Tevreden werknemer zoekt tóch nieuwe baan

Tevreden werknemer

Tevreden werknemer zoekt tóch nieuwe baan

Volgens onderzoek in opdracht van werkgeverspartner Please overweegt ruim één op de drie werknemers een andere baan. Dit lijkt in contrast te staan met de tevredenheid van werknemers met hun bedrijf of instelling. Zo geeft 67% van de werknemers hun werkgever een rapportcijfer van 8 of hoger. Maar deze tevreden medewerkers zijn dus allesbehalve loyaal. Hierbij is vooral salaris een belangrijke reden voor het vertrek.

Het onderzoek, uitgevoerd onder 306 mkb-werkgevers, laat zien dat 42% van de tevreden werknemers hun baan zou inwisselen voor een beter salaris. Nog geen 18% van de werknemers is blij met hun huidige salaris. Daarnaast zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden (15,5%) een belangrijke meewegende factor voor een potentieel vertrek. Dit is opvallend aangezien volgens het onderzoek het andere factoren zijn die de werktevredenheid bepalen, zoals flexibele werktijden, leuke collega’s en inhoudelijk interessant werk.

Volgens Charlotte Bastiaans, Business Manager bij Please is te veel inzetten op concurreren wat betreft salaris echter geen goede strategie voor werkgevers. Werknemers wegkopen voor hoge salarissen heeft namelijk volgens haar ‘het gevolg dat er onrust ontstaat omdat het bestaande personeel vergeten wordt, extra druk op inwerken voelt, ontevreden is of weggaat omdat ze voor hetzelfde werk minder betaald krijgen dan het nieuwe personeel’.

In plaats daarvan moeten werkgevers vooral beter luisteren. Onder de werknemers die hun werkgever een onvoldoende geven vindt 61% dat communicatie een verbeterpunt is. Daarom moeten werkgevers in de krappe arbeidsmarkt beter focussen op communicatie zegt Bastiaans: ‘Als je meer tijd met je mensen doorbrengt weet je wat er speelt en wat zij belangrijk vinden. Zo kom je niet voor verrassingen te staan en onderscheid je je als werkgever positief van concurrenten. Richt je op het aannemen van een loyale vaste kern en vul waar dat kan aan met een goede flexibele schil’.

Deel dit bericht

Meer berichten

De vraag naar een sfeervolle buitenruimte blijft groeien. Consumenten willen een balkon of terras waar ze kunnen ontspannen en genieten van bloemen en groen. De Pelargonium past perfect binnen de vijf belangrijkste trends van 2025: 

Het nieuwe Naturgartencenter Kremer in Siegen is op 14 maart feestelijk geopend en in gebruik genomen. Tevens wordt dit jaar het 120-jarig jubileum gevierd van Kremer, ter gelegenheid hiervan worden 120 fascinerende tuin- en natuurverhalen gepresenteerd, die bezoekers kunnen ontdekken in de Kremer Naturgartencenters.

Zaterdag 15 maart was de feestelijke opening van de nieuwe aanwinst van tuincentrumketen bijStox: GroenRijk/bijStox in het Limburgse Berg en Terblijt. Felicitaties en veel succes gewenst aan de eigenaren Annette en Peter Stox en het team van medewerkers van bijStox.

Van 24 tot 26 juni 2025 presenteert spoga+gafa de nieuwste innovaties op het gebied van tuinmeubelen, accessoires, verlichting en zonwering. Dit jaar staat het thema Design Gardens centraal. spoga+gafa 2025 toont hoe de tuin van de toekomst eruit zal zien, met duurzame en esthetische oplossingen die inspelen op de veranderende behoeften van de tuinliefhebber. In het Trendrapport tuinmeubelen en -decoratie geeft de vakbeurs alvast enige richtlijnen.

In 2024 liet Bloemenbureau Holland uitgebreid onderzoek doen naar de houding en het koopgedrag van bloemen- en plantenkopers in Nederland, Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië. In elk land namen ongeveer 2.000 kopers deel aan een online enquête. Daarnaast werden winkelinterviews afgenomen en vond er eyetracking-onderzoek plaats in verschillende winkelkanalen.

2024 was het warmste jaar (+1,5°C) sinds het begin van de klimaatregistratie. ‘We moeten allemaal onze inspanningen opvoeren om het klimaat te beschermen en ons aan te passen aan de klimaatverandering’, zegt Horst Fischer, directeur van de Internationale Tuinententoonstelling 2027 Metropole Ruhr (IGA).

Per 1 januari heeft het Duitse tuincentrum Gartenwelt Bocholt zich aangesloten bij GRS Retail. Met deze samenwerking kunnen de nieuwe eigenaren, Giovanni Rooks en Mark Starte, gebruikmaken van een uitgebreid dienstenpakket ter ondersteuning bij het verder ontwikkelen van hun tuincentrum.

De Week van de Groene Tuin wordt uitgebreid naar een volledige maand. April is de maand waarin veel mensen de tuin in gaan en staat voortaan in het teken van het vergroenen van tuinen, balkons en straten.

Laatste editie