Locatieanalyse voor tuincentra

Locatieanalyse voor tuincentra

Wie zijn je klanten? Een succesvolle strategie voor een tuincentrum begint bij een goed begrip van het klantenpotentieel in het verzorgingsgebied. Door een grondige locatieanalyse uit te voeren, kunnen tuincentra beter inspelen op de behoeften van hun klanten en strategische beslissingen nemen over assortiment, marketing en uitbreiding.

Klantenpotentieel bepalen
Het analyseren van het verzorgingsgebied geeft inzicht in het aantal potentiële klanten en het werkelijke verkooppotentieel. Dit wordt berekend door het aantal inwoners te vermenigvuldigen met de gemiddelde uitgaven per hoofd van de bevolking op productgroep. Welke producten worden in het verzorgingsgebied vooral gekocht?

Optimalisatie van conversiemaatregelen
Door reistijdlimieten en de omvang van het verzorgingsgebied te analyseren, kan een tuincentrum bepalen of bijvoorbeeld uitbreiding zinvol is of dat het beter is om zich te richten op het optimaliseren van het huidige aanbod. Dit helpt bij het gerichter aanspreken van potentiële klanten en het verhogen van de conversie.

Marktveranderingen en concurrentie
Een analyse van het verzorgingsgebied helpt tuincentra om trends en verschuivingen in de markt te herkennen. Dit biedt kansen om strategieën aan te passen en een concurrentievoordeel te behouden. Daarnaast helpt het vergelijken van het verzorgingsgebied met dat van concurrenten bij het ontwikkelen van onderscheidende kenmerken. Hoeveel concurrenten bevinden zich in hetzelfde gebied, hoe onderscheid je je; waarom komen klanten naar jou toe?

Demografische en economische factoren
Informatie over de leeftijdsverdeling, het huishoudinkomen en de bevolkingsdichtheid spelen een cruciale rol bij het afstemmen van assortiment en marketingstrategieën. Wat is bijvoorbeeld de verdeling naar inkomen en leeftijd van de inwoners binnen vijftien minuten autoreistijd? Maar ook: wat voor soort huishoudens zijn het vooral en wonen zij in flats of woningen met een tuin?

Als je als tuincentrum hierin inzicht hebt, kun je inspelen op specifieke klantgroepen. Bijvoorbeeld door luxeproducten te promoten in gebieden met hogere inkomens, of door familievriendelijke initiatieven aan te bieden in wijken met veel jonge gezinnen. Tuincentra kunnen met behulp van een locatieanalyse hun marktpositie versterken en beter inspelen op de behoeften van hun klanten.

Bron: lookINsight

Deel dit bericht

Meer berichten

De vraag naar een sfeervolle buitenruimte blijft groeien. Consumenten willen een balkon of terras waar ze kunnen ontspannen en genieten van bloemen en groen. De Pelargonium past perfect binnen de vijf belangrijkste trends van 2025: 

Het nieuwe Naturgartencenter Kremer in Siegen is op 14 maart feestelijk geopend en in gebruik genomen. Tevens wordt dit jaar het 120-jarig jubileum gevierd van Kremer, ter gelegenheid hiervan worden 120 fascinerende tuin- en natuurverhalen gepresenteerd, die bezoekers kunnen ontdekken in de Kremer Naturgartencenters.

Zaterdag 15 maart was de feestelijke opening van de nieuwe aanwinst van tuincentrumketen bijStox: GroenRijk/bijStox in het Limburgse Berg en Terblijt. Felicitaties en veel succes gewenst aan de eigenaren Annette en Peter Stox en het team van medewerkers van bijStox.

Van 24 tot 26 juni 2025 presenteert spoga+gafa de nieuwste innovaties op het gebied van tuinmeubelen, accessoires, verlichting en zonwering. Dit jaar staat het thema Design Gardens centraal. spoga+gafa 2025 toont hoe de tuin van de toekomst eruit zal zien, met duurzame en esthetische oplossingen die inspelen op de veranderende behoeften van de tuinliefhebber. In het Trendrapport tuinmeubelen en -decoratie geeft de vakbeurs alvast enige richtlijnen.

In 2024 liet Bloemenbureau Holland uitgebreid onderzoek doen naar de houding en het koopgedrag van bloemen- en plantenkopers in Nederland, Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië. In elk land namen ongeveer 2.000 kopers deel aan een online enquête. Daarnaast werden winkelinterviews afgenomen en vond er eyetracking-onderzoek plaats in verschillende winkelkanalen.

2024 was het warmste jaar (+1,5°C) sinds het begin van de klimaatregistratie. ‘We moeten allemaal onze inspanningen opvoeren om het klimaat te beschermen en ons aan te passen aan de klimaatverandering’, zegt Horst Fischer, directeur van de Internationale Tuinententoonstelling 2027 Metropole Ruhr (IGA).

Per 1 januari heeft het Duitse tuincentrum Gartenwelt Bocholt zich aangesloten bij GRS Retail. Met deze samenwerking kunnen de nieuwe eigenaren, Giovanni Rooks en Mark Starte, gebruikmaken van een uitgebreid dienstenpakket ter ondersteuning bij het verder ontwikkelen van hun tuincentrum.

De Week van de Groene Tuin wordt uitgebreid naar een volledige maand. April is de maand waarin veel mensen de tuin in gaan en staat voortaan in het teken van het vergroenen van tuinen, balkons en straten.

Laatste editie