Klanten meenemen inverduurzaming van de sector

Klanten meenemen inverduurzaming van de sector

Uit recent onderzoek van GfK in opdracht van Tuinbranche Nederland onder 2.715 tuinbezitters blijkt dat tuinbezitters graag hun tuin inzetten om een positieve impact op het milieu te realiseren.

Bijna 3 op de 5 tuinbezitters die in de afgelopen drie maanden een tuinproduct kocht, gaf aan het belangrijk te vinden bij te dragen aan het voorkomen van klimaatverandering door hun tuin te vergroenen! Dit vormt een zeer waardevolle kans voor de tuinsector om klanten te inspireren en handvatten te bieden om actief aan de slag te kunnen gaan met vergroenen. Dit kan zich vertalen naar het aanbod van én de vraag naar duurzame producten.

4 op de 9 tuinbezitters gaven aan duurzaamheid belangrijk te vinden bij de aankoop van producten. Dezelfde hoeveelheid tuinbezitters gaf aan de toegevoegde waarde in te zien van een duurzaamheids­label dat aangeeft in welke mate een product duurzaam is. Op de vraag of klanten ook daadwerkelijk kijken naar duurzaamheidslabels, gaf slechts 25% aan gebruik te maken van duurzaamheidslabels. 35% van de respondenten gaf aan niet te kijken naar duurzaamheidslabels.

35% van de ondervraagden gaf aan behoefte te hebben aan duurzaamheidslabels in tuincentra, terwijl met 44% van de tuinbezitters aangaf er niet positief of zelfs negatief tegenover te staan.

Deel dit bericht

Meer berichten

ECOstyle heeft op Green Friday opnieuw het jaarlijkse Garden Support-programma gelanceerd, dit keer met het thema ‘Groen verbindt’. Het initiatief stimuleert projecten die bewoners samenbrengen én zorgen voor meer groen in de leefomgeving. Volgens ECOstyle is er juist behoefte aan ideeën die zowel de biodiversiteit als het sociale contact in wijken versterken.

Tijdens de jaarlijkse DCM Premium Dealerdag, gehouden op 9 september in het Nationaal Park De Hoge Veluwe, is Tuincentrum Ottema uit Marum onderscheiden met de titel DCM’er van het Jaar 2025. Eigenaren Luit en Aletta Ottema namen de eervolle onderscheiding en een feestelijke geldcheque in ontvangst.

Trendwatcher Aafje Nijman bezocht in september Maison & Objet (M&O) en Paris Design Week. Haar conclusie voor tuincentra: twee duidelijke hoofdbewegingen domineren de noviteiten: Nostalgie en vrolijkheid. Bovendien is kleur terug en verliest beige terrein. ‘Welcome Home’, het overkoepelende thema van de beurs, vormt de emotionele kapstok: een veilige, warme plek waar je je gezien voelt en kunt ontspannen.

Bij Intratuin Arnhem Presikhaaf werkten werkbegeleiders en medewerkers samen met theatermaker Merel Rutgers en team Ruimtekoers aan theatervoor stellingen en theatertrainingen. In een veilige setting onderzochten zij hoe cultuur maken en beleven kan bijdragen aan persoonlijke groei en inclusieve arbeids ontwikkeling.

Terwijl de eerste kerstdecoraties op de winkelvloer verschijnen, is het achter de schermen tijd om vooruit te kijken. Augustus en september zijn dé maanden om de basis te leggen voor een sterk voorjaar. Niet terugblikken, maar vooruitplannen.

Tuincentrum Intratuin Ostmann in Emden (DE) heeft op donderdag 21 augustus, na flinke vertraging bij de bouw, op feestelijke wijze de deuren geopend an de Württemberger Straße 12. Tijdens de openingsdagen van 21 t/m 31 augustus profiteerden klanten van diverse aanbiedingen en activiteiten. Emden is de zevende vestiging van familiebedrijf Ostmann, geleid door Rainer en Elvira Ostmann.

De vraag naar een sfeervolle buitenruimte blijft groeien. Consumenten willen een balkon of terras waar ze kunnen ontspannen en genieten van bloemen en groen. De Pelargonium past perfect binnen de vijf belangrijkste trends van 2025: 

Laatste editie