Scherpe keuzes noodzakelijk

AM-Coppelmans Nuenen-6528

Scherpe keuzes noodzakelijk

De oktober retail update van de Rabobank voorspelt verdere druk op de koopkracht vanwege de hoge inflatie en achterblijvende loonstijgingen. Daarnaast zullen verstoringen in de aanvoerketen, logistieke problemen en de hoge inflatie invloed blijven hebben op de kostprijs van producten. Vanaf 1 januari kan dit verder oplopen doordat het wettelijk minimumloon met 10,15% zal stijgen en het kabinet een verhoging van de winstbelasting heeft ingevoerd. Wel zal de energierekening voor kleine ondernemers onder het prijsplafond vallen, met doorgaande onderhandelingen over een verder steunpakket voor energie-intensieve ondernemingen.

Het is dan ook noodzaak voor ondernemers om scherpe keuzes te maken: de hogere kosten doorberekenen, interen op marges, of afschalen. Een doorzettende trend is dat verwacht wordt dat het online aandeel in de retail zal doorgroeien. De daling in de online omzetdalingen tijdens het eerste halfjaar van 2022 zijn volgens de Rabobank verklaarbaar door de eerdere lockdowns van niet-
essentiële fysieke winkels in 2020 en 2021. Daarnaast zorgde de opening van de horeca ervoor dat een daling in het online-kanaal onvermijdelijk was, want de consument kan iedere euro immers maar één keer uitgeven.

Toch zijn er ook kansen voor ondernemers om innovatief in te spelen op de ontwikkelingen in de markt. Zo moeten retailers blijven specialiseren op de omnichannel strategie die in toenemende mate het gedrag van klanten bepaalt.

Volgens de Rabobank is de toekomst van de retail een naadloze digitale integratie van online en offline commercie. Toch zullen veel sectoren nog een dominant omzetaandeel voor fysieke winkels behouden. Hiervoor moeten fysieke winkels echter wel een attractieve omgeving zijn waar de consument graag naartoe gaat.

Hierbij wijst de Rabobank vooral naar toegevoegde waarde van expertise van medewerkers, beleving in de winkel en het toepassen van onlinetechnieken gericht op gemak, personalisatie en inzicht in klant- en transactiegedrag in fysieke winkels.

Deel dit bericht

Meer berichten

IPM Essen heeft een nieuw forum gepland in het jonge planten­gebied in hal 2: van 28 tot en met 31 januari 2025 kunnen veredelaars en kwekers van jonge planten op Messe Essen informatie uitwisselen over de toekomstige thema’s van deze belangrijke interface in de tuinbouw. ​​‘Op IPM Essen willen we een ontmoetingsplaats bieden in het centrum van het jonge plantengebied waar actuele onderwerpen en oplossingen kunnen worden besproken met experts en producenten, evenals kennis en knowhow kunnen worden doorgegeven’, legt IPM-projectmanager Andrea Hölker uit.

Vanaf heden is er per kwartaal een specifiek prijsindexcijfer voor de groenbranche beschikbaar op de website van CBS. Dit prijsindexcijfer ‘landschapsverzorging’ biedt groenondernemers de mogelijkheid om een betrouwbare en sectorspecifieke referentie te gebruiken voor hun prijsindexering. Hiermee wordt een belangrijke stap gezet in het verbeteren van de transparantie en eenduidigheid binnen de sector.

Pets Place opent deze zomer een flagshipstore (2.100 m²) in The Wall, het rode winkelcentrum langs de A2 ter hoogte van Utrecht. Het nieuwe filiaal komt in het voormalige pand van BCC.

‘Intratuin is bezig om in alle winkels de Samen Groen Bezig route uit te rollen. Voor de opening van IT in Hulst in maart zijn een aantal borden opgehangen met informatie over duurzaam tuinieren maar al snel werd duidelijk dat meer uitingen nodig waren omdat er heel veel relevante onder­werpen zijn.

Van 3 tot 11 augustus was het Singapore Garden Festival 2024. Een groots event met diverse competities op het gebied van tuinontwerp en bloemsierkunst.

Nadat het herfstblad gevallen is komt er letterlijk een eind aan een kleurrijk seizoen: tuin, balkon en of terras zien grauw en grijs. Met groenblijvers geef je de tuin een permanent groene uitstraling, ook in herfst en winter. Evergreens kun je uiteraard ook in potten planten.

Magical Hydrangea, bekend om haar sterke en van kleur veranderende hortensia’s voor zowel tuin als kamer, heeft bij de ontwikkeling van nieuwe merchandise lijn een unieke print ontworpen. Met de zogenaamde cyanotype techniek; een uniek fotografisch proces en toegepast met echte Magical blad- en bloemonderdelen. De primeur van de nieuwe Magical merchandise lijn wordt tijdens de najaarsbeurs van Plantarium|Groen Direkt in Boskoop gepresenteerd – stand nr. J1.126.

Laatste editie