‘De vreugde dat IPM Essen eindelijk weer kon plaatsvinden, was voelbaar in elke hal en bij elke stand’, poneerde Oliver Kuhrt, ceo Messe Essen. Het weerzien van de groensector bleek internationaler dan verwacht. Ruim 40.000 vakÂbezoekers uit meer dan 100 landen kwamen naar de vakbeurs. Opvallend was dat IPM Essen meer dan ooit aanwezig was op de sociale netwerken. Talrijke influencers en podcasters postten over IPM.
Het aanbod was breed: van dinsdag 24 januari tot en met vrijdag 27 januari presenteerden 1.330 bedrijven uit 46 landen hun innovaties en nieuwe producten op het gebied van planten, techniek, bloemschikken en tuininrichting. Vooral klimaatplanten, milieuvriendelijke verpakkingen en turfalternatieven waren in trek.
Het IPM Discovery Center, een platform waar je de laatste ontwikkelingen, trends en innovaties kunt bekijken, richtte zich dit jaar op de groene toekomst met de thema’s recycling en circulaire economie. Er zullen steeds meer mensen in de stad gaan wonen, dus het is belangrijk om deze plekken comfortabel en gezond te maken, aldus samensteller Romeo Sommers.
In het Discovery Center lieten bedrijven zien wat er vandaag al mogelijk is. Air so Pure presenteerde luchtzuiverende planten, The Pots Company bijzonder duurzame plantenpotten van gerecycled materiaal, Fusion Colors een minituin in een fles als creatief cadeau-idee. Onder andere Anthurium, Cultivaris, Desch Plantpak, Floramedia, Plantipp, Rijnbeek Perennials, Sakata en Seed 2 Soil leverden verdere input met vernieuwende verkoop- en POS concepten en toekomstÂgerichte retailtrends waarmee de beursbezoekers de klanten van morgen kunnen inspireren. In de Speakers’ Corner werd ingegaan op marketing, trends en social media in de groene branche.
Naast de vele bekende exposanten, waren er ook nieuwkomers. Zoals HiBreeding in het Royal FloraHolland paviljoen. HiBreeding richt zich op de ontwikkeling van nieuwe genetica van Hydrangea en bundelt de expertise van twee bekende namen in de sector: Sjaak van Schie en The Mastergrowers. Met onze nieuwe genetic zetten we in op bloeizekerheid, vertelt Mike van Schie. ‘Ook was er veel aandacht voor de rassen die we adviseren voor specifiek de retail en tuincentra als eindklant.’
Bloemenbureau Holland presenteerde het duurzaamheidsonderzoek aan een internationaal publiek en introduceerde de nieuwe programmamanager duurzaamheid, Anne van der Wal. ‘In mijn gesprekken hoor ik dat veel bedrijven echt bezig zijn met duurzaamheidsinitiatieven. Tegelijkertijd merk ik dat er een sterke behoefte is aan gezamenlijkheid. De vragen die ik opvang: hoe komen we samen verder en kunnen we onze duurzaamheidsinitiatieven presenteren? Daarin wil Bloemenbureau een actieve rol spelen door met ondernemers en brancheorganisaties in gesprek te gaan.’
De beste storytelling werd bekroond met de Show Your Colors Award. Dat was dit jaar Rosa Rosy Boom Colour Change van de Duitse kweker Diderk Heinje. Onder andere vanwege het unieke kleurverloop van rood naar paars en de geurende bloemen.
Pick-&-Joy van Vreugdenhil Young Plants (NL) werd tweede en Rhododendron Grazeasy van Inkarho GmbH (DE) derde. De prijsuitreiking was traditiegetrouw in de BIZZ Holland stand waar ook alle prijswinnende en genomineerde planten en concepten werden gepresenteerd.