Online trends in de tuinbranche

Garden Connect-Garden Retail Market Update

Online trends in de tuinbranche

Na een moeizame start dit jaar laat de nieuwste Garden Retail Market Update van Garden Connect zien dat de bezoekersaantallen op websites tijdens Q2-23 verbeteren. De vraag naar kamerplanten daalde met 4 procent, naar tuinmeubelen werd 8 procent meer gezocht en het aantal zoekopdrachten rondom tuincentra lag 5 procent hoger dan in 2022.

‘Ieder kwartaal analyseren we online trends in de tuinbranche. Vrijwel alle cijfers in Q1-23 lieten een daling zien ten opzichte van 2022, maar in Q2 ziet het er gemiddeld beter uit. De stijging in de bezoekersaantallen en omzet is een onverwacht maar goed teken’, legt Edwin Meijer van Garden Connect uit.

‘Het voorjaar begon koud, maar vanaf eind mei en in juni waren de temperaturen voor tuinieren perfect. 2023 had minder regen en meer zonuren. Wel vlakt de vraag naar dure artikelen als tuinmeubelen en barbecues af. Ook de gemiddelde orderwaarde in webshops van tuincentra daalt licht.’

Naast de zoekopdrachten in Google wordt ook een benchmark gemaakt van de data die Garden Connect zelf heeft: ‘Zo kwamen er gemiddeld bijna 22.000 bezoekers op de website van het gemiddelde Nederlandse tuincentrum in Q2. Dit wisselt enorm per website, maar de benchmark geeft wel een idee of een individueel tuincentrum goed bezig is.’

De groei van het aantal online aankopen vlakt af in Q2. ‘We zien uitschieters naar boven en naar beneden. De gemiddelde kwartaalomzet van de webshops op ons platform is in het Q1-23 maar liefst 51 procent hoger dan vorig jaar. Het gemiddelde aankoopbedrag is € 188,72, wat aanzienlijk lager is dan in dezelfde periode in 2022.’

Deel dit bericht

Meer berichten

30 september van 9 tot 15 uur bent u van harte welkom op onze jaarlijkse Kerstbomenbeurs. Diverse standhouders en noviteiten staan voor u klaar om er weer een succesvol kerstbomenseizoen van te maken. Voor een hapje en een drankje wordt uiteraard gezorgd en we maken er zoals elk jaar weer een gezellige dag van. 

Tegenwoordig tuinieren we met z’n allen in het voorjaar als de zon schijnt. Fijn voor ons, maar niet voor de plant. Tot zo’n dertig jaar geleden was het najaar juist hét plantseizoen.

Een nieuwe duurzame mijlpaal voor Capi Europe dat zich sinds mei 2023 B Corp mag noemen. B Corp, Business as a force for good, is een keurmerk voor sociale bedrijven die met hun product of dienst bijdragen aan een betere wereld. Om het B Corp certificaat te krijgen moet je als bedrijf voldoen aan hoge […]

Na de succesvolle oprichting van Euro Plant Tray GmbH in juni 2023 is Dirk Bansemer benoemd tot algemeen directeur. Alle operationele zaken van de coöperatie worden vanaf nu binnen EPT gecoördineerd. Denk aan de financiering van de trays en de contractuele overeenkomsten met producenten en toekomstige gebruikers van de trays. Rupert Fey is benoemd tot […]

Na een moeizame start dit jaar laat de nieuwste Garden Retail Market Update van Garden Connect zien dat de bezoekersaantallen op websites tijdens Q2-23 verbeteren. De vraag naar kamerplanten daalde met 4 procent, naar tuinmeubelen werd 8 procent meer gezocht en het aantal zoekopdrachten rondom tuincentra lag 5 procent hoger dan in 2022. ‘Ieder kwartaal […]

Een aantal jaar geleden introduceerde OK Plant compleet ingerichte tuincentrumtafels met onderscheidende producten van het lifestylemerk Kolibri; orchideeën, groene planten gecombineerd met woonaccessoires en sierpotten. Uit recent onderzoek blijkt dat het Kolibri-assortiment een positieve invloed heeft op de winkelomzet. Inmiddels staan er 55 tuincentrumtafels bij hoogwaardige tuincentra en retailers in Europa.

Plukboeketten zijn verrassend populair in Europa. Ze stralen positiviteit, vrolijkheid en optimisme uit, en dat is precies wat de consument nodig heeft.

Laatste editie