Sjuul Dings van Plantencentrum Velden: ‘Tijdens het IGCA Congres 2022 in Nederland vertelde Nina dat ze graag bij ons een ervaringsstage zou willen lopen. Hun familiebedrijf in Kaapstad is ook volledig op groen gebaseerd, dus daarin lijken we wel op elkaar. Het was dus geen stage vanuit school, maar puur op eigen initiatief om kennis en kunde op te doen.’
‘Ze heeft op elke afdeling meegedraaid, zo heeft ze kunnen ervaren hoe we werken. Van het verwerken van onze handel voor de verkoop, ons klantcontact, het ontwerpen van de tuinen, de plantverzorging tot hoe onze bedrijfsstructuur is opgebouwd en ons team functioneert. En uiteraard hoe we onze eigen planten kweken, verkoop-klaar maken en verhandelen. Daarnaast hebben we andere tuincentra bezocht en de veiling en heeft ze heel veel van Nederland gezien!’
‘Het was leerzaam om te horen hoe ze in Zuid-Afrika te werk gaan. Persoonlijk hebben we het over heel veel dingen gehad – ze woonde drie maanden bij mij in huis. Marketing (ze is heel goed met sociale media), inkoop, de manier van werken en leven in Kaapstad, de kwekers, de jeugd in haar land, de politiek, etc. etc. Ook werden allerlei dingen met ons team besproken. Het was een eyeopener om te realiseren hoe wij zonder gevaar kunnen gaan waar we willen, en hoe goed ons land georganiseerd is.’
Ook Nina is enthousiast over de ervaringsstage. ‘Elke ochtend kreeg ik een specifiek onderdeel met specifieke taken hiervoor. Zoals voor het buitengedeelte de etikettering en prijsbepaling van nieuw binnengekomen voorraad, het reorganiseren van specifieke secties planten, plantverzorging, snoeien, wieden, schoonmaken van de matten en in specifieke secties planten watergeven. Taken op de kamerplantenafdeling waren: inchecken en prijzen van planten, merchandising van planten, binnen-decoratie en potten, algemene verzorging van (specifieke) planten.’
‘Nederland staat bekend als de blauwdruk voor tuincentra, omdat hun innovatie en expertise de trends van tuincentra over de hele wereld voeden. Wat ik verwachtte te leren in Nederland, overtrof zeker mijn verwachtingen. Van begin tot eind werd ik ingewijd in het systeem, ik kreeg bij elke stap de kans om vragen te stellen – en antwoorden te krijgen. Het belangrijkste wat ik heb geleerd is dat elk bedrijfsonderdeel, hoe klein ook, een grote rol speelt in het laten functioneren van het bedrijf als geheel. En ook hoe belangrijk het is om als team goed samen te werken door voortdurend te communiceren.’
‘Plantencentrum Velden en Super Plants Garden Centre in Kaapstad hebben veel met elkaar gemeen. Wat ik meeneem is de manier waarop planten en decoraties in combinatie met elkaar worden gepresenteerd (in plaats van gescheiden), dat zal zeker in Zuid-Afrika worden geïmplementeerd – vooral op de kamerplantenafdeling.’
‘Andersom hebben wij in ons tuincentrum een loyaliteitsprogramma en bij Plantencentrum Velden niet. We hebben ontdekt dat zelfs bij het hebben van een eenvoudig loyaliteitsprogramma de kans groter is dat eenmalige klanten terugkerende klanten worden.’
‘Ik kwam met een open mind naar Nederland. Plantencentrum Velden heeft mij veel meer geleerd dan ik ooit had kunnen vermoeden. Het belangrijkste is dat ik veel sterker ben dan ik dacht, zowel mentaal als fysiek. Alles waar ik mijn zinnen op zet, is bereikbaar.’