Het belang van in-store communicatie

LookINSight A9726DA1-3F22-416A-BC49-6C095AF4EF2E_1_201_a

Het belang van in-store communicatie

In deze editie geen data van lookINsight, maar focus op in-store communicatie. Waar het tot vijf jaar geleden de standaard was om boven de producten een lange fotoband teksten en logo’s te plaatsen, hebben de meeste tuincentra dit nu vervangen door ‘live’ product­presentaties. Vaak wordt er echter niet gekeken naar het feit dat klanten in een winkel van 3.000 tot 15.000 m² lopen en zich willen oriënteren op verschillende afdelingen en productgroepen. Met zo’n groot winkeloppervlak is het van cruciaal belang dat de navigatie en vindbaarheid van producten niet over het hoofd worden gezien.

De reis van de klant
Klanten betreden tuincentra met specifieke behoeften en verwachtingen. Ze willen niet alleen een product kopen, maar komen ook voor een beleving. De reis begint bij de ingang en elke stap moet hen dichter bij hun doel brengen: het vinden van het juiste product. Een logische opbouw van de winkelindeling is daarom essentieel.

Zelfstandige oriëntatie
Met de toenemende schaarste aan gespecialiseerd personeel is het voor klanten steeds belangrijker om zelfstandig het juiste product te kunnen vinden. In-store communicatie speelt hierbij een belangrijke rol. Door duidelijke productgroepen en gedetailleerde artikelinformatie te bieden, worden klanten in staat gesteld om zelfverzekerd hun keuzes te maken. Vooral bij hardware, zoals tuingereedschap en meststoffen, is een goede basisinformatie en keuzehulp van onschatbare waarde. Klanten willen niet verdwalen in een zee van opties, maar snel en gemakkelijk het product vinden dat aan hun behoeften voldoet.

Verplaats je in de consument
Om de effectiviteit van productnavigatie te beoordelen, is het belangrijk om de consumentenbril op te zetten en door de winkel te lopen. Is het beeld duidelijk? Of heeft alleen een specifieke leverancier het op orde, maar is de afdeling op het eerste gezicht te overweldigend? Worden klanten op een natuurlijke manier door de winkel geleid? De antwoorden op deze vragen kunnen de winkelervaring helpen optimaliseren. In een wereld waarin gemak en efficiëntie steeds belangrijker worden, is het creëren van een gestroomlijnde en intuïtieve winkelervaring essentieel voor het succes van elk tuincentrum.

Bron: lookINsight

Deel dit bericht

Meer berichten

Trendwatcher Aafje Nijman bezocht in september Maison & Objet (M&O) en Paris Design Week. Haar conclusie voor tuincentra: twee duidelijke hoofdbewegingen domineren de noviteiten: Nostalgie en vrolijkheid. Bovendien is kleur terug en verliest beige terrein. ‘Welcome Home’, het overkoepelende thema van de beurs, vormt de emotionele kapstok: een veilige, warme plek waar je je gezien voelt en kunt ontspannen.

Bij Intratuin Arnhem Presikhaaf werkten werkbegeleiders en medewerkers samen met theatermaker Merel Rutgers en team Ruimtekoers aan theatervoor stellingen en theatertrainingen. In een veilige setting onderzochten zij hoe cultuur maken en beleven kan bijdragen aan persoonlijke groei en inclusieve arbeids ontwikkeling.

Terwijl de eerste kerstdecoraties op de winkelvloer verschijnen, is het achter de schermen tijd om vooruit te kijken. Augustus en september zijn dé maanden om de basis te leggen voor een sterk voorjaar. Niet terugblikken, maar vooruitplannen.

Tuincentrum Intratuin Ostmann in Emden (DE) heeft op donderdag 21 augustus, na flinke vertraging bij de bouw, op feestelijke wijze de deuren geopend an de Württemberger Straße 12. Tijdens de openingsdagen van 21 t/m 31 augustus profiteerden klanten van diverse aanbiedingen en activiteiten. Emden is de zevende vestiging van familiebedrijf Ostmann, geleid door Rainer en Elvira Ostmann.

De vraag naar een sfeervolle buitenruimte blijft groeien. Consumenten willen een balkon of terras waar ze kunnen ontspannen en genieten van bloemen en groen. De Pelargonium past perfect binnen de vijf belangrijkste trends van 2025: 

Het nieuwe Naturgartencenter Kremer in Siegen is op 14 maart feestelijk geopend en in gebruik genomen. Tevens wordt dit jaar het 120-jarig jubileum gevierd van Kremer, ter gelegenheid hiervan worden 120 fascinerende tuin- en natuurverhalen gepresenteerd, die bezoekers kunnen ontdekken in de Kremer Naturgartencenters.

Zaterdag 15 maart was de feestelijke opening van de nieuwe aanwinst van tuincentrumketen bijStox: GroenRijk/bijStox in het Limburgse Berg en Terblijt. Felicitaties en veel succes gewenst aan de eigenaren Annette en Peter Stox en het team van medewerkers van bijStox.

Laatste editie