Scherpe keuzes noodzakelijk

AM-Coppelmans Nuenen-6528

Scherpe keuzes noodzakelijk

De oktober retail update van de Rabobank voorspelt verdere druk op de koopkracht vanwege de hoge inflatie en achterblijvende loonstijgingen. Daarnaast zullen verstoringen in de aanvoerketen, logistieke problemen en de hoge inflatie invloed blijven hebben op de kostprijs van producten. Vanaf 1 januari kan dit verder oplopen doordat het wettelijk minimumloon met 10,15% zal stijgen en het kabinet een verhoging van de winstbelasting heeft ingevoerd. Wel zal de energierekening voor kleine ondernemers onder het prijsplafond vallen, met doorgaande onderhandelingen over een verder steunpakket voor energie-intensieve ondernemingen.

Het is dan ook noodzaak voor ondernemers om scherpe keuzes te maken: de hogere kosten doorberekenen, interen op marges, of afschalen. Een doorzettende trend is dat verwacht wordt dat het online aandeel in de retail zal doorgroeien. De daling in de online omzetdalingen tijdens het eerste halfjaar van 2022 zijn volgens de Rabobank verklaarbaar door de eerdere lockdowns van niet-
essentiële fysieke winkels in 2020 en 2021. Daarnaast zorgde de opening van de horeca ervoor dat een daling in het online-kanaal onvermijdelijk was, want de consument kan iedere euro immers maar één keer uitgeven.

Toch zijn er ook kansen voor ondernemers om innovatief in te spelen op de ontwikkelingen in de markt. Zo moeten retailers blijven specialiseren op de omnichannel strategie die in toenemende mate het gedrag van klanten bepaalt.

Volgens de Rabobank is de toekomst van de retail een naadloze digitale integratie van online en offline commercie. Toch zullen veel sectoren nog een dominant omzetaandeel voor fysieke winkels behouden. Hiervoor moeten fysieke winkels echter wel een attractieve omgeving zijn waar de consument graag naartoe gaat.

Hierbij wijst de Rabobank vooral naar toegevoegde waarde van expertise van medewerkers, beleving in de winkel en het toepassen van onlinetechnieken gericht op gemak, personalisatie en inzicht in klant- en transactiegedrag in fysieke winkels.

Deel dit bericht

Meer berichten

Op 4 oktober vond de inkoopbeurs van Prickels plaats in Studio 5 in Aalsmeer. Na de traditionele en gezellige lunch van leden en leveranciers werd de beursvloer geopend en konden de (potentiële) leden kennismaken met nieuw assortiment en (nieuwe) leveranciers. Naast elkaar weer eens zien en spreken, was er volop ruimte voor een vooruitblik op […]

Zoals wellicht bekend, is er in week 36 brand geweest in een van de magazijnen van NDT International. Hierdoor is een deel van de voorraad in het Outdoor Lightweight segment onverkoopbaar verklaard. Inmiddels is alles weer in balans en heeft NDT een heel duidelijk overzicht welke artikelen in het Outdoor Lightweight segment verloren zijn gegaan. […]

Desch presenteert Colour Your Story #15 voorjaar/zomer 2023. Trendwatcher Hilde Francq signaleerde drie verschillende trends voor het voorjaar en de zomer van 2023: Satisfaction, Skilling en Wonderland. In de CYS #15 editie een presentatie van deze nieuwe trends en de bijbehorende inspirerende kleurenthema’s.

Volgens onderzoek in opdracht van werkgeverspartner Please overweegt ruim één op de drie werknemers een andere baan. Dit lijkt in contrast te staan met de tevredenheid van werknemers met hun bedrijf of instelling. Zo geeft 67% van de werknemers hun werkgever een rapportcijfer van 8 of hoger. Maar deze tevreden medewerkers zijn dus allesbehalve loyaal. […]

De oktober retail update van de Rabobank voorspelt verdere druk op de koopkracht vanwege de hoge inflatie en achterblijvende loonstijgingen. Daarnaast zullen verstoringen in de aanvoerketen, logistieke problemen en de hoge inflatie invloed blijven hebben op de kostprijs van producten. Vanaf 1 januari kan dit verder oplopen doordat het wettelijk minimumloon met 10,15% zal stijgen […]

Van 14 april – 9 oktober was Almere het podium voor de wereldtuinbouwtentoon-stelling Floriade Expo 2022. Ondanks tegenslagen als gevolg van covid, een expowaardige Floriade waarin 32 landen en 40 nationale deelnemers participeerden middels innovaties, inspiratie en oplossingen voor duurzame en leefbare steden. Het thema: Growing Green Cities.

‘Je hebt bloemen en je hebt bloemen van Decorum. Hetzelfde geldt voor planten. Allemaal het beste van het beste. Niks standaard, maar het neusje van de zalm. En dat van Hollandse bodem.  Te koop bij het tuincentrum en de bloemist in jouw omgeving.’  Dat is de boodschap van de nieuwe Decorum campagne.

Laatste editie