Voorbereiding op het voorjaar

Scherm­afbeelding 2024-01-08 om 10.37.52

Voorbereiding op het voorjaar

In de rustigere maanden januari en februari wordt gemiddeld 8% van de totale jaaromzet gerealiseerd. De meeste tuincentra bereiden zich in deze tijd volop voor op de komst van de lente. De focus blijft liggen op de inkoop en winkelinrichting, maar er wordt ook hard gewerkt om de winkel klaar te maken voor het drukke voorjaarsseizoen.

Gedurende deze twee maanden verdienen zes productgroepen extra aandacht, omdat ze juist dan goed verkopen. Ze zijn verantwoordelijk voor ongeveer 75% van de omzet in januari en februari.

Vooral de verkoop van kamerplanten piekt in deze periode, met gemiddeld een vijfde van de totale omzet. Dit lijkt erop te wijzen dat klanten hun kerstboom vervangen door nieuwe planten in huis en hier ook bewust naar zoeken.

Dit geldt tevens voor decoratie en potten. Kijken we naar het aandeel in de totale jaaromzet voor een bepaalde productgroep, dan blijkt dat ook hier de kamerplanten op één staan. Maar liefst 17,7% van de jaaromzet van kamerplanten wordt gegenereerd in januari en februari. Ook een aanzienlijk deel van de jaaromzet van binnenpotten wordt gerealiseerd in januari en februari.

Tip van lookINsight: geef deze productgroepen extra aandacht in de rustige maanden en maak je klaar voor een mooi voorjaar!

Bron: lookINsight

Deel dit bericht

Meer berichten

De vraag naar een sfeervolle buitenruimte blijft groeien. Consumenten willen een balkon of terras waar ze kunnen ontspannen en genieten van bloemen en groen. De Pelargonium past perfect binnen de vijf belangrijkste trends van 2025: 

Het nieuwe Naturgartencenter Kremer in Siegen is op 14 maart feestelijk geopend en in gebruik genomen. Tevens wordt dit jaar het 120-jarig jubileum gevierd van Kremer, ter gelegenheid hiervan worden 120 fascinerende tuin- en natuurverhalen gepresenteerd, die bezoekers kunnen ontdekken in de Kremer Naturgartencenters.

Zaterdag 15 maart was de feestelijke opening van de nieuwe aanwinst van tuincentrumketen bijStox: GroenRijk/bijStox in het Limburgse Berg en Terblijt. Felicitaties en veel succes gewenst aan de eigenaren Annette en Peter Stox en het team van medewerkers van bijStox.

Van 24 tot 26 juni 2025 presenteert spoga+gafa de nieuwste innovaties op het gebied van tuinmeubelen, accessoires, verlichting en zonwering. Dit jaar staat het thema Design Gardens centraal. spoga+gafa 2025 toont hoe de tuin van de toekomst eruit zal zien, met duurzame en esthetische oplossingen die inspelen op de veranderende behoeften van de tuinliefhebber. In het Trendrapport tuinmeubelen en -decoratie geeft de vakbeurs alvast enige richtlijnen.

In 2024 liet Bloemenbureau Holland uitgebreid onderzoek doen naar de houding en het koopgedrag van bloemen- en plantenkopers in Nederland, Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië. In elk land namen ongeveer 2.000 kopers deel aan een online enquête. Daarnaast werden winkelinterviews afgenomen en vond er eyetracking-onderzoek plaats in verschillende winkelkanalen.

2024 was het warmste jaar (+1,5°C) sinds het begin van de klimaatregistratie. ‘We moeten allemaal onze inspanningen opvoeren om het klimaat te beschermen en ons aan te passen aan de klimaatverandering’, zegt Horst Fischer, directeur van de Internationale Tuinententoonstelling 2027 Metropole Ruhr (IGA).

Per 1 januari heeft het Duitse tuincentrum Gartenwelt Bocholt zich aangesloten bij GRS Retail. Met deze samenwerking kunnen de nieuwe eigenaren, Giovanni Rooks en Mark Starte, gebruikmaken van een uitgebreid dienstenpakket ter ondersteuning bij het verder ontwikkelen van hun tuincentrum.

De Week van de Groene Tuin wordt uitgebreid naar een volledige maand. April is de maand waarin veel mensen de tuin in gaan en staat voortaan in het teken van het vergroenen van tuinen, balkons en straten.

Laatste editie