Je winkelwagen is momenteel leeg!
De kerstshow van BijStox in Heerlen laat zien hoe je alle vertrekken in huis in een persoonlijke kerstsfeer kunt hullen. Het begint al in de koude kas, waar grote ballen in bulk klaarstaan, samen met een breed aanbod aan kleingoed, ornamenten, linten en droogbloemen: perfect voor de doe-het-zelvers die graag kerstkransen of bloemstukken maken. Groendecoraties, slingers, kunstkerstbomen en kransen vullen het plaatje aan en kunstkaarsen en glazen kerstbomen met licht voegen extra sfeer toe.
Een kleine maar indrukwekkende miniatuurwereld, verrijkt met licht- en watereffecten, weet jong en oud te fascineren. De magie van kerst wordt verder versterkt bij het restaurant, waar de show écht begint. Hier voert een klassiek thema met Amerikaanse invloeden de boventoon: rood, groen, hout en dierfiguren trekken je meteen in de kerstsfeer. Tegen rode wandconstructies zijn verschillende huiselijke settings ingericht, zoals een keuken, zithoek, eethoek en zelfs een slaapkamer. Deze rijk gedecoreerde ruimtes inspireren bezoekers om ook minder traditionele plekken, zoals de slaapkamer, in kerstsfeer te brengen.
Een volgende eetkamersetting toont een mix van rust en spanning door het slimme gebruik van kleur, materialen en hoogte. Eenvoudige presentaties, zoals kerstbomen op tafel met rondom decoraties en manden eronder, maken het makkelijk om ideeën direct mee naar huis te nemen. Verderop is een kinderkamer in kerstsferen omgetoverd, wat duidelijk maakt dat kerst zeker aan de volgende
generaties doorgegeven wordt.
De kerstshow is overzichtelijk en harmonieus opgezet. Thema’s lopen vloeiend in elkaar over door subtiele kleurovergangen, bijvoorbeeld langzaam overlopend van groen, zwart en wit naar beige, zand en natuurlijke tinten. Van winters ijzige decoraties tot warme, herfstige bosÂthema’s met roest- en aardetinten, er is voor elk wat wils. Voor wie van luxe houdt, zijn er fluffy boa’s, glanzende strikken en een vleugje mystiek geïnspireerd door de Oriënt Express. Ook ornamenten in uiteenlopende stijlen ontbreken niet, met een hoofdrol voor de kolibrie in elke denkbare kleur. BijStox Heerlen bewijst dat een kerstshow niet alleen sfeervol, maar ook praktisch en huiselijk inspirerend kan zijn.
Doe een wens
In Tuincentrum Borghuis worden bezoekers bij binnenkomst door duizenden lampjes en lichtbollen ondergedompeld in een warm, traditioneel kerstthema. Dat betekent groen/rode accenten en knusse decoraties op de winkelvloer. Steeds vaker zien we dat tuincentra meubilair gebruiken in hun kerstpresentaties, en dat doet ook Borghuis heel mooi, bijvoorbeeld in combinatie met het immer populaire herfstthema.
Het Deurningse tuincentrum zet in deze kerstshow maatschappelijke betrokkenheid centraal met een speciale wensput. Via de sociale media werden klanten uitgenodigd om actief mee te denken over lokale goede doelen om te ondersteunen en uit alle inzendingen is een selectie gemaakt van vier doelen. Klanten konden ook via een poll hun stem uitbrengen op hun favoriete doel. Het doel met de meeste stemmen ontving een donatie. Met deze wensput hoopt Tuincentrum Borghuis samen met de klanten een verschil te maken, dicht bij huis. Zo wordt de kerstshow niet alleen een sfeervol evenement, maar ook een moment van samenkomst en steun voor hen die het nodig hebben.
Maatschappelijke betrokkenheid zien we ook bij De Bosrand in Alphen aan den Rijn, met het bericht dat het geld uit de Lemax-vijver wordt geschonken aan de Hartstichting, en bij GroenRijk Zevenaar, waar de kikker van Stichting OpKikker een plekje heeft gekregen bij een watervalletje. Bezoekers kunnen hier ook hun donaties in het water gooien, om kinderen met een ziekte en hun gezinnen onvergetelijke momenten te bieden. GroenRijk Zevenaar verdubbelt de opbrengst, elke euro komt ten goede aan het goede doel. Na de jaarlijkse winterfair met onder andere kunst, ambacht, demonstraties en muziek die het Gelderse tuincentrum eind november hield, wordt deze overdekte ruimte nu gebruikt voor de kerstbomenverkoop.
In de hoogte
Wat verder opvalt aan de kerstshow van De Bosrand in Alphen aan den Rijn is de kleurrijke entree, met onder andere een roze en blauwe hoek, de verschillende kerstpresentaties doorheen het hele tuincentrum – op bijvoorbeeld prieeltjes – en het feit dat er veel in de hoogte is gewerkt. Zo hangen er diverse decoraties aan het plafond en staan ze op doorgangen, maar hangen er ook kerstballen aan touwtjes bóven het schap. De ornamenten zijn op thema geselecteerd. Overige producten zijn vaak gemakkelijk te vinden in de buurt van de presentaties, zoals kerstbomen aan de hand stickers. Wat je ziet staan, moet je immers eenvoudig kunnen pakken.
Lokale kracht
Al in de in klassieke kerstsfeer opgetrokken entreehal van Intratuin Deventer wordt de bezoeker door een kerstman en een stadsomroeper naar boven gelokt waar een sprookjesachtige kerstshow de bezoeker laat onderdompelen in puur kerstgeluk. ‘Hallo, hierzo, hierboven! Welkom bij Intratuin.’
Intratuin Deventer toont veel betrokkenheid bij de stad door op de kerstshow aandacht te besteden aan lokale herkenningspunten. Zo is, met de hulp van een decorbouwbedrijf, letterlijk de stad naar de bovenverdieping van het tuincentrum getrokken. Op het ‘Boreelplein’ kreeg namelijk de befaamde gevel van de Boreelkazerne in het centrum van Deventer gestalte. In de vensters van het karakteristieke gebouw zijn feestelijke miniwerelden gebouwd met ook weer een link naar de stad.
Al jaren zijn er verlichte huisjes te koop die specifiek zijn voor Deventer: De Waag, de toren van de Lebuinuskerk, de bakkerij van de befaamde Deventer koek en de ‘brandende’ notariswoning. Allemaal aan te schaffen met ledverlichting om te kunnen genieten van een sfeervol winters en typisch Deventer’s tafereel in je eigen woonkamer.
Sneller kloppend clubhart
Nog een Deventer icoon die een prominente plek kreeg in de kerstshow is de voetbalclub Go Ahead Eagles. Het speciaal naar het origineel ontworpen stadionhek en het iconische straatnaambord van de Vetkampstraat (sinds 1920) doet menig clubhart harder kloppen. Naast een speciale kerst-clubshawl en een (foute) kerst clubtrui zijn er een ornament van een adelaar en kerstballen met clubembleem in de clubkleuren rood, geel en zwart ontworpen. De doosjes met het GAE kerstballenassortiment – zes ballen in de drie kleuren voor tien euro – worden grif in winkelkarretjes geladen. Per doosje gaat twee euro naar GAE – toch een mooi doel.
Heb je niks met Deventer maar bijvoorbeeld alles met de klassieke kerst, een iriserende ijs- en sneeuwwereld, stijlvolle trendthema’s, vrolijke Disneyfiguren of Barbie, ook dan is er van alles te beleven. Zo draait een levensgrote Barbie rond in een vitrine. Rondom zijn de muren behangen met ornamenten in de vorm van pumps, tasjes en poedels – alles in felgekleurd Barbie-roze. En aan de innerlijke mens is ook gedacht: in de spiegeltent kun je in nostalgische sfeer genieten van een heerlijk Winter high tea buffet.
Magisch en vol afwisseling
Bij de kerstshow van Coppelmans Nuenen staan stijl en originaliteit centraal. Bezoekers worden direct meegenomen in een sprookjesachtige, bosrijke wereld. De kerstshow start achter een schwerlastwand in de koude kas met miniatuurwereldjes. Met rook, in kleur en hoogte bewegende ledlampen en bewegende elementen worden de miniatuurwereldjes op een Efteling-achtige manier gepresenteerd. Die show wordt elke 20 minuten afgespeeld en brengt de bezoeker direct in de kerstsfeer. Op de afdeling kerstverlichting is dit jaar flink uitgepakt met een breder assortiment dat functioneel en praktisch is gepresenteerd, maar toch sfeervol.
De veelzijdigheid van de presentatie valt op. Klassieke kleuren zoals rood en groen worden afgewisseld met een gewaagd knalkleurenthema in felgroen en roze. Loop je verder naar boven, dan kom je winterse taferelen tegen vol sneeuw, sterren, ijskristallen en ijzige pasteltinten – met figuren zoals ijsberen, husky’s en pinguïns. De combinatie van decoraties en kerstproducten maakt dat veel items langer in het interieur gebruikt kunnen worden.
Coppelmans weet optimaal gebruik te maken van ruimte en hoogte, met presentaties in meerdere lagen die veel diepte creëren. Groepen producten zijn stijlvol gestyled, terwijl de decoraties slim worden gecombineerd met kerstthema’s. Hierdoor krijgt de show een eigen gezicht, mede dankzij de eigen inkoopkanalen die goed benut worden. Luxe ornamenten van merken zoals Kurt S. Adler en Vondels krijgen ruime aandacht in decors met internationale allure, denk aan de magie van Parijs. Er is ook oog voor balans: open ruimtes tussen rijk gevulde displays zorgen voor rust, wat de algehele presentatie ten goede komt.
Sprookjesbos
‘Efteling’ is een thema dat populair is bij meerdere tuincentra. Bij Intratuin Rhoon staat een Sprookjesboom en Tuincentrum Osdorp heeft Langnek neergezet in een presentatie. Kenmerkend voor Rhoon is de verkoop van chocozoenen. In Osdorp zien we een kerstbospad met groen, lichtbollen, regentonnen en spiegels, wat een beetje aansluit op het thema ‘Winter Garden’ van Intratuin Breda, waarvoor is gewerkt met veel bosdieren en natuurlijke materialen zoals hout, boomstammen en berkenbomen.
Thema’s die eveneens vaker terugkomen, zijn die van de notenkrakers en van Disneyfiguren, plus goud-zwart en uiteraard traditioneel. Tuincentrum De Mooij laat er ook een paar van terugkomen. De winkel heeft een vrij klein oppervlak, maar een compleet kerstassortiment en een sfeervolle ambiance. Intratuin Maastricht beschikt daarentegen over een groot oppervlakte aan kerst, maar toch knus aanvoelende kerstkamers.
Fotozwaan
Bijzonder in Intratuin Lochem zijn de door lijsten omringde handen die uit de muur komen en ornamenten vasthouden en de Intratuin-vestiging in Zoetermeer heeft gekozen voor een kerstplein rond een fontein, en de kerstman ligt er in zijn slaapkamer in bed. Elders kun je als bezoeker voor een fotomoment plaatsnemen in een zwaan.
Fotogelegenheden zien we in meerdere tuincentra terug, zoals bij Tuincentrum Leurs, waar je foto’s kunt maken in een selfie booth. Deelnemers die ze plaatsen op hun socials, maken kans op shoptegoed. Met de kerstshow zet Leurs in op een mix van sfeer, beleving en praktische verkoop. Centraal staat de kerstgedachte, met initiatieven zoals een wensboom waarin bezoekers hun dromen kunnen hangen en tevens een wensput voor een goed doel.
De kerstpresentaties zijn creatief en veelzijdig. Waar merken als HBX, Countryfield en Dijk vaak in aparte shop-in-shop-opstellingen te zien zijn, integreert Leurs deze producten naadloos in het geheel. Daarnaast wordt volop gebruikgemaakt van hoogte en zichtlijnen, met 3D-presentaties die de ruimte optimaal benutten. Draadmanden met acties, overzichtelijk gepresenteerde ornamenten en kant-en-klare artikelen zorgen ervoor dat handel centraal blijft staan zonder in te boeten aan sfeer.
Geziene decoraties zijn onder andere kleurrijke discoÂballen en retro-elementen zoals transistorradio’s en
rolschaatsen, het speelse Amerikaanse thema met zuurstokken, gingerbread figuren en kerstsokken, en grote kerstmannen en zingende pinguïns. Enorme presentaties van onder andere Lemax en Luville trekken mensen van heinde en verre; er is bovendien een Leurs Lemax Club, een Facebookgroep met bijna 2.000 kerstdorp fans. Deze miniatuurwereld is dan ook allesbehalve miniatuur en veel groter van opzet dan voorgaande jaren met tevens heel veel ruimte voor de stellingen.
Grenzeloze kerstshow
De kerstshow bij Tuincentrum Daniëls laat zien hoe je succesvol tegemoetkomt aan een divers publiek en tegelijk een eigen identiteit behoudt. Met een klantengroep die voor 70% uit Duitsland komt, speelt Daniëls in op de vroege kerstvoorbereidingen in die regio. Terwijl Nederland vaak nog in de ban is van Sinterklaas, kiest Daniëls ervoor om al vroeg in het seizoen de kerstsfeer te omarmen.
Het tuincentrum onderscheidt zich door een persoonlijke aanpak. Bezoekers worden met een grote afbeelding boven de ingang zoals gebruikelijk hartelijk verwelkomd door de familie Daniëls en meegenomen in een breed thema dat al begint voordat de kerstshow echt van start gaat. Klanten worden geïnspireerd door presentaties van partners als Dijk en HBX. Met rustgevende kleuren en natuurlijke materialen wordt de winkel rustig in kerstsfeer gebracht. Er is ook aandacht voor Advent, Allerheiligen en Allerzielen, tradities die vooral ook bij het Duitse publiek aansluiten. We zien veel herfst- en natuurlijke decoraties, opvallend veel cortenstaal kerstornamenten voor buiten en ook kerststalletjes.
De daadwerkelijke kerstshow bevat volle kunstbomen, lange rekken met ornamenten en volumeverpakkingen kerstballen aangevuld met luxe ballen die overzichtelijk op kleur hangen en gepresenteerd worden met goed gevulde bakken om de items meteen mee te nemen. Op de kopse kant van de donkere units wordt het thema in een mini-etalage gepresenteerd. We zien ook een mooi uitgewerkt maritiem thema in koraaltinten en zoete pastellen. Klassiek rood-groen-wit ontbreekt niet en vele gingerbread figuren en huisjes, plus een Disney-collectie voegen speelsheid toe. Voor kinderen is Stitch als piek een opvallende verschijning.
Bewegende kerstitems, glazen vitrines voor miniatuurÂtaferelen en kerstballen in druiventrosmotief zorgen voor extra inspiratie. Daniels laat weer zien dat een goed doordachte kerstshow niet alleen klanten aantrekt, maar ook zorgt voor loyale bezoekers die elk jaar terugkeren.
Apart plaatsen
Loyale bezoekers heeft ook de kerstshow van Intratuin Duiven genoeg; het is immers de grootste van Europa. In de vorige editie schreven we er al over. Toch nog even over de kerstbomen: die staan hier onderverdeeld in de groene en de kleurrijke bomen, want als je die felle kleuren midden in de ruimte zet, wordt al het andere erdoor besmet, aldus bedrijfsleider Gerard Niesink. Categorieën worden hier dus apart in hun kracht gezet, zoals ook te zien is aan de frikandellenornamenten in cafetaria-setting – ‘Dat biedt meer toegevoegde waarde dan wanneer ze tussen de peperkoeken hangen’ – en de verlichting die is opgesplitst in rationeel en decoratief – ‘Als je die gaat mixen, wordt het te druk’.
IJskoud rolpad
Net als Intratuin Duiven heeft ook Intratuin Apeldoorn een rolpad dat dankbaar wordt ingezet voor styling. Hier zien we geen Harry Potter-achtige station taferelen (zie TuinZaken 11), maar wel ook witte uilen. Wit voert sowieso de boventoon in deze presentatie waarin een ijskoningin op haar troon zit, omringd door ijsberen. Waar je je overigens wél ook in Zweinstein kunt wanen, is bij AVRI Bloem- en Tuincentrum, dankzij de donderwolken en de zwevende kaarsen – één van hun bestsellers.
Creatief en praktisch
Coppelmans Valkenswaard start de kerstshow met een kunstkerstbomenbos, gecombineerd met een indrukwekkende diversiteit aan kerstverlichting. De bomen zijn prachtig aangekleed met alle denkbare lichtjes, waardoor klanten de mogelijkheden direct voor zich zien.
De sfeerkamers zijn zinnenprikkelend en verrassend. Simpele middelen worden omgetoverd tot bijzondere effecten, zoals een sneeuwdoorgang met bellenblaas die kinderen dolenthousiast maakt. Geluid, licht en prints op achterwanden tillen de presentatie naar een hoger niveau. Ook de winters gedecoreerde miniatuurwerelden zijn hier compact maar goed gepresenteerd. Met dezelfde bewegende elementen en kleurwisselende lichtbollen als bij Coppelmans Nuenen wordt een magische sfeer neergezet. De entree is verder gevuld met grote dozen kerstballen, een praktisch aanbod dat direct inspeelt op de vraag naar decoratiemateriaal.
Wat betreft thema’s biedt de kerstshow volop variatie. Winterse ijstinten worden gecombineerd met ornamenten in uiteenlopende stijlen, van klassieke herten en sneeuwkristallen tot paddenstoelen, aardbeien en champagneflessen. In de bomen vind je strikken, papieren ornamenten, takken en zijden bloemen. Bezoekers
kunnen na het winkelen bijkomen in de gezellig gedecoreerde horeca, die door de nieuwbouw een fijn ruimtelijk gevoel heeft.
Inspiratie voor een feestelijke thuisomgeving: daar draaien de tuincentra hun hand niet voor om gezien de vele uitbundige en uitgebreide kerstshows die in het hele land talloze bezoekers trekken. De crux is het krijgen van een goede balans tussen beleving en handel – iets wat de tuincentra steeds beter in de vingers lijken te hebben. De vele handel staat overzichtelijk opgesteld in stellingen en draadmanden; zo voor het pakken. Want die mooie sfeerpresentaties moeten vooral ook de koopknop triggeren. ‘Dit jaar nog meer handel ingekocht omdat we daarvan vorig jaar soms wat tekort kwamen’, zegt Mark Hendriksen van Intratuin Deventer. Wat we daar, en in de rest van het land, kunnen beleven laten we zien in deze kerstshow compilatie.
De kerstshowkoorts waart al enkele weken door tuincentrumland. Er wordt in het hele land – van noord naar zuid – koortsachtig gewerkt aan de opbouw van de kerstshows. Het belooft weer een heel spektakel te worden waar mensen ook dit jaar weer van heinde en verre naar toe zullen reizen. TuinZaken nam alvast een kijkje achter de schermen bij de kerstshows van Intratuin Duiven en bij Tuincentrum Leurs in Venlo.
De najaarseditie van de no nonsens groene vakbeurs gericht op de handel, Plantarium|Groen-Direkt, was succesvol blijkens de positieve handelsstemming en tevreden exposanten. De combinatie Plantarium|Groen-Direkt heeft, met de 230 stands, aantrekkingskracht op het groene vakpubliek – de beursvloer was beide dagen goed gevuld met bezoek.
Tuinbranche Nederland presenteerde eerder dit jaar al de drie tuintrends van 2025 waarbij klimaatbestendigheid de basis vormt. De trends Cosmic Future, Slow Life en Unique Utopia hebben een verschillende uitstraling. Ook kan een klimaatbestendige tuin anno 2025 zowel een wilde uitstraling als een strak ontwerp hebben. Nieuwe sfeerbeelden tonen hoe tuinplanten, struiken en bomen daarbij sfeerbepalend zijn.
De 25 finalisten voor de Glazen Tulp Awards 2024-2025 zijn bekend. Kwekers kweken met passie en zetten dit product vervolgens met zorg in de markt. Reden dat kwekers noviteiten en concepten graag onder de aandacht brengen.
Webshop Topbloemen.nl, onderdeel van Topgeschenken.nl, gaf in juni aan de vaste samenwerking met 83 lokale bloemisten uiterlijk per 30 juni 2025 te ontbinden om voortaan de logistiek vanuit eigen regionale distributiecentra te regelen.
Megan James (28) is de nieuwe medewerker van Tuinbranche Nederland op het thema duurzaamheid. ‘Ik kom uit de regio Utrecht en woon samen met mijn vriend Olivier en teckel Gina. In mijn vrije tijd ben ik graag actief door te wandelen in de natuur, te sporten en te repeteren met mijn theatergroep.’
Gerecycled afval als basis voor meer natuur in de stad klinkt uÂtopischer dan het in werkelijkheid is. The Urban Jungle Project ontwikkelde in samenwerking met de 3D print experts van 10XL constructies uit 100% gerecycled consumentenafval voor de toepassing van bomen, struiken en vaste planten op daken, straten en pleinen.
Dit jaar start Smiemans Projecten met de bouw van een ambitieus project voor de grootste botanische tuin in Zweden, Botaniska trädgård in Göteborg dat jaarlijks door 600.000 bezoekers wordt bezocht, het terrein is in totaal 75 hectare groot.