Topdrukte tijdens IPM Essen

Vom 24. bis zum 27. Januar 2023 wird die Weltleitmesse des Gartenbaus, IPM ESSEN, zur Order- und Kommunikationsplattform Nummer eins für die gesamte internationale grüne Branche. Über 1.300 Aussteller aus rund 46 Nationen stellen ihre innovativen Produkte und Dienstleistungen einem hochkarätigen Fachpublikum vor. Ein umfangreiches Rahmenprogramm mit Diskussionsforen, Live-Shows, Workshops und Rundgängen macht den Messebesuch zu einem erkenntnisreichen Erlebnis. Als Partnerland präsentiert sich Großbritannien. 
---
From 24 to 27 January 2023, the world's leading trade fair for horticulture, IPM ESSEN, will become the number one ordering and communication platform for the entire international green sector. Over 1,300 exhibitors from around 46 nations will be presenting their innovative products and services to a top-class trade audience. A comprehensive supporting programme with discussion forums, live shows, workshops and tours will make a visit to the fair a knowledgeable experience. Great Britain presents itself as the partner country.
---
Zulässige Nutzung:  Der Nutzer erhält an dem Bild ein einfaches Nutzungsrecht, ausschließlich für eine redaktionelle, journalistische Berichterstattung – in Online- und Printmedien, Film und TV über die MESSE ESSEN, eine Veranstaltung der MESSE ESSEN oder eine auf dem Messegelände der MESSE ESSEN stattfindenden Veranstaltung. Die Nutzung des Bildmaterials ist für die berichtenden Medien mit Urhebervermerk und Beleg ist honorarfrei gestattet. Der Nutzer verpflichtet sich dazu, die dem Bild zugeordneten Informationen, insbesondere Bildbeschreibung und Fotograf, bei der Nutzung in korrekter Weise zu verwenden und zu veröffentlichen. Jede andere Nutzung bedarf der Zustimmung durch die Messe Essen GmbH. Die Messe Essen haftet nicht für Verletzung von Rechten abgebildeter Personen und/oder Objekten. Es werden durch die Messe Essen keine Persönlichkeits-, Eigentums-, Kunst-, Marken- oder ähnliche Rechte eingeräumt,

Topdrukte tijdens IPM Essen

Na ruim twee jaar, de laatste IPM was net voor Covid in 2020, hadden de internationale vakbezoekers, waaronder ook vele Nederlandse kwekers, handelaren en retailers, er heel veel zin in. Er was op de beurs heel veel aandacht voor alle facetten rond ‘duurzaamheid’. 

‘De vreugde dat IPM Essen eindelijk weer kon plaatsvinden, was voelbaar in elke hal en bij elke stand’, poneerde Oliver Kuhrt, ceo Messe Essen. Het weerzien van de groensector bleek internationaler dan verwacht. Ruim 40.000 vak­bezoekers uit meer dan 100 landen kwamen naar de vakbeurs. Opvallend was dat IPM Essen meer dan ooit aanwezig was op de sociale netwerken. Talrijke influencers en podcasters postten over IPM.

Het aanbod was breed: van dinsdag 24 januari tot en met vrijdag 27 januari presenteerden 1.330 bedrijven uit 46 landen hun innovaties en nieuwe producten op het gebied van planten, techniek, bloemschikken en tuininrichting. Vooral klimaatplanten, milieuvriendelijke verpakkingen en turfalternatieven waren in trek.

Het IPM Discovery Center, een platform waar je de laatste ontwikkelingen, trends en innovaties kunt bekijken, richtte zich dit jaar op de groene toekomst met de thema’s recycling en circulaire economie. Er zullen steeds meer mensen in de stad gaan wonen, dus het is belangrijk om deze plekken comfortabel en gezond te maken, aldus samensteller Romeo Sommers.

In het Discovery Center lieten bedrijven zien wat er vandaag al mogelijk is. Air so Pure presenteerde luchtzuiverende planten, The Pots Company bijzonder duurzame plantenpotten van gerecycled materiaal, Fusion Colors een minituin in een fles als creatief cadeau-idee. Onder andere Anthurium, Cultivaris, Desch Plantpak, Floramedia, Plantipp, Rijnbeek Perennials, Sakata en Seed 2 Soil leverden verdere input met vernieuwende verkoop- en POS concepten en toekomst­gerichte retailtrends waarmee de beursbezoekers de klanten van morgen kunnen inspireren. In de Speakers’ Corner werd ingegaan op marketing, trends en social media in de groene branche.

Naast de vele bekende exposanten, waren er ook nieuwkomers. Zoals HiBreeding in het Royal FloraHolland paviljoen. HiBreeding richt zich op de ontwikkeling van nieuwe genetica van Hydrangea en bundelt de expertise van twee bekende namen in de sector: Sjaak van Schie en The Mastergrowers. Met onze nieuwe genetic zetten we in op bloeizekerheid, vertelt Mike van Schie. ‘Ook was er veel aandacht voor de rassen die we adviseren voor specifiek de retail en tuincentra als eindklant.’

Bloemenbureau Holland presenteerde het duurzaamheidsonderzoek aan een internationaal publiek en introduceerde de nieuwe programmamanager duurzaamheid, Anne van der Wal. ‘In mijn gesprekken hoor ik dat veel bedrijven echt bezig zijn met duurzaamheidsinitiatieven. Tegelijkertijd merk ik dat er een sterke behoefte is aan gezamenlijkheid. De vragen die ik opvang: hoe komen we samen verder en kunnen we onze duurzaamheidsinitiatieven presenteren? Daarin wil Bloemenbureau een actieve rol spelen door met ondernemers en brancheorganisaties in gesprek te gaan.’

De beste storytelling werd bekroond met de Show Your Colors Award. Dat was dit jaar Rosa Rosy Boom Colour Change van de Duitse kweker Diderk Heinje. Onder andere vanwege het unieke kleurverloop van rood naar paars en de geurende bloemen.

Pick-&-Joy van Vreugdenhil Young Plants (NL) werd tweede en Rhododendron Grazeasy van Inkarho GmbH (DE) derde. De prijsuitreiking was traditiegetrouw in de BIZZ Holland stand waar ook alle prijswinnende en genomineerde planten en concepten werden gepresenteerd.

IPM-HiBreeding
Vom 24. bis zum 27. Januar 2023 wird die Weltleitmesse des Gartenbaus, IPM ESSEN, zur Order- und Kommunikationsplattform Nummer eins für die gesamte internationale grüne Branche. Über 1.300 Aussteller aus rund 46 Nationen stellen ihre innovativen Produkte und Dienstleistungen einem hochkarätigen Fachpublikum vor. Ein umfangreiches Rahmenprogramm mit Diskussionsforen, Live-Shows, Workshops und Rundgängen macht den Messebesuch zu einem erkenntnisreichen Erlebnis. Als Partnerland präsentiert sich Großbritannien. 
---
From 24 to 27 January 2023, the world's leading trade fair for horticulture, IPM ESSEN, will become the number one ordering and communication platform for the entire international green sector. Over 1,300 exhibitors from around 46 nations will be presenting their innovative products and services to a top-class trade audience. A comprehensive supporting programme with discussion forums, live shows, workshops and tours will make a visit to the fair a knowledgeable experience. Great Britain presents itself as the partner country.
---
Zulässige Nutzung:  Der Nutzer erhält an dem Bild ein einfaches Nutzungsrecht, ausschließlich für eine redaktionelle, journalistische Berichterstattung – in Online- und Printmedien, Film und TV über die MESSE ESSEN, eine Veranstaltung der MESSE ESSEN oder eine auf dem Messegelände der MESSE ESSEN stattfindenden Veranstaltung. Die Nutzung des Bildmaterials ist für die berichtenden Medien mit Urhebervermerk und Beleg ist honorarfrei gestattet. Der Nutzer verpflichtet sich dazu, die dem Bild zugeordneten Informationen, insbesondere Bildbeschreibung und Fotograf, bei der Nutzung in korrekter Weise zu verwenden und zu veröffentlichen. Jede andere Nutzung bedarf der Zustimmung durch die Messe Essen GmbH. Die Messe Essen haftet nicht für Verletzung von Rechten abgebildeter Personen und/oder Objekten. Es werden durch die Messe Essen keine Persönlichkeits-, Eigentums-, Kunst-, Marken- oder ähnliche Rechte eingeräumt,

Deel dit bericht

Meer berichten

Stilstaan is achteruitgaan, daarom pakken we elk jaar een of meerdere afdelingen aan voor een nieuwe uitstraling, zegt tuincentrumondernemer Peggy Leurs. ‘Dit jaar hebben we meerdere afdelingen samen gepakt en insamenwerking met Laurens Doesborgh van lookINsight een compleet nieuwe winkelroute gemaakt. Deze nieuwe route voert je langs geheel vernieuwde afdelingen met een groot wow effect. Het gaat om de afdelingen interieur, kamerplanten, dieren, sfeer, geur en snijbloemen. Alle afdelingen zullen midden maart helemaal klaar zijn. Een mega klus maar dankzij een zeer enthousiast team, dat zeer betrokken is bij de ombouw- en verbouwplannen, met een geweldig resultaat.’

Wie zijn je klanten? Een succesvolle strategie voor een tuincentrum begint bij een goed begrip van het klantenpotentieel in het verzorgingsgebied. Door een grondige locatieanalyse uit te voeren, kunnen tuincentra beter inspelen op de behoeften van hun klanten en strategische beslissingen nemen over assortiment, marketing en uitbreiding.

De voorjaarseditie van Plantarium|Groen-Direkt, 4-5 februari bevestigde de energie in de sector. Tuincentra zijn enthousiast over het voorjaar en kwekers zijn goed voorbereid op de vraag. Het resulteerde in een drukke beurs, waar veel buitenplanten van eigenaar wisselden. 

De nieuwste trends en ontwikkelingen op het gebied van kerst- en sfeerartikelen werden gepresenteerd op de GRS Januaribeurs op 22 en 23 januari.

In het jaar dat Dijk 35 jaar bestaat, is er nieuws met een feestelijk tintje: Dijk Natural Collections komt weer voor honderd procent in handen van oprichter Wim Dijk. Voor Dijk Natural Collections is dit een hele mooie nieuwe schrede.

De Nederlandse bloemen- en plantenexport realiseert 7,1 miljard euro in 2024, een groei van 4%. Dit blijkt uit de exportstatistieken van Floridata, gepubliceerd door de VGB. De exportwaarde van snijbloemen steeg met 7% en komt daarmee uit op 4,4 miljard euro. De export van planten bleef op hetzelfde niveau als vorig jaar, met een omzet van 2,6 miljard euro.

Na bijna vijf jaar inzet voor de Belgische Tuincentra Vereniging (BTV) heeft directeur Dirk Ballekens besloten te stoppen en zijn loopbaan een andere oriëntering te geven. ‘Tijdens deze periode heb ik mijn activiteiten voor BTV gecombineerd met zelfstandige activiteiten: een pompoenenkwekerij, lesgever voor agrarische vormingsinstellingen, lezingen voor verenigingen en het brouwen van twee bieren’, expliceert Ballekens. ‘Afgelopen jaar werd duidelijk dat alles nog moeilijk te combineren valt. Finaal heb ik besloten om door te gaan met mijn zelfstandige activiteiten.’

Intratuin gaat voor een goed bio-begin van het nieuwe jaar. Sinds januari is er in de winkels een breed biologisch assortiment aan kamerplanten te vinden, van Aloe vera en varens tot vetplanten. Om de klant een handje te helpen zijn er in verschillende winkels speciale plekken ingericht, zoals de Biotafel, waar de biologische kamerplanten worden uitgelicht. Hiermee claimt Intratuin een van de eerste retailers te zijn met een grootschalig biologisch assortiment.

‘We beginnen het jaar met groot nieuws’, zo laat Peter Stox weten. ‘GroenRijk Berg en Terblijt wordt lid van onze bijSTOX- familie! Wij kijken met veel enthousiasme uit naar deze uitbreiding dat een belangrijke stap is in onze missie om hét tuincentrum van heel Limburg te zijn.’

Laatste editie