Inspelen op zomermeststof

Scherm­afbeelding 2023-12-07 om 14.37.06

Inspelen op zomermeststof

De verkoop van potgrond en meststoffen bedraagt meestal ongeveer 4% van de totale omzet. Dit percentage bestaat voor 73% uit potgrondproducten, voor 19% uit meststoffen en voor 8% uit boomschors, cacaodoppen en turf. Hoewel de totale verkoop piekt in mei, is te zien dat de vraag naar meststoffen al in maart en april begint aan te trekken, voorafgaand aan de algemene piek. In de grafiek hierboven is het maandelijks percentage van het omzettotaal (van het gehele tuincentrum) meegenomen.

Het blijkt dat rozen, eenjarige planten en gazons het beter doen als ze nog een tweede keer worden bemest in juni. In de gemiddelde jaarlijkse verkoopcijfers zien we echter geen significante (tweede) piek in de verkoop van meststoffen en potgrond in juni. Hier ligt een kans: er kan op ingespeeld worden met gerichte promotie, bijvoorbeeld door bij de verkoop in februari en maart een kortingsbon voor zomermeststof te geven, of door de klant te adviseren over de voordelen van bemesting in juni. Het benadrukken van de positieve impact op de gezondheid van planten en het vermijden van overbemesting zou een belangrijke boodschap kunnen zijn. Planten groeien beter, de consument is tevreden en het biedt mogelijkheden tot omzetgroei!

bron: lookinsight

Deel dit bericht

Meer berichten

IPM Essen heeft een nieuw forum gepland in het jonge planten­gebied in hal 2: van 28 tot en met 31 januari 2025 kunnen veredelaars en kwekers van jonge planten op Messe Essen informatie uitwisselen over de toekomstige thema’s van deze belangrijke interface in de tuinbouw. ​​‘Op IPM Essen willen we een ontmoetingsplaats bieden in het centrum van het jonge plantengebied waar actuele onderwerpen en oplossingen kunnen worden besproken met experts en producenten, evenals kennis en knowhow kunnen worden doorgegeven’, legt IPM-projectmanager Andrea Hölker uit.

Vanaf heden is er per kwartaal een specifiek prijsindexcijfer voor de groenbranche beschikbaar op de website van CBS. Dit prijsindexcijfer ‘landschapsverzorging’ biedt groenondernemers de mogelijkheid om een betrouwbare en sectorspecifieke referentie te gebruiken voor hun prijsindexering. Hiermee wordt een belangrijke stap gezet in het verbeteren van de transparantie en eenduidigheid binnen de sector.

Pets Place opent deze zomer een flagshipstore (2.100 m²) in The Wall, het rode winkelcentrum langs de A2 ter hoogte van Utrecht. Het nieuwe filiaal komt in het voormalige pand van BCC.

‘Intratuin is bezig om in alle winkels de Samen Groen Bezig route uit te rollen. Voor de opening van IT in Hulst in maart zijn een aantal borden opgehangen met informatie over duurzaam tuinieren maar al snel werd duidelijk dat meer uitingen nodig waren omdat er heel veel relevante onder­werpen zijn.

Van 3 tot 11 augustus was het Singapore Garden Festival 2024. Een groots event met diverse competities op het gebied van tuinontwerp en bloemsierkunst.

Nadat het herfstblad gevallen is komt er letterlijk een eind aan een kleurrijk seizoen: tuin, balkon en of terras zien grauw en grijs. Met groenblijvers geef je de tuin een permanent groene uitstraling, ook in herfst en winter. Evergreens kun je uiteraard ook in potten planten.

Magical Hydrangea, bekend om haar sterke en van kleur veranderende hortensia’s voor zowel tuin als kamer, heeft bij de ontwikkeling van nieuwe merchandise lijn een unieke print ontworpen. Met de zogenaamde cyanotype techniek; een uniek fotografisch proces en toegepast met echte Magical blad- en bloemonderdelen. De primeur van de nieuwe Magical merchandise lijn wordt tijdens de najaarsbeurs van Plantarium|Groen Direkt in Boskoop gepresenteerd – stand nr. J1.126.

Laatste editie