Samen groen bezig

Biodiversiteit_blog_Samen_groen_bezig

Samen groen bezig

‘Intratuin is bezig om in alle winkels de Samen Groen Bezig route uit te rollen. Voor de opening van IT in Hulst in maart zijn een aantal borden opgehangen met informatie over duurzaam tuinieren maar al snel werd duidelijk dat meer uitingen nodig waren omdat er heel veel relevante onder­werpen zijn.

Een voorbeeld is de tweede kans plant. Dit zijn planten die overblijven en om verspilling tegen te gaan een tweede kans verdienen. Gezocht: Huis om in op te bloeien. Met wat liefde en zorg komen ze helemaal tot leven. Maar ook bij de klimplanten is een aanknopingspunt. Van klimplanten naar groen zuurstof­fabriekjes: Ontdek hier (o.a. via een QR-code) hoe je verschillende klimplanten kunt mixen voor een biodiverse tuin en welke toepassingen mogelijk zijn voor het gebruik van klimplanten.

‘Onze duurzame verhalen willen wij graag vertellen en omdat we zo veel te vertellen hebben zijn we op zoek gegaan naar een passend en sterk communicatie concept’, vertelt Lobke Samallo van Intratuin Nederland. ‘Dit is Samen Groen Bezig geworden.’

Het doel is om kennis te delen, te inspireren en oplossingen te bieden. ‘We laten zien hoe wij onze verantwoordelijkheid nemen in het verduurzamen van de wereld van morgen. En hoe de consument hier onderdeel van kan worden. Het concept laten we door de hele winkel terugkomen. Dat kan zijn op de plantentafel, als koof signing, POS aan een kop of zijkant van een stelling, digitaal scherm of groot doek op het buitenterrein of in de entree of uitgang. Op dit moment koppelen we nog geen producten aan deze communicatielaag, wellicht wordt dat stap 2.’

‘Op elke afdeling en voor bepaalde productgroepen is signing ontwikkeld om de aandacht te trekken en de consument te betrekken bij het duurzaamheidsthema. Terwijl de klant de winkelroute aflegt, zal zij voortdurend geïnspireerd worden door verschillende duurzame onderwerpen. Het zijn (grote) statements die naadloos aansluiten bij de gepresenteerde productgroep, met als doel bewustwording te bevorderen rondom het betreffende onderwerp.  De content wordt overigens getoetst door Milieu Centraal.’

Deel dit bericht

Meer berichten

De vraag naar een sfeervolle buitenruimte blijft groeien. Consumenten willen een balkon of terras waar ze kunnen ontspannen en genieten van bloemen en groen. De Pelargonium past perfect binnen de vijf belangrijkste trends van 2025: 

Het nieuwe Naturgartencenter Kremer in Siegen is op 14 maart feestelijk geopend en in gebruik genomen. Tevens wordt dit jaar het 120-jarig jubileum gevierd van Kremer, ter gelegenheid hiervan worden 120 fascinerende tuin- en natuurverhalen gepresenteerd, die bezoekers kunnen ontdekken in de Kremer Naturgartencenters.

Zaterdag 15 maart was de feestelijke opening van de nieuwe aanwinst van tuincentrumketen bijStox: GroenRijk/bijStox in het Limburgse Berg en Terblijt. Felicitaties en veel succes gewenst aan de eigenaren Annette en Peter Stox en het team van medewerkers van bijStox.

Van 24 tot 26 juni 2025 presenteert spoga+gafa de nieuwste innovaties op het gebied van tuinmeubelen, accessoires, verlichting en zonwering. Dit jaar staat het thema Design Gardens centraal. spoga+gafa 2025 toont hoe de tuin van de toekomst eruit zal zien, met duurzame en esthetische oplossingen die inspelen op de veranderende behoeften van de tuinliefhebber. In het Trendrapport tuinmeubelen en -decoratie geeft de vakbeurs alvast enige richtlijnen.

In 2024 liet Bloemenbureau Holland uitgebreid onderzoek doen naar de houding en het koopgedrag van bloemen- en plantenkopers in Nederland, Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië. In elk land namen ongeveer 2.000 kopers deel aan een online enquête. Daarnaast werden winkelinterviews afgenomen en vond er eyetracking-onderzoek plaats in verschillende winkelkanalen.

2024 was het warmste jaar (+1,5°C) sinds het begin van de klimaatregistratie. ‘We moeten allemaal onze inspanningen opvoeren om het klimaat te beschermen en ons aan te passen aan de klimaatverandering’, zegt Horst Fischer, directeur van de Internationale Tuinententoonstelling 2027 Metropole Ruhr (IGA).

Per 1 januari heeft het Duitse tuincentrum Gartenwelt Bocholt zich aangesloten bij GRS Retail. Met deze samenwerking kunnen de nieuwe eigenaren, Giovanni Rooks en Mark Starte, gebruikmaken van een uitgebreid dienstenpakket ter ondersteuning bij het verder ontwikkelen van hun tuincentrum.

De Week van de Groene Tuin wordt uitgebreid naar een volledige maand. April is de maand waarin veel mensen de tuin in gaan en staat voortaan in het teken van het vergroenen van tuinen, balkons en straten.

Laatste editie