Living Lab Social Robots

IMG_2207

Living Lab Social Robots

Vanaf september is fase twee van start gegaan van het robot project SDF Living Lab Social Robots. Hierbij staat de retailmedewerker centraal. Deze tweede pilot vond plaats bij Blokker (Den Haag), Hakitiki (Rijswijk), Lucardi (The Mall), OFM.Voorburg Mensperience Store, Bakker Klink en Intratuin (Pijnacker). Dit najaar zijn er tot 22 november bij de zeven deelnemende retailers in 273 dagen ruim 8.500 klant-robot interacties geweest. Met een gemiddelde van ruim 31 klant-robot interacties per dag.

Op 23 november zijn de voorlopige resultaten gedeeld en was er een fysieke rondleiding bij drie enthousiaste retailers en hun retailmedewerkers: Intratuin Pijnacker, OFM. in Voorburg en Lucardi in Den Haag. Hierbij waren de robots in actie op de winkelvloer en werden de ervaringen gedeeld van retailmedewerkers en klanten. Ook waren er studenten aanwezig die de resultaten van twee geteste scripts deelden. De eerste conclusies, t/m 22 november, zijn bekend. Hieruit blijkt dat robotscripts met wayfinding en informatie de taken van medewerkers verlichten, vooral in grotere winkels met meer zelfbediening. In service en meer ambachtelijke winkels waarbij de medewerker centraal staat is een robot minder nuttig en kan alleen kleine taken overnemen.

Het promoten van producten of loyaltykaarten door robots wordt niet gewaardeerd door klanten. Een robotscript moet nuttig zijn voor de klant om vervolgens ook nuttig te zijn voor de medewerker. Zorgen over privacy, angst voor robots, gemis van sociaal contact en angst dat de robot banen overneemt spelen geen rol in de tevredenheid over de dienstverlening van de robot.

Voor meer info over het onderzoek of de mogelijkheden voor de branche kun je contact opnemen met Frank van der Heide van Tuinbranche Nederland via frank.vanderheide@tuinbranche.nl of Ewout Nas via e.nas@hva.nl.

Deel dit bericht

Meer berichten

De vraag naar een sfeervolle buitenruimte blijft groeien. Consumenten willen een balkon of terras waar ze kunnen ontspannen en genieten van bloemen en groen. De Pelargonium past perfect binnen de vijf belangrijkste trends van 2025: 

Het nieuwe Naturgartencenter Kremer in Siegen is op 14 maart feestelijk geopend en in gebruik genomen. Tevens wordt dit jaar het 120-jarig jubileum gevierd van Kremer, ter gelegenheid hiervan worden 120 fascinerende tuin- en natuurverhalen gepresenteerd, die bezoekers kunnen ontdekken in de Kremer Naturgartencenters.

Zaterdag 15 maart was de feestelijke opening van de nieuwe aanwinst van tuincentrumketen bijStox: GroenRijk/bijStox in het Limburgse Berg en Terblijt. Felicitaties en veel succes gewenst aan de eigenaren Annette en Peter Stox en het team van medewerkers van bijStox.

Van 24 tot 26 juni 2025 presenteert spoga+gafa de nieuwste innovaties op het gebied van tuinmeubelen, accessoires, verlichting en zonwering. Dit jaar staat het thema Design Gardens centraal. spoga+gafa 2025 toont hoe de tuin van de toekomst eruit zal zien, met duurzame en esthetische oplossingen die inspelen op de veranderende behoeften van de tuinliefhebber. In het Trendrapport tuinmeubelen en -decoratie geeft de vakbeurs alvast enige richtlijnen.

In 2024 liet Bloemenbureau Holland uitgebreid onderzoek doen naar de houding en het koopgedrag van bloemen- en plantenkopers in Nederland, Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië. In elk land namen ongeveer 2.000 kopers deel aan een online enquête. Daarnaast werden winkelinterviews afgenomen en vond er eyetracking-onderzoek plaats in verschillende winkelkanalen.

2024 was het warmste jaar (+1,5°C) sinds het begin van de klimaatregistratie. ‘We moeten allemaal onze inspanningen opvoeren om het klimaat te beschermen en ons aan te passen aan de klimaatverandering’, zegt Horst Fischer, directeur van de Internationale Tuinententoonstelling 2027 Metropole Ruhr (IGA).

Per 1 januari heeft het Duitse tuincentrum Gartenwelt Bocholt zich aangesloten bij GRS Retail. Met deze samenwerking kunnen de nieuwe eigenaren, Giovanni Rooks en Mark Starte, gebruikmaken van een uitgebreid dienstenpakket ter ondersteuning bij het verder ontwikkelen van hun tuincentrum.

De Week van de Groene Tuin wordt uitgebreid naar een volledige maand. April is de maand waarin veel mensen de tuin in gaan en staat voortaan in het teken van het vergroenen van tuinen, balkons en straten.

Laatste editie