Nieuwe Structuurnota als actueel instrument

copyright Fred Roest - Fotografie - fotografie voor Tuinbranche Nederland - Huiting in Vianen - Tuincentrum - brochure structuurnota

Nieuwe Structuurnota als actueel instrument

De consument, de markt en de maatschappij zijn volop in beweging – en daarmee ook de (groene) retail. Daarbij zijn maatschappelijke thema’s als online, klimaat, duurzaamheid, leisure, vergroening en vergrijzing groot. De veranderingen in markt en maat­schappij vragen om een actueel instrument dat door ondernemers en gemeenten kan worden ingezet bij gesprekken over de inpassing van een tuincentrum. Daarnaast staat er door de inwerkingtreding van de Omgevingswet ook op het gebied van wet- en regelgeving veel te gebeuren. Reden dat de structuurnota is geactualiseerd. Om hiermee een handvat te bieden voor de inpassing van tuincentra in omgevingsvisies en omgevingsplannen. De nieuwe structuurnota sluit weer aan bij de huidige ontwikkelingen in de tuincentrumretail en is bedoeld om inzicht te geven in de karakteristieken van moderne tuincentra. De nieuwe Structuurnota 2024-2026 kan door ondernemers worden gebruikt als hulpmiddel en praatstuk richting de lokale overheid op het moment dat het gaat over de ontwikkeling van hun winkel en/of formule. Vertegenwoordigers van het bevoegd gezag kunnen middels de structuurnota meer inzicht krijgen in de sector en zich een duidelijker beeld vormen van het bestaande of beoogde bedrijf van de tuincentrumondernemer(s) in hun gemeente. Met als doel een optimaal voorzieningenniveau voor de maatschappelijke omgeving.

‘Het biedt ondernemers een goed handvat om het gesprek met hun gemeente aan te gaan over de ontwikkeling van hun bedrijf – en de breedte daarvan’, stelt Frank van der Heide. Samen met Rinus Hooge­slag van Royal Haskoning DHV heeft Tuinbranche Nederland hieraan gewerkt. Tevens leverden meerdere tuincentra input middels de werkgroep Ruimtelijke ordening.

Deel dit bericht

Meer berichten

Stilstaan is achteruitgaan, daarom pakken we elk jaar een of meerdere afdelingen aan voor een nieuwe uitstraling, zegt tuincentrumondernemer Peggy Leurs. ‘Dit jaar hebben we meerdere afdelingen samen gepakt en insamenwerking met Laurens Doesborgh van lookINsight een compleet nieuwe winkelroute gemaakt. Deze nieuwe route voert je langs geheel vernieuwde afdelingen met een groot wow effect. Het gaat om de afdelingen interieur, kamerplanten, dieren, sfeer, geur en snijbloemen. Alle afdelingen zullen midden maart helemaal klaar zijn. Een mega klus maar dankzij een zeer enthousiast team, dat zeer betrokken is bij de ombouw- en verbouwplannen, met een geweldig resultaat.’

Wie zijn je klanten? Een succesvolle strategie voor een tuincentrum begint bij een goed begrip van het klantenpotentieel in het verzorgingsgebied. Door een grondige locatieanalyse uit te voeren, kunnen tuincentra beter inspelen op de behoeften van hun klanten en strategische beslissingen nemen over assortiment, marketing en uitbreiding.

De voorjaarseditie van Plantarium|Groen-Direkt, 4-5 februari bevestigde de energie in de sector. Tuincentra zijn enthousiast over het voorjaar en kwekers zijn goed voorbereid op de vraag. Het resulteerde in een drukke beurs, waar veel buitenplanten van eigenaar wisselden. 

De nieuwste trends en ontwikkelingen op het gebied van kerst- en sfeerartikelen werden gepresenteerd op de GRS Januaribeurs op 22 en 23 januari.

In het jaar dat Dijk 35 jaar bestaat, is er nieuws met een feestelijk tintje: Dijk Natural Collections komt weer voor honderd procent in handen van oprichter Wim Dijk. Voor Dijk Natural Collections is dit een hele mooie nieuwe schrede.

De Nederlandse bloemen- en plantenexport realiseert 7,1 miljard euro in 2024, een groei van 4%. Dit blijkt uit de exportstatistieken van Floridata, gepubliceerd door de VGB. De exportwaarde van snijbloemen steeg met 7% en komt daarmee uit op 4,4 miljard euro. De export van planten bleef op hetzelfde niveau als vorig jaar, met een omzet van 2,6 miljard euro.

Na bijna vijf jaar inzet voor de Belgische Tuincentra Vereniging (BTV) heeft directeur Dirk Ballekens besloten te stoppen en zijn loopbaan een andere oriëntering te geven. ‘Tijdens deze periode heb ik mijn activiteiten voor BTV gecombineerd met zelfstandige activiteiten: een pompoenenkwekerij, lesgever voor agrarische vormingsinstellingen, lezingen voor verenigingen en het brouwen van twee bieren’, expliceert Ballekens. ‘Afgelopen jaar werd duidelijk dat alles nog moeilijk te combineren valt. Finaal heb ik besloten om door te gaan met mijn zelfstandige activiteiten.’

Intratuin gaat voor een goed bio-begin van het nieuwe jaar. Sinds januari is er in de winkels een breed biologisch assortiment aan kamerplanten te vinden, van Aloe vera en varens tot vetplanten. Om de klant een handje te helpen zijn er in verschillende winkels speciale plekken ingericht, zoals de Biotafel, waar de biologische kamerplanten worden uitgelicht. Hiermee claimt Intratuin een van de eerste retailers te zijn met een grootschalig biologisch assortiment.

‘We beginnen het jaar met groot nieuws’, zo laat Peter Stox weten. ‘GroenRijk Berg en Terblijt wordt lid van onze bijSTOX- familie! Wij kijken met veel enthousiasme uit naar deze uitbreiding dat een belangrijke stap is in onze missie om hét tuincentrum van heel Limburg te zijn.’

Laatste editie