Hoofdthema van M&O januari 2024: Tech Eden

M&O_Jan24_Meta Vegetal©Anne-Emmanuelle Thion (2)

Hoofdthema van M&O januari 2024: Tech Eden

Designbeurs Maison & Objet vindt tweemaal per jaar plaats en staat bekend als het centrum van innovatie, creativiteit en designtrends. Voor de 30ste verjaardag van Maison & Objet is Tech Eden het hoofdthema. Een unieke blik op de toekomst staat centraal met als kern­waarden duurzaamheid, welzijn en natuur.

Onze planeet staat voor grote uitdagingen. We zitten op de snelweg van de technologie met AI en 3D technologieën, anderzijds worden we geteisterd door oorlogen en tast de klimaatopwarming de aarde aan. Water, planten en mineralen krijgen het hard te verduren. Precies deze drie werelden zijn belangrijke inspiratiebronnen voor de hedendaagse designwereld en wijzen meteen op de noodzakelijke veranderingen die in het verschiet liggen. Zo toont trendsetter voor interieurdesign, Elisabeth Leriche, drie nieuwe trends: Meta vegetal, Mineral desert en Deep sea.

De vertaalslag naar de producten op M&O is geslaagd: we ontdekken toepassingen van organische vormen zoals bolle vazen en potten met natuurmotieven of in grillige vormen. Vazen en potten geïnspireerd op de zee; schelpen, wieren, zee fossielen en zelfs kwallen zijn hier zichtbaar. Minerale objecten, waarvan je het gevoel krijgt dat ze net uit een museum komen, gevlochten manden, netten, houten planken, nestjes… Op een of andere manier staat de natuur altijd centraal.

Meta vegetal is een hele vrolijke trend. Zodra je designbeurs M&O binnenkomt, word je overweldigd door een fel kleurenpalet. Meta Vegetal is een betoverde jungle, waar de machtige natuur al haar rechten heeft teruggenomen en alle fantasieën de vrije loop krijgen. Een wereld van weelderigheid met een overvloed aan vormen, patronen en glinsterende kleuren, die ons eraan herinneren hoe essentieel de natuur is voor het evenwicht van de wereld. Planten- en bloemmotieven gaan hand in hand met geometrische ritmes en creëren een bijzonder universum van diep, intens groen. De natuur is dé inspiratiebron voor deze trend.

Mineral desert is een oase van stilte. Inspiratie vindt haar bron in stenen en keramiek uit de antieke wereld met aardekleuren of elementen uit de etnische wereld. Het golvende zand en het licht van de duinen inspireren tot weven en vlechten. We ontdekken een terugkeer naar natuurlijke waardevolle materialen zoals terracotta en marmer. Deze trend is met haar zachte neutrale kleuren en natuurlijke materialen een trend die rust brengt, en echt de tegenhanger van Meta vegetal.

Deep sea is een evocatie van een nog grotendeels onontgonnen oceaan die een essentiële rol speelt: klimaatregelaar en onuitputtelijke bron van biomaterialen. Dit universum genereert soepele, golvende vormen, effecten van transparantie en reflectie en reliëfs geïnspireerd op schelpen en koralen. Deze onderwaterwereld getooid in blauwtinten bevat ook nieuwe materialen van biologische oorsprong gemaakt van gerecyclede algen en schelpdieren. Hoofdkleur is hier – hoe kan het ook anders – blauw.

Alle drie denkbeeldige werelden herinneren ons aan de schoonheid van onze aarde en de natuurlijke elementen die ons omringen, ze inspireren ons en laden onze batterijen op. De drie werelden dragen het verlangen in zich om een betere toekomst tot stand te brengen, om onze relatie met de wereld opnieuw uit te vinden, richting duurzame ontwikkeling in harmonie met de natuur. Het is heel bijzonder om te zien hoe de kracht van de natuur overeind blijft in onze digitale wereld.

Deel dit bericht

Meer berichten

Inspiratie voor een feestelijke thuisomgeving: daar draaien de tuincentra hun hand niet voor om gezien de vele uitbundige en uitgebreide kerstshows die in het hele land talloze bezoekers trekken. De crux is het krijgen van een goede balans tussen beleving en handel – iets wat de tuincentra steeds beter in de vingers lijken te hebben. De vele handel staat overzichtelijk opgesteld in stellingen en draadmanden; zo voor het pakken. Want die mooie sfeerpresentaties moeten vooral ook de koopknop triggeren. ‘Dit jaar nog meer handel ingekocht omdat we daarvan vorig jaar soms wat tekort kwamen’, zegt Mark Hendriksen van Intratuin Deventer. Wat we daar, en in de rest van het land, kunnen beleven laten we zien in deze kerstshow compilatie.

De kerstshowkoorts waart al enkele weken door tuincentrumland. Er wordt in het hele land – van noord naar zuid – koortsachtig gewerkt aan de opbouw van de kerstshows. Het belooft weer een heel spektakel te worden waar mensen ook dit jaar weer van heinde en verre naar toe zullen reizen. TuinZaken nam alvast een kijkje achter de schermen bij de kerstshows van Intratuin Duiven en bij Tuincentrum Leurs in Venlo.

De najaarseditie van de no nonsens groene vakbeurs gericht op de handel, Plantarium|Groen-Direkt, was succesvol blijkens de positieve handelsstemming en tevreden exposanten. De combinatie Plantarium|Groen-Direkt heeft, met de 230 stands, aantrekkingskracht op het groene vakpubliek – de beursvloer was beide dagen goed gevuld met bezoek.

Tuinbranche Nederland presenteerde eerder dit jaar al de drie tuintrends van 2025 waarbij klimaatbestendigheid de basis vormt. De trends Cosmic Future, Slow Life en Unique Utopia hebben een verschillende uitstraling. Ook kan een klimaatbestendige tuin anno 2025 zowel een wilde uitstraling als een strak ontwerp hebben. Nieuwe sfeerbeelden tonen hoe tuinplanten, struiken en bomen daarbij sfeerbepalend zijn.

De 25 finalisten voor de Glazen Tulp Awards 2024-2025 zijn bekend. Kwekers kweken met passie en zetten dit product vervolgens met zorg in de markt. Reden dat kwekers noviteiten en concepten graag onder de aandacht brengen.

Webshop Topbloemen.nl, onderdeel van Topgeschenken.nl, gaf in juni aan de vaste samenwerking met 83 lokale bloemisten uiterlijk per 30 juni 2025 te ontbinden om voortaan de logistiek vanuit eigen regionale distributiecentra te regelen.

Megan James (28) is de nieuwe medewerker van Tuinbranche Nederland op het thema duurzaamheid. ‘Ik kom uit de regio Utrecht en woon samen met mijn vriend Olivier en teckel Gina. In mijn vrije tijd ben ik graag actief door te wandelen in de natuur, te sporten en te repeteren met mijn theatergroep.’

Gerecycled afval als basis voor meer natuur in de stad klinkt u­topischer dan het in werkelijkheid is. The Urban Jungle Project ontwikkelde in samenwerking met de 3D print experts van 10XL constructies uit 100% gerecycled consumentenafval voor de toepassing van bomen, struiken en vaste planten op daken, straten en pleinen.

Dit jaar start Smiemans Projecten met de bouw van een ambitieus project voor de grootste botanische tuin in Zweden, Botaniska trädgård in Göteborg dat jaarlijks door 600.000 bezoekers wordt bezocht, het terrein is in totaal 75 hectare groot.

Laatste editie