Spoga+gafa vernieuwt concept

growing-forward--garden-lifestyle-at-spoga-gafa-2026_content_fbfd6639

Spoga+gafa vernieuwt concept

In 2026 zal spoga+gafa, de internationale beurs die plaatsvindt van 22-24 juni in Keulen, er anders uit komen te zien. Onder het motto ‘growing forward’ speelt de beurs in op veranderende marktontwikkelingen, nieuw consumentengedrag en de behoefte aan duidelijkere structuren binnen vakbeurzen.

De bestaande hoofdthema’s Living (decoratie & meubelen), Creation & Care (tuinontwerp, techniek en planten) en BBQ blijven intact, maar worden uitgebreid met nieuwe themagebieden en belevingszones. Daarmee wil de beurs meer overzicht bieden, nieuwe doelgroepen aanspreken en bezoekers efficiënter door de hallen leiden.

Nieuw is Outdoor Adventure, dat inspeelt op de groeiende belangstelling voor natuurbeleving, wandelen, kamperen en outdooractiviteiten in en rondom de tuin. De zone richt zich ook op sport-, outdoor- en campingretailers.

Met Object.Europe presenteert spoga+gafa een ‘curated design’-gebied voor hoogwaardig Europees outdoor design, met de nadruk op duurzaamheid, korte ketens en premium vakmanschap. Dit deel richt zich onder meer op architecten, interieurontwerpers en de horeca.

In de BBQ-hal verschijnt voortaan tweejaarlijks de Flavour Market, waar proeverijen en productpresentaties samenkomen. Sauzen, kruiden, dranken en versproducten bieden nieuwe cross-sellingkansen voor de retail.

Daarnaast krijgt de beurs met de Garden Sourcing Hub een duidelijk afgebakend inkoopgebied voor Aziatische leveranciers met grote volumes en scherp geprijsde producten.

De vernieuwde structuur gaat gepaard met een complete rebranding, die een modernere, internationalere uitstraling moet geven en de vier hoofdthema’s visueel sterker verbindt.

Deel dit bericht

Meer berichten

ASN Bank en Naturalis Biodiversity Center starten samen een nieuwe actie om huiseigenaren te helpen bij het vergroenen van hun woning. De partijen introduceren een gratis e-learning over groene daken, bedoeld voor iedereen die zelf aan de slag wil met een sedumdak of ander type groendak.

Het einde is in zicht voor Intratuin in Boxtel. Het pand aan de Vuurijzer is overgenomen, maar het tuincentrum wordt door de nieuwe eigenaren niet voortgezet. De winkel blijft tot eind 2026 open en wat er daarna voor in de plaats komt, is nog niet zeker. De nieuwe eigenaar onderzoekt met een projectontwikkelaar de mogelijkheden.

Aan het assortiment van Intratuin Ter Aar werd onlangs babykleding toegevoegd. Jan Willem Egas, de ondernemer achter het tuincentrum, vertelt: ‘We keken naar wat klanten leuk vinden om te zien en waar ze een goed gevoel van krijgen. Babykleding is schattig, positief en tovert een glimlach op het gezicht. Dat past bij ons als belevingscentrum, zeker in het najaar richting de feestdagen.’ De doelgroep bestaat voornamelijk uit moeders en oma’s die het artikel meenemen als impulsaankoop of cadeau voor Sinterklaas en kerst.

Op 8 en 9 november vierde Tuincentrum de Driesprong de langverwachte Grand Opening van haar volledig vernieuwde pand. Na maanden van verbouwen en vergroenen werden bezoekers verwelkomd voor een feestelijk openingsweekend, waarbij ze konden genieten van exclusieve kortingsacties, gratis drankjes en leuke verrassingen. Ook werd het nieuwe logo van De Driesprong gepresenteerd, een symbool van een frisse start en toekomst vol groei.

Bij Intratuin Koudekerke is een ½ mWh batterij-accu, een zogenaamd EOS Energie-Opslag-Systeem, geplaatst. Algemeen directeur Sjacco Joziasse denkt dat dit voor de nabije toekomst voor veel tuincentra een must is, maar ziet aanschaf nog niet veel gebeuren en zo wel, dan vaak op kleine schaal. ‘Met deze EOS gaan we uiteraard de energie verdelen die we opwekken met onze 600 zonnepanelen, maar eveneens per dag handelen op de EPEX-markt – met prijzen per kwartier – en bovendien ook op de onbalansmarkt.’

Tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven vormden orchideeën onverwacht de blikvanger in de studio van lichtontwerpers Aptum. In samenwerking met Orchids Info presenteerde de studio de installatie ‘In Full Bloom’, een tijdelijke binnentuin waarin licht en botaniek samenkwamen. Voor deze gelegenheid werd Aptums studio volledig ingericht met honderden orchideeën in uiteenlopende kleuren en vormen. Het daglicht dat via de grote lichtkoepel binnenviel, versterkte het ruim­telijke effect van de installatie.

Van 11 tot en met 13 januari 2026 vindt in de Evenementenhal Gorinchem de voorjaarseditie van Trendz plaats, de inkoopbeurs voor home deco, lifestyle en gifts. De beurs vormt voor veel winkeliers het startpunt van het nieuwe seizoen.

Fleurop neemt WY Bloemisten over. Met de bundeling van beide netwerken ontstaat per 1 januari een organisatie met in totaal zo’n 1.300 aangesloten bloemisten – veruit het grootste landelijke netwerk van lokale bloemisten in Nederland. Beide merken blijven echter zelfstandig bestaan, met een eigen identiteit en eigen werkwijze richting aangesloten ondernemers.

Laatste editie