lookINsight: Stimuleren van impulsaankopen

lookINsight-foto5

lookINsight: Stimuleren van impulsaankopen

Nu de winkel is omgebouwd voor het voorjaar, is dit hét moment om impulsaankopen te stimuleren en zo de omzet een extra boost te geven. Een slimme productpresentatie speelt hierin een cruciale rol.

Begin bij de hoofdpaden en kopstellingen. Plaats hier opvallende, seizoensgebonden producten die direct de aandacht trekken, zoals kleurrijke bloemen, zaden of tuinaccessoires. Herhaal deze artikelen verderop in de winkel, passend bij gerelateerde productgroepen. Zet bijvoorbeeld dezelfde bloemen of zaden halverwege de winkel opnieuw neer, zodat klanten er meerdere keren mee in aanraking komen.

Seizoensgebonden artikelen komen ook goed tot hun recht in een middenpresentatie op een hoofdpad. Dit is een ideale manier om nieuwe producten in de schijnwerpers te zetten en klanten te inspireren. Let daarbij op een goede balans: houd presentaties compact (maximaal 2-3 meter) en zorg voor voldoende loopruimte voor én na de presentaties om een open en overzichtelijke winkelindeling te behouden.

Creëer aantrekkelijke settings met impulsaankopen, speel in op actuele thema’s en wissel de presentatie regelmatig af. Dit houdt de winkel dynamisch en prikkelt de nieuwsgierigheid van klanten.

Kies voor promotieartikelen, actuele thema’s of inspiratie – zoals een leuke setting met impulsartikelen om klanten op ideeën te brengen. Op de foto’s is een opstelling te zien met zowel promotieartikelen in het midden van het pad als een kopstelling met inspiratieartikelen.

Denk goed na over de locaties voor impulsaankopen. Vermijd te veel artikelen bij elkaar, te ingewikkelde producten of een onduidelijke prijs. Deze kunnen de verkoop juist remmen. Blijf hier scherp op en optimaliseer waar nodig. Door strategisch gebruik te maken van impulspresentaties verhoog je niet alleen de verkoop, maar inspireer je klanten ook met verrassende, seizoensgebonden producten.

Deel dit bericht

Meer berichten

De vraag naar een sfeervolle buitenruimte blijft groeien. Consumenten willen een balkon of terras waar ze kunnen ontspannen en genieten van bloemen en groen. De Pelargonium past perfect binnen de vijf belangrijkste trends van 2025: 

Het nieuwe Naturgartencenter Kremer in Siegen is op 14 maart feestelijk geopend en in gebruik genomen. Tevens wordt dit jaar het 120-jarig jubileum gevierd van Kremer, ter gelegenheid hiervan worden 120 fascinerende tuin- en natuurverhalen gepresenteerd, die bezoekers kunnen ontdekken in de Kremer Naturgartencenters.

Zaterdag 15 maart was de feestelijke opening van de nieuwe aanwinst van tuincentrumketen bijStox: GroenRijk/bijStox in het Limburgse Berg en Terblijt. Felicitaties en veel succes gewenst aan de eigenaren Annette en Peter Stox en het team van medewerkers van bijStox.

Van 24 tot 26 juni 2025 presenteert spoga+gafa de nieuwste innovaties op het gebied van tuinmeubelen, accessoires, verlichting en zonwering. Dit jaar staat het thema Design Gardens centraal. spoga+gafa 2025 toont hoe de tuin van de toekomst eruit zal zien, met duurzame en esthetische oplossingen die inspelen op de veranderende behoeften van de tuinliefhebber. In het Trendrapport tuinmeubelen en -decoratie geeft de vakbeurs alvast enige richtlijnen.

In 2024 liet Bloemenbureau Holland uitgebreid onderzoek doen naar de houding en het koopgedrag van bloemen- en plantenkopers in Nederland, Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië. In elk land namen ongeveer 2.000 kopers deel aan een online enquête. Daarnaast werden winkelinterviews afgenomen en vond er eyetracking-onderzoek plaats in verschillende winkelkanalen.

2024 was het warmste jaar (+1,5°C) sinds het begin van de klimaatregistratie. ‘We moeten allemaal onze inspanningen opvoeren om het klimaat te beschermen en ons aan te passen aan de klimaatverandering’, zegt Horst Fischer, directeur van de Internationale Tuinententoonstelling 2027 Metropole Ruhr (IGA).

Per 1 januari heeft het Duitse tuincentrum Gartenwelt Bocholt zich aangesloten bij GRS Retail. Met deze samenwerking kunnen de nieuwe eigenaren, Giovanni Rooks en Mark Starte, gebruikmaken van een uitgebreid dienstenpakket ter ondersteuning bij het verder ontwikkelen van hun tuincentrum.

De Week van de Groene Tuin wordt uitgebreid naar een volledige maand. April is de maand waarin veel mensen de tuin in gaan en staat voortaan in het teken van het vergroenen van tuinen, balkons en straten.

Laatste editie