Hoofdthema van M&O januari 2024: Tech Eden

M&O_Jan24_Meta VegetalĀ©Anne-Emmanuelle Thion (2)

Hoofdthema van M&O januari 2024: Tech Eden

Designbeurs Maison & Objet vindt tweemaal per jaar plaats en staat bekend als het centrum van innovatie, creativiteit en designtrends. Voor de 30ste verjaardag van Maison & Objet is Tech Eden het hoofdthema. Een unieke blik op de toekomst staat centraal met als kernĀ­waarden duurzaamheid, welzijn en natuur.

Onze planeet staat voor grote uitdagingen. We zitten op de snelweg van de technologie met AI en 3D technologieƫn, anderzijds worden we geteisterd door oorlogen en tast de klimaatopwarming de aarde aan. Water, planten en mineralen krijgen het hard te verduren. Precies deze drie werelden zijn belangrijke inspiratiebronnen voor de hedendaagse designwereld en wijzen meteen op de noodzakelijke veranderingen die in het verschiet liggen. Zo toont trendsetter voor interieurdesign, Elisabeth Leriche, drie nieuwe trends: Meta vegetal, Mineral desert en Deep sea.

De vertaalslag naar de producten op M&O is geslaagd: we ontdekken toepassingen van organische vormen zoals bolle vazen en potten met natuurmotieven of in grillige vormen. Vazen en potten geĆÆnspireerd op de zee; schelpen, wieren, zee fossielen en zelfs kwallen zijn hier zichtbaar. Minerale objecten, waarvan je het gevoel krijgt dat ze net uit een museum komen, gevlochten manden, netten, houten planken, nestjesā€¦ Op een of andere manier staat de natuur altijd centraal.

Meta vegetal is een hele vrolijke trend. Zodra je designbeurs M&O binnenkomt, word je overweldigd door een fel kleurenpalet. Meta Vegetal is een betoverde jungle, waar de machtige natuur al haar rechten heeft teruggenomen en alle fantasieƫn de vrije loop krijgen. Een wereld van weelderigheid met een overvloed aan vormen, patronen en glinsterende kleuren, die ons eraan herinneren hoe essentieel de natuur is voor het evenwicht van de wereld. Planten- en bloemmotieven gaan hand in hand met geometrische ritmes en creƫren een bijzonder universum van diep, intens groen. De natuur is dƩ inspiratiebron voor deze trend.

Mineral desert is een oase van stilte. Inspiratie vindt haar bron in stenen en keramiek uit de antieke wereld met aardekleuren of elementen uit de etnische wereld. Het golvende zand en het licht van de duinen inspireren tot weven en vlechten. We ontdekken een terugkeer naar natuurlijke waardevolle materialen zoals terracotta en marmer. Deze trend is met haar zachte neutrale kleuren en natuurlijke materialen een trend die rust brengt, en echt de tegenhanger van Meta vegetal.

Deep sea is een evocatie van een nog grotendeels onontgonnen oceaan die een essentiĆ«le rol speelt: klimaatregelaar en onuitputtelijke bron van biomaterialen. Dit universum genereert soepele, golvende vormen, effecten van transparantie en reflectie en reliĆ«fs geĆÆnspireerd op schelpen en koralen. Deze onderwaterwereld getooid in blauwtinten bevat ook nieuwe materialen van biologische oorsprong gemaakt van gerecyclede algen en schelpdieren. Hoofdkleur is hier ā€“ hoe kan het ook anders ā€“ blauw.

Alle drie denkbeeldige werelden herinneren ons aan de schoonheid van onze aarde en de natuurlijke elementen die ons omringen, ze inspireren ons en laden onze batterijen op. De drie werelden dragen het verlangen in zich om een betere toekomst tot stand te brengen, om onze relatie met de wereld opnieuw uit te vinden, richting duurzame ontwikkeling in harmonie met de natuur. Het is heel bijzonder om te zien hoe de kracht van de natuur overeind blijft in onze digitale wereld.

Deel dit bericht

Meer berichten

IPM Essen heeft een nieuw forum gepland in het jonge plantenĀ­gebied in hal 2: van 28 tot en met 31 januari 2025 kunnen veredelaars en kwekers van jonge planten op Messe Essen informatie uitwisselen over de toekomstige themaā€™s van deze belangrijke interface in de tuinbouw. ā€‹ā€‹ā€˜Op IPM Essen willen we een ontmoetingsplaats bieden in het centrum van het jonge plantengebied waar actuele onderwerpen en oplossingen kunnen worden besproken met experts en producenten, evenals kennis en knowhow kunnen worden doorgegevenā€™, legt IPM-projectmanager Andrea Hƶlker uit.

Vanaf heden is er per kwartaal een specifiek prijsindexcijfer voor de groenbranche beschikbaar op de website van CBS. Dit prijsindexcijfer ā€˜landschapsverzorgingā€™ biedt groenondernemers de mogelijkheid om een betrouwbare en sectorspecifieke referentie te gebruiken voor hun prijsindexering. Hiermee wordt een belangrijke stap gezet in het verbeteren van de transparantie en eenduidigheid binnen de sector.

Pets Place opent deze zomer een flagshipstore (2.100 mĀ²) in The Wall, het rode winkelcentrum langs de A2 ter hoogte van Utrecht. Het nieuwe filiaal komt in het voormalige pand van BCC.

ā€˜Intratuin is bezig om in alle winkels de Samen Groen Bezig route uit te rollen. Voor de opening van IT in Hulst in maart zijn een aantal borden opgehangen met informatie over duurzaam tuinieren maar al snel werd duidelijk dat meer uitingen nodig waren omdat er heel veel relevante onderĀ­werpen zijn.

Van 3 tot 11 augustus was het Singapore Garden Festival 2024. Een groots event met diverse competities op het gebied van tuinontwerp en bloemsierkunst.

Nadat het herfstblad gevallen is komt er letterlijk een eind aan een kleurrijk seizoen: tuin, balkon en of terras zien grauw en grijs. Met groenblijvers geef je de tuin een permanent groene uitstraling, ook in herfst en winter. Evergreens kun je uiteraard ook in potten planten.

Magical Hydrangea, bekend om haar sterke en van kleur veranderende hortensiaā€™s voor zowel tuin als kamer, heeft bij de ontwikkeling van nieuwe merchandise lijn een unieke print ontworpen. Met de zogenaamde cyanotype techniek; een uniek fotografisch proces en toegepast met echte Magical blad- en bloemonderdelen. De primeur van de nieuwe Magical merchandise lijn wordt tijdens de najaarsbeurs van Plantarium|Groen Direkt in Boskoop gepresenteerd ā€“ stand nr. J1.126.

Laatste editie