De zomer begon vroeg dit jaar. Juni was met 17,1 ºC, tegenover normaal 16,2 ºC, bovengemiddeld warm. Ook het aantal zonuren kwam significant boven de jaren daarvoor uit, met zo’n 60 zonuren meer dan normaal – en zelfs een van de vijf zonnigste junimaanden ooit. Ondanks de overvloed aan zon viel er, dankzij een aantal kletsnatte dagen, meer regen dan normaal. Met een record aan regenval op eerste pinksterdag.
Hoewel het weer bovengemiddeld zonnig was, vielen de resultaten in de tuinbranche tegen vergeleken met de afgelopen twee jaar. Halverwege het jaar staat de branche cumulatief nog een paar procent boven 2020 en 2021, maar de laatste weken teren snel in met dalingen tegenover deze voorgaande jaren. Iedere week zo’n 10, soms 12 procent.
Volgens Frank van der Heide, directeur van Tuinbranche Nederland, is dit merkbaar in bijna de hele retail sector: ‘Vanaf de tweede helft maart liep het over de hele linie terug. Nederland kreeg te maken met forse prijsstijgingen in energie en brandstof, maar ook de ‘gewone boodschappen’ en andere producten werden behoorlijk duurder. Aan de andere kant kunnen we weer uit eten, naar de bios én op vakantie. En dat doen we massaal. Daarmee zien we dat over de hele linie de retail vanaf start Q2 inlevert. Ook onze branche merkt dat. Met uitzondering van productgroep dier, de groei in huisdieren uit de coronatijd gaat immers niet meer weg.’
Maar, zegt Van der Heide, de resultaten moeten wel in perspectief gezet worden. ‘We hebben als branche twee fantastische jaren achter de rug. Deze beide, ik noem ze maar even coronajaren, brachten veel stress en werk met zich mee op het gebied van logistiek, personeel, veiligheidsmaatregelen en veel meer. Toch, kijkend naar de bedrijfsresultaten hebben we het als tuinbranche beide jaren geweldig gedaan. De omzetten bij retailers en leveranciers gingen in bijna heel het land naar ongekende hoogte.’
‘Dat schepte verwachtingen voor dit jaar. Maar eigenlijk moeten we kijken naar de afgelopen twee jaar als ‘bonusjaren’. En de maanden januari, februari en maart waren heel goed ten opzichte van 2020 en ook van 2021. Dit is logisch want in 2021 zaten we de eerste tien weken van het jaar in de lockdown. Maar met het huidige cumulatieve behoud van de grote omzetgroei in 2020 en 2021 komen we dit jaar nog steeds ruim boven de resultaten van 2019 uit, ook in juni.’
‘Wat het tweede halfjaar van 2022 doet is echter voor iedereen de vraag. Volgens de specialisten zullen consumenten verder keuzes moeten maken door de hogere prijzen hebben ze minder geld in de portemonnee. Dat zal ook in onze branche verder merkbaar worden. Dat vraagt om hernieuwd ondernemerschap, met veel creativiteit, innovatie en het maken van keuzes.’