Hoofdthema van M&O januari 2024: Tech Eden

M&O_Jan24_Meta Vegetal©Anne-Emmanuelle Thion (2)

Hoofdthema van M&O januari 2024: Tech Eden

Designbeurs Maison & Objet vindt tweemaal per jaar plaats en staat bekend als het centrum van innovatie, creativiteit en designtrends. Voor de 30ste verjaardag van Maison & Objet is Tech Eden het hoofdthema. Een unieke blik op de toekomst staat centraal met als kern­waarden duurzaamheid, welzijn en natuur.

Onze planeet staat voor grote uitdagingen. We zitten op de snelweg van de technologie met AI en 3D technologieën, anderzijds worden we geteisterd door oorlogen en tast de klimaatopwarming de aarde aan. Water, planten en mineralen krijgen het hard te verduren. Precies deze drie werelden zijn belangrijke inspiratiebronnen voor de hedendaagse designwereld en wijzen meteen op de noodzakelijke veranderingen die in het verschiet liggen. Zo toont trendsetter voor interieurdesign, Elisabeth Leriche, drie nieuwe trends: Meta vegetal, Mineral desert en Deep sea.

De vertaalslag naar de producten op M&O is geslaagd: we ontdekken toepassingen van organische vormen zoals bolle vazen en potten met natuurmotieven of in grillige vormen. Vazen en potten geïnspireerd op de zee; schelpen, wieren, zee fossielen en zelfs kwallen zijn hier zichtbaar. Minerale objecten, waarvan je het gevoel krijgt dat ze net uit een museum komen, gevlochten manden, netten, houten planken, nestjes… Op een of andere manier staat de natuur altijd centraal.

Meta vegetal is een hele vrolijke trend. Zodra je designbeurs M&O binnenkomt, word je overweldigd door een fel kleurenpalet. Meta Vegetal is een betoverde jungle, waar de machtige natuur al haar rechten heeft teruggenomen en alle fantasieën de vrije loop krijgen. Een wereld van weelderigheid met een overvloed aan vormen, patronen en glinsterende kleuren, die ons eraan herinneren hoe essentieel de natuur is voor het evenwicht van de wereld. Planten- en bloemmotieven gaan hand in hand met geometrische ritmes en creëren een bijzonder universum van diep, intens groen. De natuur is dé inspiratiebron voor deze trend.

Mineral desert is een oase van stilte. Inspiratie vindt haar bron in stenen en keramiek uit de antieke wereld met aardekleuren of elementen uit de etnische wereld. Het golvende zand en het licht van de duinen inspireren tot weven en vlechten. We ontdekken een terugkeer naar natuurlijke waardevolle materialen zoals terracotta en marmer. Deze trend is met haar zachte neutrale kleuren en natuurlijke materialen een trend die rust brengt, en echt de tegenhanger van Meta vegetal.

Deep sea is een evocatie van een nog grotendeels onontgonnen oceaan die een essentiële rol speelt: klimaatregelaar en onuitputtelijke bron van biomaterialen. Dit universum genereert soepele, golvende vormen, effecten van transparantie en reflectie en reliëfs geïnspireerd op schelpen en koralen. Deze onderwaterwereld getooid in blauwtinten bevat ook nieuwe materialen van biologische oorsprong gemaakt van gerecyclede algen en schelpdieren. Hoofdkleur is hier – hoe kan het ook anders – blauw.

Alle drie denkbeeldige werelden herinneren ons aan de schoonheid van onze aarde en de natuurlijke elementen die ons omringen, ze inspireren ons en laden onze batterijen op. De drie werelden dragen het verlangen in zich om een betere toekomst tot stand te brengen, om onze relatie met de wereld opnieuw uit te vinden, richting duurzame ontwikkeling in harmonie met de natuur. Het is heel bijzonder om te zien hoe de kracht van de natuur overeind blijft in onze digitale wereld.

Deel dit bericht

Meer berichten

De vraag naar een sfeervolle buitenruimte blijft groeien. Consumenten willen een balkon of terras waar ze kunnen ontspannen en genieten van bloemen en groen. De Pelargonium past perfect binnen de vijf belangrijkste trends van 2025: 

Het nieuwe Naturgartencenter Kremer in Siegen is op 14 maart feestelijk geopend en in gebruik genomen. Tevens wordt dit jaar het 120-jarig jubileum gevierd van Kremer, ter gelegenheid hiervan worden 120 fascinerende tuin- en natuurverhalen gepresenteerd, die bezoekers kunnen ontdekken in de Kremer Naturgartencenters.

Zaterdag 15 maart was de feestelijke opening van de nieuwe aanwinst van tuincentrumketen bijStox: GroenRijk/bijStox in het Limburgse Berg en Terblijt. Felicitaties en veel succes gewenst aan de eigenaren Annette en Peter Stox en het team van medewerkers van bijStox.

Van 24 tot 26 juni 2025 presenteert spoga+gafa de nieuwste innovaties op het gebied van tuinmeubelen, accessoires, verlichting en zonwering. Dit jaar staat het thema Design Gardens centraal. spoga+gafa 2025 toont hoe de tuin van de toekomst eruit zal zien, met duurzame en esthetische oplossingen die inspelen op de veranderende behoeften van de tuinliefhebber. In het Trendrapport tuinmeubelen en -decoratie geeft de vakbeurs alvast enige richtlijnen.

In 2024 liet Bloemenbureau Holland uitgebreid onderzoek doen naar de houding en het koopgedrag van bloemen- en plantenkopers in Nederland, Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië. In elk land namen ongeveer 2.000 kopers deel aan een online enquête. Daarnaast werden winkelinterviews afgenomen en vond er eyetracking-onderzoek plaats in verschillende winkelkanalen.

2024 was het warmste jaar (+1,5°C) sinds het begin van de klimaatregistratie. ‘We moeten allemaal onze inspanningen opvoeren om het klimaat te beschermen en ons aan te passen aan de klimaatverandering’, zegt Horst Fischer, directeur van de Internationale Tuinententoonstelling 2027 Metropole Ruhr (IGA).

Per 1 januari heeft het Duitse tuincentrum Gartenwelt Bocholt zich aangesloten bij GRS Retail. Met deze samenwerking kunnen de nieuwe eigenaren, Giovanni Rooks en Mark Starte, gebruikmaken van een uitgebreid dienstenpakket ter ondersteuning bij het verder ontwikkelen van hun tuincentrum.

De Week van de Groene Tuin wordt uitgebreid naar een volledige maand. April is de maand waarin veel mensen de tuin in gaan en staat voortaan in het teken van het vergroenen van tuinen, balkons en straten.

Laatste editie