Locatieanalyse voor tuincentra

Locatieanalyse voor tuincentra

Wie zijn je klanten? Een succesvolle strategie voor een tuincentrum begint bij een goed begrip van het klantenpotentieel in het verzorgingsgebied. Door een grondige locatieanalyse uit te voeren, kunnen tuincentra beter inspelen op de behoeften van hun klanten en strategische beslissingen nemen over assortiment, marketing en uitbreiding.

Klantenpotentieel bepalen
Het analyseren van het verzorgingsgebied geeft inzicht in het aantal potentiële klanten en het werkelijke verkooppotentieel. Dit wordt berekend door het aantal inwoners te vermenigvuldigen met de gemiddelde uitgaven per hoofd van de bevolking op productgroep. Welke producten worden in het verzorgingsgebied vooral gekocht?

Optimalisatie van conversiemaatregelen
Door reistijdlimieten en de omvang van het verzorgingsgebied te analyseren, kan een tuincentrum bepalen of bijvoorbeeld uitbreiding zinvol is of dat het beter is om zich te richten op het optimaliseren van het huidige aanbod. Dit helpt bij het gerichter aanspreken van potentiële klanten en het verhogen van de conversie.

Marktveranderingen en concurrentie
Een analyse van het verzorgingsgebied helpt tuincentra om trends en verschuivingen in de markt te herkennen. Dit biedt kansen om strategieën aan te passen en een concurrentievoordeel te behouden. Daarnaast helpt het vergelijken van het verzorgingsgebied met dat van concurrenten bij het ontwikkelen van onderscheidende kenmerken. Hoeveel concurrenten bevinden zich in hetzelfde gebied, hoe onderscheid je je; waarom komen klanten naar jou toe?

Demografische en economische factoren
Informatie over de leeftijdsverdeling, het huishoudinkomen en de bevolkingsdichtheid spelen een cruciale rol bij het afstemmen van assortiment en marketingstrategieën. Wat is bijvoorbeeld de verdeling naar inkomen en leeftijd van de inwoners binnen vijftien minuten autoreistijd? Maar ook: wat voor soort huishoudens zijn het vooral en wonen zij in flats of woningen met een tuin?

Als je als tuincentrum hierin inzicht hebt, kun je inspelen op specifieke klantgroepen. Bijvoorbeeld door luxeproducten te promoten in gebieden met hogere inkomens, of door familievriendelijke initiatieven aan te bieden in wijken met veel jonge gezinnen. Tuincentra kunnen met behulp van een locatieanalyse hun marktpositie versterken en beter inspelen op de behoeften van hun klanten.

Bron: lookINsight

Deel dit bericht

Meer berichten

Stilstaan is achteruitgaan, daarom pakken we elk jaar een of meerdere afdelingen aan voor een nieuwe uitstraling, zegt tuincentrumondernemer Peggy Leurs. ‘Dit jaar hebben we meerdere afdelingen samen gepakt en insamenwerking met Laurens Doesborgh van lookINsight een compleet nieuwe winkelroute gemaakt. Deze nieuwe route voert je langs geheel vernieuwde afdelingen met een groot wow effect. Het gaat om de afdelingen interieur, kamerplanten, dieren, sfeer, geur en snijbloemen. Alle afdelingen zullen midden maart helemaal klaar zijn. Een mega klus maar dankzij een zeer enthousiast team, dat zeer betrokken is bij de ombouw- en verbouwplannen, met een geweldig resultaat.’

Wie zijn je klanten? Een succesvolle strategie voor een tuincentrum begint bij een goed begrip van het klantenpotentieel in het verzorgingsgebied. Door een grondige locatieanalyse uit te voeren, kunnen tuincentra beter inspelen op de behoeften van hun klanten en strategische beslissingen nemen over assortiment, marketing en uitbreiding.

De voorjaarseditie van Plantarium|Groen-Direkt, 4-5 februari bevestigde de energie in de sector. Tuincentra zijn enthousiast over het voorjaar en kwekers zijn goed voorbereid op de vraag. Het resulteerde in een drukke beurs, waar veel buitenplanten van eigenaar wisselden. 

De nieuwste trends en ontwikkelingen op het gebied van kerst- en sfeerartikelen werden gepresenteerd op de GRS Januaribeurs op 22 en 23 januari.

In het jaar dat Dijk 35 jaar bestaat, is er nieuws met een feestelijk tintje: Dijk Natural Collections komt weer voor honderd procent in handen van oprichter Wim Dijk. Voor Dijk Natural Collections is dit een hele mooie nieuwe schrede.

De Nederlandse bloemen- en plantenexport realiseert 7,1 miljard euro in 2024, een groei van 4%. Dit blijkt uit de exportstatistieken van Floridata, gepubliceerd door de VGB. De exportwaarde van snijbloemen steeg met 7% en komt daarmee uit op 4,4 miljard euro. De export van planten bleef op hetzelfde niveau als vorig jaar, met een omzet van 2,6 miljard euro.

Na bijna vijf jaar inzet voor de Belgische Tuincentra Vereniging (BTV) heeft directeur Dirk Ballekens besloten te stoppen en zijn loopbaan een andere oriëntering te geven. ‘Tijdens deze periode heb ik mijn activiteiten voor BTV gecombineerd met zelfstandige activiteiten: een pompoenenkwekerij, lesgever voor agrarische vormingsinstellingen, lezingen voor verenigingen en het brouwen van twee bieren’, expliceert Ballekens. ‘Afgelopen jaar werd duidelijk dat alles nog moeilijk te combineren valt. Finaal heb ik besloten om door te gaan met mijn zelfstandige activiteiten.’

Intratuin gaat voor een goed bio-begin van het nieuwe jaar. Sinds januari is er in de winkels een breed biologisch assortiment aan kamerplanten te vinden, van Aloe vera en varens tot vetplanten. Om de klant een handje te helpen zijn er in verschillende winkels speciale plekken ingericht, zoals de Biotafel, waar de biologische kamerplanten worden uitgelicht. Hiermee claimt Intratuin een van de eerste retailers te zijn met een grootschalig biologisch assortiment.

‘We beginnen het jaar met groot nieuws’, zo laat Peter Stox weten. ‘GroenRijk Berg en Terblijt wordt lid van onze bijSTOX- familie! Wij kijken met veel enthousiasme uit naar deze uitbreiding dat een belangrijke stap is in onze missie om hét tuincentrum van heel Limburg te zijn.’

Laatste editie