Scherpe keuzes noodzakelijk

AM-Coppelmans Nuenen-6528

Scherpe keuzes noodzakelijk

De oktober retail update van de Rabobank voorspelt verdere druk op de koopkracht vanwege de hoge inflatie en achterblijvende loonstijgingen. Daarnaast zullen verstoringen in de aanvoerketen, logistieke problemen en de hoge inflatie invloed blijven hebben op de kostprijs van producten. Vanaf 1 januari kan dit verder oplopen doordat het wettelijk minimumloon met 10,15% zal stijgen en het kabinet een verhoging van de winstbelasting heeft ingevoerd. Wel zal de energierekening voor kleine ondernemers onder het prijsplafond vallen, met doorgaande onderhandelingen over een verder steunpakket voor energie-intensieve ondernemingen.

Het is dan ook noodzaak voor ondernemers om scherpe keuzes te maken: de hogere kosten doorberekenen, interen op marges, of afschalen. Een doorzettende trend is dat verwacht wordt dat het online aandeel in de retail zal doorgroeien. De daling in de online omzetdalingen tijdens het eerste halfjaar van 2022 zijn volgens de Rabobank verklaarbaar door de eerdere lockdowns van niet-
essentiële fysieke winkels in 2020 en 2021. Daarnaast zorgde de opening van de horeca ervoor dat een daling in het online-kanaal onvermijdelijk was, want de consument kan iedere euro immers maar één keer uitgeven.

Toch zijn er ook kansen voor ondernemers om innovatief in te spelen op de ontwikkelingen in de markt. Zo moeten retailers blijven specialiseren op de omnichannel strategie die in toenemende mate het gedrag van klanten bepaalt.

Volgens de Rabobank is de toekomst van de retail een naadloze digitale integratie van online en offline commercie. Toch zullen veel sectoren nog een dominant omzetaandeel voor fysieke winkels behouden. Hiervoor moeten fysieke winkels echter wel een attractieve omgeving zijn waar de consument graag naartoe gaat.

Hierbij wijst de Rabobank vooral naar toegevoegde waarde van expertise van medewerkers, beleving in de winkel en het toepassen van onlinetechnieken gericht op gemak, personalisatie en inzicht in klant- en transactiegedrag in fysieke winkels.

Deel dit bericht

Meer berichten

Inspiratie voor een feestelijke thuisomgeving: daar draaien de tuincentra hun hand niet voor om gezien de vele uitbundige en uitgebreide kerstshows die in het hele land talloze bezoekers trekken. De crux is het krijgen van een goede balans tussen beleving en handel – iets wat de tuincentra steeds beter in de vingers lijken te hebben. De vele handel staat overzichtelijk opgesteld in stellingen en draadmanden; zo voor het pakken. Want die mooie sfeerpresentaties moeten vooral ook de koopknop triggeren. ‘Dit jaar nog meer handel ingekocht omdat we daarvan vorig jaar soms wat tekort kwamen’, zegt Mark Hendriksen van Intratuin Deventer. Wat we daar, en in de rest van het land, kunnen beleven laten we zien in deze kerstshow compilatie.

De kerstshowkoorts waart al enkele weken door tuincentrumland. Er wordt in het hele land – van noord naar zuid – koortsachtig gewerkt aan de opbouw van de kerstshows. Het belooft weer een heel spektakel te worden waar mensen ook dit jaar weer van heinde en verre naar toe zullen reizen. TuinZaken nam alvast een kijkje achter de schermen bij de kerstshows van Intratuin Duiven en bij Tuincentrum Leurs in Venlo.

De najaarseditie van de no nonsens groene vakbeurs gericht op de handel, Plantarium|Groen-Direkt, was succesvol blijkens de positieve handelsstemming en tevreden exposanten. De combinatie Plantarium|Groen-Direkt heeft, met de 230 stands, aantrekkingskracht op het groene vakpubliek – de beursvloer was beide dagen goed gevuld met bezoek.

Tuinbranche Nederland presenteerde eerder dit jaar al de drie tuintrends van 2025 waarbij klimaatbestendigheid de basis vormt. De trends Cosmic Future, Slow Life en Unique Utopia hebben een verschillende uitstraling. Ook kan een klimaatbestendige tuin anno 2025 zowel een wilde uitstraling als een strak ontwerp hebben. Nieuwe sfeerbeelden tonen hoe tuinplanten, struiken en bomen daarbij sfeerbepalend zijn.

De 25 finalisten voor de Glazen Tulp Awards 2024-2025 zijn bekend. Kwekers kweken met passie en zetten dit product vervolgens met zorg in de markt. Reden dat kwekers noviteiten en concepten graag onder de aandacht brengen.

Webshop Topbloemen.nl, onderdeel van Topgeschenken.nl, gaf in juni aan de vaste samenwerking met 83 lokale bloemisten uiterlijk per 30 juni 2025 te ontbinden om voortaan de logistiek vanuit eigen regionale distributiecentra te regelen.

Megan James (28) is de nieuwe medewerker van Tuinbranche Nederland op het thema duurzaamheid. ‘Ik kom uit de regio Utrecht en woon samen met mijn vriend Olivier en teckel Gina. In mijn vrije tijd ben ik graag actief door te wandelen in de natuur, te sporten en te repeteren met mijn theatergroep.’

Gerecycled afval als basis voor meer natuur in de stad klinkt u­topischer dan het in werkelijkheid is. The Urban Jungle Project ontwikkelde in samenwerking met de 3D print experts van 10XL constructies uit 100% gerecycled consumentenafval voor de toepassing van bomen, struiken en vaste planten op daken, straten en pleinen.

Dit jaar start Smiemans Projecten met de bouw van een ambitieus project voor de grootste botanische tuin in Zweden, Botaniska trädgård in Göteborg dat jaarlijks door 600.000 bezoekers wordt bezocht, het terrein is in totaal 75 hectare groot.

Laatste editie