Na zware brand draait Tuincentrum Groendekor weer op volle kracht

Groendekor-buitenzijde gebouw

Na zware brand draait Tuincentrum Groendekor weer op volle kracht

Sinds de zware brand die op zaterdag 25 februari een deel van tuincentrum Groendekor in Sint-Pieters-Leeuw in België verwoestte, is hard gewerkt om alle afdelingen van de winkel weer te openen. Een week na de brand kon het tuincentrum weer openen met een beperkt aantal afdelingen, deze werden in de weken daarna telkens uitgebreid.

De meest gestelde vraag van de klanten de afgelopen weken was wanneer de snijbloemenafdeling eindelijk weer open zou gaan. De afdeling bevond zich voorheen in het compleet vernielde stuk. Uiteindelijk is gekozen voor een hedendaagse pop-up constructie die de boeketten, bloemstukken en losse snijbloemen in optimale omstandigheden zal koelen. Deze draait vanaf donderdag 11 mei op volle toeren. Perfect op tijd voor moederdag.

‘We zijn enorm trots op het parcours dat we hebben afgelegd met ons team. Twee maanden geleden zaten we even letterlijk en figuurlijk in zak en as maar intussen is hier nog weinig van te merken,’ zegt ondernemer Sten Carrein van Groendekor. ‘Met de opening van onze snijbloemenafdeling kunnen we eindelijk weer alles aanbieden aan onze klant.’

Het enige wat nog herinnert aan de brand is de uitgebrande rechtergevel van het gebouw die nog niet gesloopt werd. Groendekor hoopt dit zeer binnenkort te kunnen afbreken. ‘We hebben weer een compleet aanbod voor onze klant maar missen een stuk winkelruimte’, vertelt Frie Carrein, mede-eigenaar van Groendekor. ‘Na de sloop van het uitgebrande deel wordt een nieuw stuk aangebouwd. Zodra de werken klaar zijn zullen we ook die winkelruimte kunnen benutten om nóg meer producten aan te bieden in een sfeervol decor.’

Het tuincentrum zou op 1 april een grote naamsverandering te ondergaan en een Floralux vestiging worden. Wegens de brand zijn die plannen uitgesteld, geplande werkzaamheden hiervoor gingen wel verder. Zo is er een nieuw aangelegde parking met 500 plaatsen en is de overdekte plantenserre uitgebreid zodat in alle weersomstandigheden aangenaam gewinkeld kan worden.

 

Deel dit bericht

Meer berichten

Stilstaan is achteruitgaan, daarom pakken we elk jaar een of meerdere afdelingen aan voor een nieuwe uitstraling, zegt tuincentrumondernemer Peggy Leurs. ‘Dit jaar hebben we meerdere afdelingen samen gepakt en insamenwerking met Laurens Doesborgh van lookINsight een compleet nieuwe winkelroute gemaakt. Deze nieuwe route voert je langs geheel vernieuwde afdelingen met een groot wow effect. Het gaat om de afdelingen interieur, kamerplanten, dieren, sfeer, geur en snijbloemen. Alle afdelingen zullen midden maart helemaal klaar zijn. Een mega klus maar dankzij een zeer enthousiast team, dat zeer betrokken is bij de ombouw- en verbouwplannen, met een geweldig resultaat.’

Wie zijn je klanten? Een succesvolle strategie voor een tuincentrum begint bij een goed begrip van het klantenpotentieel in het verzorgingsgebied. Door een grondige locatieanalyse uit te voeren, kunnen tuincentra beter inspelen op de behoeften van hun klanten en strategische beslissingen nemen over assortiment, marketing en uitbreiding.

De voorjaarseditie van Plantarium|Groen-Direkt, 4-5 februari bevestigde de energie in de sector. Tuincentra zijn enthousiast over het voorjaar en kwekers zijn goed voorbereid op de vraag. Het resulteerde in een drukke beurs, waar veel buitenplanten van eigenaar wisselden. 

De nieuwste trends en ontwikkelingen op het gebied van kerst- en sfeerartikelen werden gepresenteerd op de GRS Januaribeurs op 22 en 23 januari.

In het jaar dat Dijk 35 jaar bestaat, is er nieuws met een feestelijk tintje: Dijk Natural Collections komt weer voor honderd procent in handen van oprichter Wim Dijk. Voor Dijk Natural Collections is dit een hele mooie nieuwe schrede.

De Nederlandse bloemen- en plantenexport realiseert 7,1 miljard euro in 2024, een groei van 4%. Dit blijkt uit de exportstatistieken van Floridata, gepubliceerd door de VGB. De exportwaarde van snijbloemen steeg met 7% en komt daarmee uit op 4,4 miljard euro. De export van planten bleef op hetzelfde niveau als vorig jaar, met een omzet van 2,6 miljard euro.

Na bijna vijf jaar inzet voor de Belgische Tuincentra Vereniging (BTV) heeft directeur Dirk Ballekens besloten te stoppen en zijn loopbaan een andere oriëntering te geven. ‘Tijdens deze periode heb ik mijn activiteiten voor BTV gecombineerd met zelfstandige activiteiten: een pompoenenkwekerij, lesgever voor agrarische vormingsinstellingen, lezingen voor verenigingen en het brouwen van twee bieren’, expliceert Ballekens. ‘Afgelopen jaar werd duidelijk dat alles nog moeilijk te combineren valt. Finaal heb ik besloten om door te gaan met mijn zelfstandige activiteiten.’

Intratuin gaat voor een goed bio-begin van het nieuwe jaar. Sinds januari is er in de winkels een breed biologisch assortiment aan kamerplanten te vinden, van Aloe vera en varens tot vetplanten. Om de klant een handje te helpen zijn er in verschillende winkels speciale plekken ingericht, zoals de Biotafel, waar de biologische kamerplanten worden uitgelicht. Hiermee claimt Intratuin een van de eerste retailers te zijn met een grootschalig biologisch assortiment.

‘We beginnen het jaar met groot nieuws’, zo laat Peter Stox weten. ‘GroenRijk Berg en Terblijt wordt lid van onze bijSTOX- familie! Wij kijken met veel enthousiasme uit naar deze uitbreiding dat een belangrijke stap is in onze missie om hét tuincentrum van heel Limburg te zijn.’

Laatste editie