Positieve marktstemming op Plantarium|Groen-Direkt

PLGD_VJ2025_Sfeer3

Positieve marktstemming op Plantarium|Groen-Direkt

De voorjaarseditie van Plantarium|Groen-Direkt, 4-5 februari bevestigde de energie in de sector. Tuincentra zijn enthousiast over het voorjaar en kwekers zijn goed voorbereid op de vraag. Het resulteerde in een drukke beurs, waar veel buitenplanten van eigenaar wisselden. 

Exposanten (ca. 175) kijken tevreden terug op de beurs. Het bezoekersaantal op de PLGD Voorjaarseditie is met maar liefst dertien procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. ‘Vooral de interesse uit Polen en Slowakije viel dit jaar op, wat aantoont dat de beurs nieuwe markten bereikt’, zegt exposant Robert Hooftman van boomkwekerij WM. J. Hooftman. Voor het eerst dit jaar nam Agapanthus, gerund door jonge ondernemers, deel aan de beurs. ‘De organisatie was uitstekend. We komen volgend jaar zeker terug.’

De Green Retail Award was voor Rhododendron ‘Maximus’ van Leybaert. De compacte, winterharde en ziekteresistente plant met grote knoppen die straks grote, vuurrode bloemen tonen, viel breed in de smaak. Veredelaar Silas Crezée reageert enthousiast: ‘Een prachtige erkenning van twaalf jaar veredelingswerk. De plant is nu verkrijgbaar in 2 liter pot, binnenkort introduceren we tevens een paarse, roze en witte variant.’

Een van de beursthema’s was Werkt een merk?. Bij de Green Future Hub op de beursvloer onderzocht Masja Pit van Hortipoint de waarde van merken voor planten. ‘De reacties waren uiteenlopend, dit leverde allerlei vragen op die we de komende tijd, onder andere bij de consument, verder willen onderzoeken.’ Meer hierover tijdens de Najaarseditie.

Marc Luning van Tuinbranche Nederland bezocht samen met 70 groenmedewerkers van tuincentra een plenaire sessie. Daarna bezocht het gezelschap verschillende standhouders. ‘Er is gesproken over actuele onderwerpen als klimaat en gewasbeschermingsmiddelen. Het product hierop afstemmen doe je samen. Dit branche denken kwam tijdens de beurs uitstekend tot uiting. Als we op deze manier samenwerken, hebben we goud in handen!’, aldus Luning.

Deel dit bericht

Meer berichten

Stilstaan is achteruitgaan, daarom pakken we elk jaar een of meerdere afdelingen aan voor een nieuwe uitstraling, zegt tuincentrumondernemer Peggy Leurs. ‘Dit jaar hebben we meerdere afdelingen samen gepakt en insamenwerking met Laurens Doesborgh van lookINsight een compleet nieuwe winkelroute gemaakt. Deze nieuwe route voert je langs geheel vernieuwde afdelingen met een groot wow effect. Het gaat om de afdelingen interieur, kamerplanten, dieren, sfeer, geur en snijbloemen. Alle afdelingen zullen midden maart helemaal klaar zijn. Een mega klus maar dankzij een zeer enthousiast team, dat zeer betrokken is bij de ombouw- en verbouwplannen, met een geweldig resultaat.’

Wie zijn je klanten? Een succesvolle strategie voor een tuincentrum begint bij een goed begrip van het klantenpotentieel in het verzorgingsgebied. Door een grondige locatieanalyse uit te voeren, kunnen tuincentra beter inspelen op de behoeften van hun klanten en strategische beslissingen nemen over assortiment, marketing en uitbreiding.

De voorjaarseditie van Plantarium|Groen-Direkt, 4-5 februari bevestigde de energie in de sector. Tuincentra zijn enthousiast over het voorjaar en kwekers zijn goed voorbereid op de vraag. Het resulteerde in een drukke beurs, waar veel buitenplanten van eigenaar wisselden. 

De nieuwste trends en ontwikkelingen op het gebied van kerst- en sfeerartikelen werden gepresenteerd op de GRS Januaribeurs op 22 en 23 januari.

In het jaar dat Dijk 35 jaar bestaat, is er nieuws met een feestelijk tintje: Dijk Natural Collections komt weer voor honderd procent in handen van oprichter Wim Dijk. Voor Dijk Natural Collections is dit een hele mooie nieuwe schrede.

De Nederlandse bloemen- en plantenexport realiseert 7,1 miljard euro in 2024, een groei van 4%. Dit blijkt uit de exportstatistieken van Floridata, gepubliceerd door de VGB. De exportwaarde van snijbloemen steeg met 7% en komt daarmee uit op 4,4 miljard euro. De export van planten bleef op hetzelfde niveau als vorig jaar, met een omzet van 2,6 miljard euro.

Na bijna vijf jaar inzet voor de Belgische Tuincentra Vereniging (BTV) heeft directeur Dirk Ballekens besloten te stoppen en zijn loopbaan een andere oriëntering te geven. ‘Tijdens deze periode heb ik mijn activiteiten voor BTV gecombineerd met zelfstandige activiteiten: een pompoenenkwekerij, lesgever voor agrarische vormingsinstellingen, lezingen voor verenigingen en het brouwen van twee bieren’, expliceert Ballekens. ‘Afgelopen jaar werd duidelijk dat alles nog moeilijk te combineren valt. Finaal heb ik besloten om door te gaan met mijn zelfstandige activiteiten.’

Intratuin gaat voor een goed bio-begin van het nieuwe jaar. Sinds januari is er in de winkels een breed biologisch assortiment aan kamerplanten te vinden, van Aloe vera en varens tot vetplanten. Om de klant een handje te helpen zijn er in verschillende winkels speciale plekken ingericht, zoals de Biotafel, waar de biologische kamerplanten worden uitgelicht. Hiermee claimt Intratuin een van de eerste retailers te zijn met een grootschalig biologisch assortiment.

‘We beginnen het jaar met groot nieuws’, zo laat Peter Stox weten. ‘GroenRijk Berg en Terblijt wordt lid van onze bijSTOX- familie! Wij kijken met veel enthousiasme uit naar deze uitbreiding dat een belangrijke stap is in onze missie om hét tuincentrum van heel Limburg te zijn.’

Laatste editie