Living Lab Social Robots

IMG_2207

Living Lab Social Robots

Vanaf september is fase twee van start gegaan van het robot project SDF Living Lab Social Robots. Hierbij staat de retailmedewerker centraal. Deze tweede pilot vond plaats bij Blokker (Den Haag), Hakitiki (Rijswijk), Lucardi (The Mall), OFM.Voorburg Mensperience Store, Bakker Klink en Intratuin (Pijnacker). Dit najaar zijn er tot 22 november bij de zeven deelnemende retailers in 273 dagen ruim 8.500 klant-robot interacties geweest. Met een gemiddelde van ruim 31 klant-robot interacties per dag.

Op 23 november zijn de voorlopige resultaten gedeeld en was er een fysieke rondleiding bij drie enthousiaste retailers en hun retailmedewerkers: Intratuin Pijnacker, OFM. in Voorburg en Lucardi in Den Haag. Hierbij waren de robots in actie op de winkelvloer en werden de ervaringen gedeeld van retailmedewerkers en klanten. Ook waren er studenten aanwezig die de resultaten van twee geteste scripts deelden. De eerste conclusies, t/m 22 november, zijn bekend. Hieruit blijkt dat robotscripts met wayfinding en informatie de taken van medewerkers verlichten, vooral in grotere winkels met meer zelfbediening. In service en meer ambachtelijke winkels waarbij de medewerker centraal staat is een robot minder nuttig en kan alleen kleine taken overnemen.

Het promoten van producten of loyaltykaarten door robots wordt niet gewaardeerd door klanten. Een robotscript moet nuttig zijn voor de klant om vervolgens ook nuttig te zijn voor de medewerker. Zorgen over privacy, angst voor robots, gemis van sociaal contact en angst dat de robot banen overneemt spelen geen rol in de tevredenheid over de dienstverlening van de robot.

Voor meer info over het onderzoek of de mogelijkheden voor de branche kun je contact opnemen met Frank van der Heide van Tuinbranche Nederland via frank.vanderheide@tuinbranche.nl of Ewout Nas via e.nas@hva.nl.

Deel dit bericht

Meer berichten

ASN Bank en Naturalis Biodiversity Center starten samen een nieuwe actie om huiseigenaren te helpen bij het vergroenen van hun woning. De partijen introduceren een gratis e-learning over groene daken, bedoeld voor iedereen die zelf aan de slag wil met een sedumdak of ander type groendak.

Het einde is in zicht voor Intratuin in Boxtel. Het pand aan de Vuurijzer is overgenomen, maar het tuincentrum wordt door de nieuwe eigenaren niet voortgezet. De winkel blijft tot eind 2026 open en wat er daarna voor in de plaats komt, is nog niet zeker. De nieuwe eigenaar onderzoekt met een projectontwikkelaar de mogelijkheden.

Aan het assortiment van Intratuin Ter Aar werd onlangs babykleding toegevoegd. Jan Willem Egas, de ondernemer achter het tuincentrum, vertelt: ‘We keken naar wat klanten leuk vinden om te zien en waar ze een goed gevoel van krijgen. Babykleding is schattig, positief en tovert een glimlach op het gezicht. Dat past bij ons als belevingscentrum, zeker in het najaar richting de feestdagen.’ De doelgroep bestaat voornamelijk uit moeders en oma’s die het artikel meenemen als impulsaankoop of cadeau voor Sinterklaas en kerst.

Op 8 en 9 november vierde Tuincentrum de Driesprong de langverwachte Grand Opening van haar volledig vernieuwde pand. Na maanden van verbouwen en vergroenen werden bezoekers verwelkomd voor een feestelijk openingsweekend, waarbij ze konden genieten van exclusieve kortingsacties, gratis drankjes en leuke verrassingen. Ook werd het nieuwe logo van De Driesprong gepresenteerd, een symbool van een frisse start en toekomst vol groei.

Bij Intratuin Koudekerke is een ½ mWh batterij-accu, een zogenaamd EOS Energie-Opslag-Systeem, geplaatst. Algemeen directeur Sjacco Joziasse denkt dat dit voor de nabije toekomst voor veel tuincentra een must is, maar ziet aanschaf nog niet veel gebeuren en zo wel, dan vaak op kleine schaal. ‘Met deze EOS gaan we uiteraard de energie verdelen die we opwekken met onze 600 zonnepanelen, maar eveneens per dag handelen op de EPEX-markt – met prijzen per kwartier – en bovendien ook op de onbalansmarkt.’

Tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven vormden orchideeën onverwacht de blikvanger in de studio van lichtontwerpers Aptum. In samenwerking met Orchids Info presenteerde de studio de installatie ‘In Full Bloom’, een tijdelijke binnentuin waarin licht en botaniek samenkwamen. Voor deze gelegenheid werd Aptums studio volledig ingericht met honderden orchideeën in uiteenlopende kleuren en vormen. Het daglicht dat via de grote lichtkoepel binnenviel, versterkte het ruim­telijke effect van de installatie.

Van 11 tot en met 13 januari 2026 vindt in de Evenementenhal Gorinchem de voorjaarseditie van Trendz plaats, de inkoopbeurs voor home deco, lifestyle en gifts. De beurs vormt voor veel winkeliers het startpunt van het nieuwe seizoen.

Fleurop neemt WY Bloemisten over. Met de bundeling van beide netwerken ontstaat per 1 januari een organisatie met in totaal zo’n 1.300 aangesloten bloemisten – veruit het grootste landelijke netwerk van lokale bloemisten in Nederland. Beide merken blijven echter zelfstandig bestaan, met een eigen identiteit en eigen werkwijze richting aangesloten ondernemers.

Laatste editie