Toekomst Bloemenbureau Holland positief

Scherm­afbeelding 2024-03-11 om 11.27.35

Toekomst Bloemenbureau Holland positief

Ook handel stemt ruim voor AVV: in januari hebben handelsbedrijven in ruime mate (74%) ingestemd met de invoering van een Algemeen Verbindend Verklaring (AVV) voor de collectieve activiteiten van Bloemenbureau Holland. Kwekers stemden eerder al met 78% voor een AVV. Daarmee is er voldoende draagvlak onder zowel kwekers als handelaren. Als vervolgens ook het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) later dit jaar akkoord gaat, zal de AVV vanaf 1 januari 2025 van kracht zijn.

Met een AVV dragen alle kwekers en handelaren bij aan de collectieve marketing- en communicatieactiviteiten van Bloemenbureau Holland en versterken zo gezamenlijk de kracht en toekomst van de Nederlandse sierteeltsector. De AVV geldt voor een periode van drie jaar, van 1 januari 2025 tot en met eind 2027. Voor een volgende periode zal er weer een nieuwe draagvlaktoets moeten plaatsvinden.

De positieve uitslag geeft ook duidelijkheid over het draagvlak voor de nieuwe koers van BBH. Deze is in 2023 ontwikkeld en in 2024 ingezet. Onder het motto Samen voor een sterke sierteelt presenteerde het Bloemenbureau tijdens de Trade Fair Aalsmeer en de IPM Essen de nieuwe koers voor de komende jaren.

Er is gestart met sectorcommunicatie gericht op het positief beïnvloeden van de publieke opinie over de Nederlandse sierteeltsector: een positief imago van bloemen en planten bij de consument is belangrijker dan ooit. BBH blijft dan ook de consument inspireren en informeren over de positieve effecten van bloemen en planten.

De focus van de (consumenten)activiteiten ligt voortaan niet meer alleen op de kernlanden Duitsland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk en Nederland. Ook stoppen de grote landelijke mediacampagnes op televisie. Daarnaast gaat BBH meer gericht consumentenonderzoek uitvoeren zoals de duurzaamheidsmonitor in Europa en onderzoek naar het imago van de sector in Nederland.  

Deel dit bericht

Meer berichten

Stilstaan is achteruitgaan, daarom pakken we elk jaar een of meerdere afdelingen aan voor een nieuwe uitstraling, zegt tuincentrumondernemer Peggy Leurs. ‘Dit jaar hebben we meerdere afdelingen samen gepakt en insamenwerking met Laurens Doesborgh van lookINsight een compleet nieuwe winkelroute gemaakt. Deze nieuwe route voert je langs geheel vernieuwde afdelingen met een groot wow effect. Het gaat om de afdelingen interieur, kamerplanten, dieren, sfeer, geur en snijbloemen. Alle afdelingen zullen midden maart helemaal klaar zijn. Een mega klus maar dankzij een zeer enthousiast team, dat zeer betrokken is bij de ombouw- en verbouwplannen, met een geweldig resultaat.’

Wie zijn je klanten? Een succesvolle strategie voor een tuincentrum begint bij een goed begrip van het klantenpotentieel in het verzorgingsgebied. Door een grondige locatieanalyse uit te voeren, kunnen tuincentra beter inspelen op de behoeften van hun klanten en strategische beslissingen nemen over assortiment, marketing en uitbreiding.

De voorjaarseditie van Plantarium|Groen-Direkt, 4-5 februari bevestigde de energie in de sector. Tuincentra zijn enthousiast over het voorjaar en kwekers zijn goed voorbereid op de vraag. Het resulteerde in een drukke beurs, waar veel buitenplanten van eigenaar wisselden. 

De nieuwste trends en ontwikkelingen op het gebied van kerst- en sfeerartikelen werden gepresenteerd op de GRS Januaribeurs op 22 en 23 januari.

In het jaar dat Dijk 35 jaar bestaat, is er nieuws met een feestelijk tintje: Dijk Natural Collections komt weer voor honderd procent in handen van oprichter Wim Dijk. Voor Dijk Natural Collections is dit een hele mooie nieuwe schrede.

De Nederlandse bloemen- en plantenexport realiseert 7,1 miljard euro in 2024, een groei van 4%. Dit blijkt uit de exportstatistieken van Floridata, gepubliceerd door de VGB. De exportwaarde van snijbloemen steeg met 7% en komt daarmee uit op 4,4 miljard euro. De export van planten bleef op hetzelfde niveau als vorig jaar, met een omzet van 2,6 miljard euro.

Na bijna vijf jaar inzet voor de Belgische Tuincentra Vereniging (BTV) heeft directeur Dirk Ballekens besloten te stoppen en zijn loopbaan een andere oriëntering te geven. ‘Tijdens deze periode heb ik mijn activiteiten voor BTV gecombineerd met zelfstandige activiteiten: een pompoenenkwekerij, lesgever voor agrarische vormingsinstellingen, lezingen voor verenigingen en het brouwen van twee bieren’, expliceert Ballekens. ‘Afgelopen jaar werd duidelijk dat alles nog moeilijk te combineren valt. Finaal heb ik besloten om door te gaan met mijn zelfstandige activiteiten.’

Intratuin gaat voor een goed bio-begin van het nieuwe jaar. Sinds januari is er in de winkels een breed biologisch assortiment aan kamerplanten te vinden, van Aloe vera en varens tot vetplanten. Om de klant een handje te helpen zijn er in verschillende winkels speciale plekken ingericht, zoals de Biotafel, waar de biologische kamerplanten worden uitgelicht. Hiermee claimt Intratuin een van de eerste retailers te zijn met een grootschalig biologisch assortiment.

‘We beginnen het jaar met groot nieuws’, zo laat Peter Stox weten. ‘GroenRijk Berg en Terblijt wordt lid van onze bijSTOX- familie! Wij kijken met veel enthousiasme uit naar deze uitbreiding dat een belangrijke stap is in onze missie om hét tuincentrum van heel Limburg te zijn.’

Laatste editie