Trend van gelokaliseerde
productie of inkoop zet door

Maison&Objet-Baromètre4-Juin-Version-Anglaise

Trend van gelokaliseerde
productie of inkoop zet door

Vakbeurs Maison & Objet heeft een nieuwe editie van de Barometer ‘International decor, design & lifestyle industry’ uitgebracht. In dit onderzoek ondervraagt M&O stakeholders uit de branche drie keer per jaar op marktindicators en andere vragen. Aan de huidige editie gaven 730 merken en retailers hun medewerking.

Van de respondenten onderschreef 88% dat hun klanten de herkomstplek van producten een steeds belangrijker afweging vinden in hun koopgedrag. Volgens Maison & Objet geven producenten hieraan gehoor. 83% van de producenten zegt dat ze alles of een deel van hun collectie op het eigen continent produceren. Ook aan de inkoopkant zegt 90% dat ze hun producten uit het eigen continent halen, 50% haalt daarnaast nog producten van buiten deze zone.

Deze trend lijkt door te zetten. Een derde van alle producenten zegt klaar te staan om een reshoring proces te beginnen, terwijl 71% zegt dit binnen een of twee jaar te willen realiseren. Hierbij spelen volgens M&O verschillende aspecten een rol. Zo is de vraag van consumenten naar gelokaliseerde productie of inkoop een belangrijke factor. Ook de verstoringen in de wereldwijde productieketens zijn een factor van belang. Zo zijn bijvoorbeeld de lange wachttijden die veroorzaakt worden door China’s zero covid beleid een belangrijke factor voor veel bedrijven om hun productie meer te lokaliseren. Van de bedrijven die hun productie terug naar Europa willen halen zoekt 50% vooral in hun eigen land naar productiemogelijkheden, maar in het bijzonder is er aandacht voor Portugal, Italië en Spanje.

Deel dit bericht

Meer berichten

ECOstyle heeft op Green Friday opnieuw het jaarlijkse Garden Support-programma gelanceerd, dit keer met het thema ‘Groen verbindt’. Het initiatief stimuleert projecten die bewoners samenbrengen én zorgen voor meer groen in de leefomgeving. Volgens ECOstyle is er juist behoefte aan ideeën die zowel de biodiversiteit als het sociale contact in wijken versterken.

Tijdens de jaarlijkse DCM Premium Dealerdag, gehouden op 9 september in het Nationaal Park De Hoge Veluwe, is Tuincentrum Ottema uit Marum onderscheiden met de titel DCM’er van het Jaar 2025. Eigenaren Luit en Aletta Ottema namen de eervolle onderscheiding en een feestelijke geldcheque in ontvangst.

Trendwatcher Aafje Nijman bezocht in september Maison & Objet (M&O) en Paris Design Week. Haar conclusie voor tuincentra: twee duidelijke hoofdbewegingen domineren de noviteiten: Nostalgie en vrolijkheid. Bovendien is kleur terug en verliest beige terrein. ‘Welcome Home’, het overkoepelende thema van de beurs, vormt de emotionele kapstok: een veilige, warme plek waar je je gezien voelt en kunt ontspannen.

Bij Intratuin Arnhem Presikhaaf werkten werkbegeleiders en medewerkers samen met theatermaker Merel Rutgers en team Ruimtekoers aan theatervoor stellingen en theatertrainingen. In een veilige setting onderzochten zij hoe cultuur maken en beleven kan bijdragen aan persoonlijke groei en inclusieve arbeids ontwikkeling.

Terwijl de eerste kerstdecoraties op de winkelvloer verschijnen, is het achter de schermen tijd om vooruit te kijken. Augustus en september zijn dé maanden om de basis te leggen voor een sterk voorjaar. Niet terugblikken, maar vooruitplannen.

Tuincentrum Intratuin Ostmann in Emden (DE) heeft op donderdag 21 augustus, na flinke vertraging bij de bouw, op feestelijke wijze de deuren geopend an de Württemberger Straße 12. Tijdens de openingsdagen van 21 t/m 31 augustus profiteerden klanten van diverse aanbiedingen en activiteiten. Emden is de zevende vestiging van familiebedrijf Ostmann, geleid door Rainer en Elvira Ostmann.

De vraag naar een sfeervolle buitenruimte blijft groeien. Consumenten willen een balkon of terras waar ze kunnen ontspannen en genieten van bloemen en groen. De Pelargonium past perfect binnen de vijf belangrijkste trends van 2025: 

Laatste editie