersteuning om de verkoop van Pelargoniums dit seizoen te maximaliseren en consumenten aan te moedigen geraniums te kopen, waar ze de hele zomer van kunnen genieten.

Deel dit bericht

Meer berichten

De vraag naar een sfeervolle buitenruimte blijft groeien. Consumenten willen een balkon of terras waar ze kunnen ontspannen en genieten van bloemen en groen. De Pelargonium past perfect binnen de vijf belangrijkste trends van 2025: 

Het nieuwe Naturgartencenter Kremer in Siegen is op 14 maart feestelijk geopend en in gebruik genomen. Tevens wordt dit jaar het 120-jarig jubileum gevierd van Kremer, ter gelegenheid hiervan worden 120 fascinerende tuin- en natuurverhalen gepresenteerd, die bezoekers kunnen ontdekken in de Kremer Naturgartencenters.

Zaterdag 15 maart was de feestelijke opening van de nieuwe aanwinst van tuincentrumketen bijStox: GroenRijk/bijStox in het Limburgse Berg en Terblijt. Felicitaties en veel succes gewenst aan de eigenaren Annette en Peter Stox en het team van medewerkers van bijStox.

Van 24 tot 26 juni 2025 presenteert spoga+gafa de nieuwste innovaties op het gebied van tuinmeubelen, accessoires, verlichting en zonwering. Dit jaar staat het thema Design Gardens centraal. spoga+gafa 2025 toont hoe de tuin van de toekomst eruit zal zien, met duurzame en esthetische oplossingen die inspelen op de veranderende behoeften van de tuinliefhebber. In het Trendrapport tuinmeubelen en -decoratie geeft de vakbeurs alvast enige richtlijnen.

In 2024 liet Bloemenbureau Holland uitgebreid onderzoek doen naar de houding en het koopgedrag van bloemen- en plantenkopers in Nederland, Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië. In elk land namen ongeveer 2.000 kopers deel aan een online enquête. Daarnaast werden winkelinterviews afgenomen en vond er eyetracking-onderzoek plaats in verschillende winkelkanalen.

2024 was het warmste jaar (+1,5°C) sinds het begin van de klimaatregistratie. ‘We moeten allemaal onze inspanningen opvoeren om het klimaat te beschermen en ons aan te passen aan de klimaatverandering’, zegt Horst Fischer, directeur van de Internationale Tuinententoonstelling 2027 Metropole Ruhr (IGA).

Per 1 januari heeft het Duitse tuincentrum Gartenwelt Bocholt zich aangesloten bij GRS Retail. Met deze samenwerking kunnen de nieuwe eigenaren, Giovanni Rooks en Mark Starte, gebruikmaken van een uitgebreid dienstenpakket ter ondersteuning bij het verder ontwikkelen van hun tuincentrum.

De Week van de Groene Tuin wordt uitgebreid naar een volledige maand. April is de maand waarin veel mensen de tuin in gaan en staat voortaan in het teken van het vergroenen van tuinen, balkons en straten.

Laatste editie