Toekomst Bloemenbureau Holland positief

Scherm­afbeelding 2024-03-11 om 11.27.35

Toekomst Bloemenbureau Holland positief

Ook handel stemt ruim voor AVV: in januari hebben handelsbedrijven in ruime mate (74%) ingestemd met de invoering van een Algemeen Verbindend Verklaring (AVV) voor de collectieve activiteiten van Bloemenbureau Holland. Kwekers stemden eerder al met 78% voor een AVV. Daarmee is er voldoende draagvlak onder zowel kwekers als handelaren. Als vervolgens ook het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) later dit jaar akkoord gaat, zal de AVV vanaf 1 januari 2025 van kracht zijn.

Met een AVV dragen alle kwekers en handelaren bij aan de collectieve marketing- en communicatieactiviteiten van Bloemenbureau Holland en versterken zo gezamenlijk de kracht en toekomst van de Nederlandse sierteeltsector. De AVV geldt voor een periode van drie jaar, van 1 januari 2025 tot en met eind 2027. Voor een volgende periode zal er weer een nieuwe draagvlaktoets moeten plaatsvinden.

De positieve uitslag geeft ook duidelijkheid over het draagvlak voor de nieuwe koers van BBH. Deze is in 2023 ontwikkeld en in 2024 ingezet. Onder het motto Samen voor een sterke sierteelt presenteerde het Bloemenbureau tijdens de Trade Fair Aalsmeer en de IPM Essen de nieuwe koers voor de komende jaren.

Er is gestart met sectorcommunicatie gericht op het positief beïnvloeden van de publieke opinie over de Nederlandse sierteeltsector: een positief imago van bloemen en planten bij de consument is belangrijker dan ooit. BBH blijft dan ook de consument inspireren en informeren over de positieve effecten van bloemen en planten.

De focus van de (consumenten)activiteiten ligt voortaan niet meer alleen op de kernlanden Duitsland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk en Nederland. Ook stoppen de grote landelijke mediacampagnes op televisie. Daarnaast gaat BBH meer gericht consumentenonderzoek uitvoeren zoals de duurzaamheidsmonitor in Europa en onderzoek naar het imago van de sector in Nederland.  

Deel dit bericht

Meer berichten

Online bloemenverzender Topbloemen.nl stopt het netwerk van lokale bloemisten voor de distributie van online bestelde boeketten. De vaste samenwerking met 83 lokale bloemisten in Nederland wordt ontbonden, officieel per 1 juli 2025. Een brief met die mededeling is volgens de NOS bij de aangesloten bloemisten bezorgd.

De deelnemende bedrijven pakten flink uit met gastvrije ontvangsten en mooie productpresentaties van onder andere intrigerende nieuwigheden op het gebied van pot- en perkplanten, volle parkeerplaatsen en dientengevolge stijgende bezoekerscijfers: het vier dagen durende event FlowerTrials 2024, 11-14 juni, was wederom succesvol.

Maar liefst 86% van de Nederlanders heeft op dit moment een huisdier of heeft er in het verleden een gehad blijkt uit het jaarlijkse huisdierenonderzoek van NVG en Dibevo. Van katten tot aan vijvervissen is gezelligheid de belangrijkste motivatie om een huisdier te nemen, gevolgd door ‘onvoorwaardelijke vriendschap’. Ook vormen huisdieren een integraal onderdeel van het gezinsleven – waardoor ze zelfs de vakantieplannen beïnvloeden.  Het huisdierbezit in Nederland is het afgelopen jaar ongeveer gelijk gebleven: in bijna de helft van alle huishoudens lopen, vliegen of zwemmen één of meer dieren. Ook ‘interessante of mooie dieren’ en ‘fijn om voor een dier te zorgen’ worden aangevoerd als redenen om een huisdier te nemen. Bij honden staat ‘meer bewegen en actief bezigzijn’ hoog genoteerd (55%). 

Floramedia bestaat 100 jaar. Dit feestelijke feit werd nog eens kracht bijgezet door de verlening van het predicaat ‘Koninklijk’ door Koning Willem-Alexander. Zonder meer een erkenning van Floramedia’s uitzonderlijke bijdrage aan de sector gedurende een eeuw. De officiële uitreiking vond plaats op 5 juni door burgemeester Jan Hamming.

Vanaf 1 maart 2024 is Intratuin Etten-Leur up & running. Eigenaar Freek Schalk van voorheen Life & Garden Etten-Leur, is enthousiast: ‘Het voelt alsof we een stoptrein zijn geweest die ineens bij een intercity moet aanhaken.’

GRS Retail en inkooporganisatie Prickels slaan de handen ineen om tuincentra in Nederland en België nog beter te bedienen. De gedeelde visie om tuincentra-eigenaren in hun vrije ondernemerschap te ondersteunen, gecombineerd met het streven om maximale waarde te bieden tegen minimale kosten, maakt de samenwerking een logische stap. Op 1 juli 2024 zal GRS Retail […]

Laatste editie