Tevreden werknemer zoekt tóch nieuwe baan

Tevreden werknemer

Tevreden werknemer zoekt tóch nieuwe baan

Volgens onderzoek in opdracht van werkgeverspartner Please overweegt ruim één op de drie werknemers een andere baan. Dit lijkt in contrast te staan met de tevredenheid van werknemers met hun bedrijf of instelling. Zo geeft 67% van de werknemers hun werkgever een rapportcijfer van 8 of hoger. Maar deze tevreden medewerkers zijn dus allesbehalve loyaal. Hierbij is vooral salaris een belangrijke reden voor het vertrek.

Het onderzoek, uitgevoerd onder 306 mkb-werkgevers, laat zien dat 42% van de tevreden werknemers hun baan zou inwisselen voor een beter salaris. Nog geen 18% van de werknemers is blij met hun huidige salaris. Daarnaast zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden (15,5%) een belangrijke meewegende factor voor een potentieel vertrek. Dit is opvallend aangezien volgens het onderzoek het andere factoren zijn die de werktevredenheid bepalen, zoals flexibele werktijden, leuke collega’s en inhoudelijk interessant werk.

Volgens Charlotte Bastiaans, Business Manager bij Please is te veel inzetten op concurreren wat betreft salaris echter geen goede strategie voor werkgevers. Werknemers wegkopen voor hoge salarissen heeft namelijk volgens haar ‘het gevolg dat er onrust ontstaat omdat het bestaande personeel vergeten wordt, extra druk op inwerken voelt, ontevreden is of weggaat omdat ze voor hetzelfde werk minder betaald krijgen dan het nieuwe personeel’.

In plaats daarvan moeten werkgevers vooral beter luisteren. Onder de werknemers die hun werkgever een onvoldoende geven vindt 61% dat communicatie een verbeterpunt is. Daarom moeten werkgevers in de krappe arbeidsmarkt beter focussen op communicatie zegt Bastiaans: ‘Als je meer tijd met je mensen doorbrengt weet je wat er speelt en wat zij belangrijk vinden. Zo kom je niet voor verrassingen te staan en onderscheid je je als werkgever positief van concurrenten. Richt je op het aannemen van een loyale vaste kern en vul waar dat kan aan met een goede flexibele schil’.

Deel dit bericht

Meer berichten

Op 4 oktober vond de inkoopbeurs van Prickels plaats in Studio 5 in Aalsmeer. Na de traditionele en gezellige lunch van leden en leveranciers werd de beursvloer geopend en konden de (potentiële) leden kennismaken met nieuw assortiment en (nieuwe) leveranciers. Naast elkaar weer eens zien en spreken, was er volop ruimte voor een vooruitblik op […]

Zoals wellicht bekend, is er in week 36 brand geweest in een van de magazijnen van NDT International. Hierdoor is een deel van de voorraad in het Outdoor Lightweight segment onverkoopbaar verklaard. Inmiddels is alles weer in balans en heeft NDT een heel duidelijk overzicht welke artikelen in het Outdoor Lightweight segment verloren zijn gegaan. […]

Desch presenteert Colour Your Story #15 voorjaar/zomer 2023. Trendwatcher Hilde Francq signaleerde drie verschillende trends voor het voorjaar en de zomer van 2023: Satisfaction, Skilling en Wonderland. In de CYS #15 editie een presentatie van deze nieuwe trends en de bijbehorende inspirerende kleurenthema’s.

Volgens onderzoek in opdracht van werkgeverspartner Please overweegt ruim één op de drie werknemers een andere baan. Dit lijkt in contrast te staan met de tevredenheid van werknemers met hun bedrijf of instelling. Zo geeft 67% van de werknemers hun werkgever een rapportcijfer van 8 of hoger. Maar deze tevreden medewerkers zijn dus allesbehalve loyaal. […]

De oktober retail update van de Rabobank voorspelt verdere druk op de koopkracht vanwege de hoge inflatie en achterblijvende loonstijgingen. Daarnaast zullen verstoringen in de aanvoerketen, logistieke problemen en de hoge inflatie invloed blijven hebben op de kostprijs van producten. Vanaf 1 januari kan dit verder oplopen doordat het wettelijk minimumloon met 10,15% zal stijgen […]

Van 14 april – 9 oktober was Almere het podium voor de wereldtuinbouwtentoon-stelling Floriade Expo 2022. Ondanks tegenslagen als gevolg van covid, een expowaardige Floriade waarin 32 landen en 40 nationale deelnemers participeerden middels innovaties, inspiratie en oplossingen voor duurzame en leefbare steden. Het thema: Growing Green Cities.

‘Je hebt bloemen en je hebt bloemen van Decorum. Hetzelfde geldt voor planten. Allemaal het beste van het beste. Niks standaard, maar het neusje van de zalm. En dat van Hollandse bodem.  Te koop bij het tuincentrum en de bloemist in jouw omgeving.’  Dat is de boodschap van de nieuwe Decorum campagne.

Laatste editie