Topdrukte tijdens IPM Essen

Vom 24. bis zum 27. Januar 2023 wird die Weltleitmesse des Gartenbaus, IPM ESSEN, zur Order- und Kommunikationsplattform Nummer eins für die gesamte internationale grüne Branche. Über 1.300 Aussteller aus rund 46 Nationen stellen ihre innovativen Produkte und Dienstleistungen einem hochkarätigen Fachpublikum vor. Ein umfangreiches Rahmenprogramm mit Diskussionsforen, Live-Shows, Workshops und Rundgängen macht den Messebesuch zu einem erkenntnisreichen Erlebnis. Als Partnerland präsentiert sich Großbritannien. 
---
From 24 to 27 January 2023, the world's leading trade fair for horticulture, IPM ESSEN, will become the number one ordering and communication platform for the entire international green sector. Over 1,300 exhibitors from around 46 nations will be presenting their innovative products and services to a top-class trade audience. A comprehensive supporting programme with discussion forums, live shows, workshops and tours will make a visit to the fair a knowledgeable experience. Great Britain presents itself as the partner country.
---
Zulässige Nutzung:  Der Nutzer erhält an dem Bild ein einfaches Nutzungsrecht, ausschließlich für eine redaktionelle, journalistische Berichterstattung – in Online- und Printmedien, Film und TV über die MESSE ESSEN, eine Veranstaltung der MESSE ESSEN oder eine auf dem Messegelände der MESSE ESSEN stattfindenden Veranstaltung. Die Nutzung des Bildmaterials ist für die berichtenden Medien mit Urhebervermerk und Beleg ist honorarfrei gestattet. Der Nutzer verpflichtet sich dazu, die dem Bild zugeordneten Informationen, insbesondere Bildbeschreibung und Fotograf, bei der Nutzung in korrekter Weise zu verwenden und zu veröffentlichen. Jede andere Nutzung bedarf der Zustimmung durch die Messe Essen GmbH. Die Messe Essen haftet nicht für Verletzung von Rechten abgebildeter Personen und/oder Objekten. Es werden durch die Messe Essen keine Persönlichkeits-, Eigentums-, Kunst-, Marken- oder ähnliche Rechte eingeräumt,

Topdrukte tijdens IPM Essen

Na ruim twee jaar, de laatste IPM was net voor Covid in 2020, hadden de internationale vakbezoekers, waaronder ook vele Nederlandse kwekers, handelaren en retailers, er heel veel zin in. Er was op de beurs heel veel aandacht voor alle facetten rond ‘duurzaamheid’. 

‘De vreugde dat IPM Essen eindelijk weer kon plaatsvinden, was voelbaar in elke hal en bij elke stand’, poneerde Oliver Kuhrt, ceo Messe Essen. Het weerzien van de groensector bleek internationaler dan verwacht. Ruim 40.000 vak­bezoekers uit meer dan 100 landen kwamen naar de vakbeurs. Opvallend was dat IPM Essen meer dan ooit aanwezig was op de sociale netwerken. Talrijke influencers en podcasters postten over IPM.

Het aanbod was breed: van dinsdag 24 januari tot en met vrijdag 27 januari presenteerden 1.330 bedrijven uit 46 landen hun innovaties en nieuwe producten op het gebied van planten, techniek, bloemschikken en tuininrichting. Vooral klimaatplanten, milieuvriendelijke verpakkingen en turfalternatieven waren in trek.

Het IPM Discovery Center, een platform waar je de laatste ontwikkelingen, trends en innovaties kunt bekijken, richtte zich dit jaar op de groene toekomst met de thema’s recycling en circulaire economie. Er zullen steeds meer mensen in de stad gaan wonen, dus het is belangrijk om deze plekken comfortabel en gezond te maken, aldus samensteller Romeo Sommers.

In het Discovery Center lieten bedrijven zien wat er vandaag al mogelijk is. Air so Pure presenteerde luchtzuiverende planten, The Pots Company bijzonder duurzame plantenpotten van gerecycled materiaal, Fusion Colors een minituin in een fles als creatief cadeau-idee. Onder andere Anthurium, Cultivaris, Desch Plantpak, Floramedia, Plantipp, Rijnbeek Perennials, Sakata en Seed 2 Soil leverden verdere input met vernieuwende verkoop- en POS concepten en toekomst­gerichte retailtrends waarmee de beursbezoekers de klanten van morgen kunnen inspireren. In de Speakers’ Corner werd ingegaan op marketing, trends en social media in de groene branche.

Naast de vele bekende exposanten, waren er ook nieuwkomers. Zoals HiBreeding in het Royal FloraHolland paviljoen. HiBreeding richt zich op de ontwikkeling van nieuwe genetica van Hydrangea en bundelt de expertise van twee bekende namen in de sector: Sjaak van Schie en The Mastergrowers. Met onze nieuwe genetic zetten we in op bloeizekerheid, vertelt Mike van Schie. ‘Ook was er veel aandacht voor de rassen die we adviseren voor specifiek de retail en tuincentra als eindklant.’

Bloemenbureau Holland presenteerde het duurzaamheidsonderzoek aan een internationaal publiek en introduceerde de nieuwe programmamanager duurzaamheid, Anne van der Wal. ‘In mijn gesprekken hoor ik dat veel bedrijven echt bezig zijn met duurzaamheidsinitiatieven. Tegelijkertijd merk ik dat er een sterke behoefte is aan gezamenlijkheid. De vragen die ik opvang: hoe komen we samen verder en kunnen we onze duurzaamheidsinitiatieven presenteren? Daarin wil Bloemenbureau een actieve rol spelen door met ondernemers en brancheorganisaties in gesprek te gaan.’

De beste storytelling werd bekroond met de Show Your Colors Award. Dat was dit jaar Rosa Rosy Boom Colour Change van de Duitse kweker Diderk Heinje. Onder andere vanwege het unieke kleurverloop van rood naar paars en de geurende bloemen.

Pick-&-Joy van Vreugdenhil Young Plants (NL) werd tweede en Rhododendron Grazeasy van Inkarho GmbH (DE) derde. De prijsuitreiking was traditiegetrouw in de BIZZ Holland stand waar ook alle prijswinnende en genomineerde planten en concepten werden gepresenteerd.

IPM-HiBreeding
Vom 24. bis zum 27. Januar 2023 wird die Weltleitmesse des Gartenbaus, IPM ESSEN, zur Order- und Kommunikationsplattform Nummer eins für die gesamte internationale grüne Branche. Über 1.300 Aussteller aus rund 46 Nationen stellen ihre innovativen Produkte und Dienstleistungen einem hochkarätigen Fachpublikum vor. Ein umfangreiches Rahmenprogramm mit Diskussionsforen, Live-Shows, Workshops und Rundgängen macht den Messebesuch zu einem erkenntnisreichen Erlebnis. Als Partnerland präsentiert sich Großbritannien. 
---
From 24 to 27 January 2023, the world's leading trade fair for horticulture, IPM ESSEN, will become the number one ordering and communication platform for the entire international green sector. Over 1,300 exhibitors from around 46 nations will be presenting their innovative products and services to a top-class trade audience. A comprehensive supporting programme with discussion forums, live shows, workshops and tours will make a visit to the fair a knowledgeable experience. Great Britain presents itself as the partner country.
---
Zulässige Nutzung:  Der Nutzer erhält an dem Bild ein einfaches Nutzungsrecht, ausschließlich für eine redaktionelle, journalistische Berichterstattung – in Online- und Printmedien, Film und TV über die MESSE ESSEN, eine Veranstaltung der MESSE ESSEN oder eine auf dem Messegelände der MESSE ESSEN stattfindenden Veranstaltung. Die Nutzung des Bildmaterials ist für die berichtenden Medien mit Urhebervermerk und Beleg ist honorarfrei gestattet. Der Nutzer verpflichtet sich dazu, die dem Bild zugeordneten Informationen, insbesondere Bildbeschreibung und Fotograf, bei der Nutzung in korrekter Weise zu verwenden und zu veröffentlichen. Jede andere Nutzung bedarf der Zustimmung durch die Messe Essen GmbH. Die Messe Essen haftet nicht für Verletzung von Rechten abgebildeter Personen und/oder Objekten. Es werden durch die Messe Essen keine Persönlichkeits-, Eigentums-, Kunst-, Marken- oder ähnliche Rechte eingeräumt,

Deel dit bericht

Meer berichten

Inspiratie voor een feestelijke thuisomgeving: daar draaien de tuincentra hun hand niet voor om gezien de vele uitbundige en uitgebreide kerstshows die in het hele land talloze bezoekers trekken. De crux is het krijgen van een goede balans tussen beleving en handel – iets wat de tuincentra steeds beter in de vingers lijken te hebben. De vele handel staat overzichtelijk opgesteld in stellingen en draadmanden; zo voor het pakken. Want die mooie sfeerpresentaties moeten vooral ook de koopknop triggeren. ‘Dit jaar nog meer handel ingekocht omdat we daarvan vorig jaar soms wat tekort kwamen’, zegt Mark Hendriksen van Intratuin Deventer. Wat we daar, en in de rest van het land, kunnen beleven laten we zien in deze kerstshow compilatie.

De kerstshowkoorts waart al enkele weken door tuincentrumland. Er wordt in het hele land – van noord naar zuid – koortsachtig gewerkt aan de opbouw van de kerstshows. Het belooft weer een heel spektakel te worden waar mensen ook dit jaar weer van heinde en verre naar toe zullen reizen. TuinZaken nam alvast een kijkje achter de schermen bij de kerstshows van Intratuin Duiven en bij Tuincentrum Leurs in Venlo.

De najaarseditie van de no nonsens groene vakbeurs gericht op de handel, Plantarium|Groen-Direkt, was succesvol blijkens de positieve handelsstemming en tevreden exposanten. De combinatie Plantarium|Groen-Direkt heeft, met de 230 stands, aantrekkingskracht op het groene vakpubliek – de beursvloer was beide dagen goed gevuld met bezoek.

Tuinbranche Nederland presenteerde eerder dit jaar al de drie tuintrends van 2025 waarbij klimaatbestendigheid de basis vormt. De trends Cosmic Future, Slow Life en Unique Utopia hebben een verschillende uitstraling. Ook kan een klimaatbestendige tuin anno 2025 zowel een wilde uitstraling als een strak ontwerp hebben. Nieuwe sfeerbeelden tonen hoe tuinplanten, struiken en bomen daarbij sfeerbepalend zijn.

De 25 finalisten voor de Glazen Tulp Awards 2024-2025 zijn bekend. Kwekers kweken met passie en zetten dit product vervolgens met zorg in de markt. Reden dat kwekers noviteiten en concepten graag onder de aandacht brengen.

Webshop Topbloemen.nl, onderdeel van Topgeschenken.nl, gaf in juni aan de vaste samenwerking met 83 lokale bloemisten uiterlijk per 30 juni 2025 te ontbinden om voortaan de logistiek vanuit eigen regionale distributiecentra te regelen.

Megan James (28) is de nieuwe medewerker van Tuinbranche Nederland op het thema duurzaamheid. ‘Ik kom uit de regio Utrecht en woon samen met mijn vriend Olivier en teckel Gina. In mijn vrije tijd ben ik graag actief door te wandelen in de natuur, te sporten en te repeteren met mijn theatergroep.’

Gerecycled afval als basis voor meer natuur in de stad klinkt u­topischer dan het in werkelijkheid is. The Urban Jungle Project ontwikkelde in samenwerking met de 3D print experts van 10XL constructies uit 100% gerecycled consumentenafval voor de toepassing van bomen, struiken en vaste planten op daken, straten en pleinen.

Dit jaar start Smiemans Projecten met de bouw van een ambitieus project voor de grootste botanische tuin in Zweden, Botaniska trädgård in Göteborg dat jaarlijks door 600.000 bezoekers wordt bezocht, het terrein is in totaal 75 hectare groot.

Laatste editie