Kant-en-klare oplossingen voor tuincentra

Rijnbeek Assortiment-korte-zijde-9-0487-2048x1364

Kant-en-klare oplossingen voor tuincentra

Rijnbeek Perennials presenteert een duurzame oplossing: Climate Gardeners. Een tuincentrumprogramma dat klimaatadaptieve planten- en bollenmixen aanbiedt, geselecteerd om te presteren in sterk variërende omstandig­heden en om de balans van de natuur te herstellen. Tegelijkertijd helpt het klanten met inspirerende, uitgekiende combinaties voor langdurig kleur in de tuin door de seizoenen heen.

Eén van de eerste mixconcepten binnen het programma Climate Gardeners is Bulb Mania Mix – met vroegbloeiende vaste planten, bonte bladplanten en verwilderingsbollen op pot. De combinatie van vaste planten en bollen brengt vanaf de vroege lente een langdurig effect met opeenvolgende bloei en kleuren, meerjarig blad dat uitgebloeide bloemen bedekt en een border die jaar na jaar terugkomt en zich verder ontwikkelt. Ook biedt de mix – zo vroeg mogelijk na de winterperiode – een bron van nectar en stuifmeel voor bijen en andere belangrijke bestuivers.

Op basis van een roterende methode levert Rijnbeek Perennials tuincentra elke maand nieuwe en interessante mengsels, gericht op verschillende uitdagende klimaatomstandigheden door het jaar heen.

Zo is de Urban Jungle Mix ontworpen voor schaduwrijke, natte omstandigheden vroeg in het jaar, en de Drought Resistant Mix voor een waterbesparende, onderhoudsarme border in droge, hete zomers.

Rijnbeek Perennials heeft zijn brede collectie van meer dan 5.000 soorten gesegmenteerd op basis van hun kwaliteiten zoals diepe wortels, waterabsorptie, hittetolerantie en magnetische werking op bijen en vlinders. Tuincentra kunnen rekenen op unieke, zeldzame soorten die afwijken van het standaard vaste plantenaanbod. Alle mixen van het Climate Gardeners programma zijn opgepot in veenvrij substraat. Rijnbeek Perennials biedt een compleet pakket, waarmee tuincentra direct klaar zijn voor de verkoop.

Deel dit bericht

Meer berichten

Stilstaan is achteruitgaan, daarom pakken we elk jaar een of meerdere afdelingen aan voor een nieuwe uitstraling, zegt tuincentrumondernemer Peggy Leurs. ‘Dit jaar hebben we meerdere afdelingen samen gepakt en insamenwerking met Laurens Doesborgh van lookINsight een compleet nieuwe winkelroute gemaakt. Deze nieuwe route voert je langs geheel vernieuwde afdelingen met een groot wow effect. Het gaat om de afdelingen interieur, kamerplanten, dieren, sfeer, geur en snijbloemen. Alle afdelingen zullen midden maart helemaal klaar zijn. Een mega klus maar dankzij een zeer enthousiast team, dat zeer betrokken is bij de ombouw- en verbouwplannen, met een geweldig resultaat.’

Wie zijn je klanten? Een succesvolle strategie voor een tuincentrum begint bij een goed begrip van het klantenpotentieel in het verzorgingsgebied. Door een grondige locatieanalyse uit te voeren, kunnen tuincentra beter inspelen op de behoeften van hun klanten en strategische beslissingen nemen over assortiment, marketing en uitbreiding.

De voorjaarseditie van Plantarium|Groen-Direkt, 4-5 februari bevestigde de energie in de sector. Tuincentra zijn enthousiast over het voorjaar en kwekers zijn goed voorbereid op de vraag. Het resulteerde in een drukke beurs, waar veel buitenplanten van eigenaar wisselden. 

De nieuwste trends en ontwikkelingen op het gebied van kerst- en sfeerartikelen werden gepresenteerd op de GRS Januaribeurs op 22 en 23 januari.

In het jaar dat Dijk 35 jaar bestaat, is er nieuws met een feestelijk tintje: Dijk Natural Collections komt weer voor honderd procent in handen van oprichter Wim Dijk. Voor Dijk Natural Collections is dit een hele mooie nieuwe schrede.

De Nederlandse bloemen- en plantenexport realiseert 7,1 miljard euro in 2024, een groei van 4%. Dit blijkt uit de exportstatistieken van Floridata, gepubliceerd door de VGB. De exportwaarde van snijbloemen steeg met 7% en komt daarmee uit op 4,4 miljard euro. De export van planten bleef op hetzelfde niveau als vorig jaar, met een omzet van 2,6 miljard euro.

Na bijna vijf jaar inzet voor de Belgische Tuincentra Vereniging (BTV) heeft directeur Dirk Ballekens besloten te stoppen en zijn loopbaan een andere oriëntering te geven. ‘Tijdens deze periode heb ik mijn activiteiten voor BTV gecombineerd met zelfstandige activiteiten: een pompoenenkwekerij, lesgever voor agrarische vormingsinstellingen, lezingen voor verenigingen en het brouwen van twee bieren’, expliceert Ballekens. ‘Afgelopen jaar werd duidelijk dat alles nog moeilijk te combineren valt. Finaal heb ik besloten om door te gaan met mijn zelfstandige activiteiten.’

Intratuin gaat voor een goed bio-begin van het nieuwe jaar. Sinds januari is er in de winkels een breed biologisch assortiment aan kamerplanten te vinden, van Aloe vera en varens tot vetplanten. Om de klant een handje te helpen zijn er in verschillende winkels speciale plekken ingericht, zoals de Biotafel, waar de biologische kamerplanten worden uitgelicht. Hiermee claimt Intratuin een van de eerste retailers te zijn met een grootschalig biologisch assortiment.

‘We beginnen het jaar met groot nieuws’, zo laat Peter Stox weten. ‘GroenRijk Berg en Terblijt wordt lid van onze bijSTOX- familie! Wij kijken met veel enthousiasme uit naar deze uitbreiding dat een belangrijke stap is in onze missie om hét tuincentrum van heel Limburg te zijn.’

Laatste editie