‘Hoe kunnen we weer verbinding vinden met elkaar’

green-trend-report-Transition_6051

‘Hoe kunnen we weer verbinding vinden met elkaar’

Zes jaar geleden kwam Floramedia met een trendboek voor de groene sector. Artdirector Judith Klute van Floramedia over de derde editie: Green Trend Report 2022/23, gemaakt in samenwerking met Royal Lemkes en Elho. ‘Het is vooral inspiratie. Het zet je aan het denken.’

‘Bij de productie zaten we midden in de coronapandemie. Dus het voelde heel raar om het boek op te hangen aan de gewone megatrends als urbanisatie, sustainability, aging. Daar ga je niet mee weg komen want er is iets anders aan de hand. Het zijn meerdere scenario’s die zich kunnen ontvouwen, je weet niet precies welke kant het opgaat. En daarbij wordt deze tijd gekenmerkt door tegenstellingen en uitersten. Ik denk dat de grootste trend gaat zijn: hoe kunnen we weer verbinding vinden met elkaar.’

‘Het boek is daarom opgedeeld in vier domeinen waarin hele grote verschuivingen plaatsvinden: Social behaviour, Consumer behaviour, Work & value en Future supplies. Ik heb dat als kapstok gebruikt en er vragen aan gehangen die bij iedereen spelen. Met die vragen is een onderzoeksbureau op pad gestuurd en de daaruit voortgekomen data zijn de aanleiding voor wat ik noem microtrends.’

‘De doelgroep is iedereen die professioneel bezig is met groen. Dat kan een kweker zijn die vanuit de trends een concept wil ontwikkelen of een onderneming die een product relevanter in de markt wil zetten of weer aan wil sluiten bij de tijdgeest. Wat ik terugkrijg uit de markt is dat de trends een heel fijn startpunt zijn voor conceptontwikkeling. Je hoeft niet een heel nieuw product te bedenken maar kunt wel de manier waarop men naar het product kijkt beïnvloeden. Het blijft natuurlijk wel altijd een vak om trends te implementeren.’

‘De meest opvallende veranderingen in twee jaar zijn de neveneffecten van de pandemie. Het heeft ons ook lessen in nederigheid gegeven en laten zien dat we als mens niet oppermachtig zijn. En het heeft ons naar de tuin teruggebracht en naar de natuur. Die ontwikkeling is nu pas begonnen. En ik hoop dat die waardering voor de natuur, of dat nu een klein tuintje is of gaan wandelen, heel intrinsiek wordt beleefd. Of dat het besef doordringt dat planten en bomen een cruciale rol spelen in het oplossen van het klimaatprobleem. Dat heeft allemaal met elkaar te maken en daardoor gaan we hopelijk de natuur weer op een voetstuk plaatsen. Wij denken voortdurend dat we belangrijker zijn. Maar dat beeld is aan het wankelen.’

‘Een spannende trend is Weltschmerz. Je ziet een hele mooie herhaling van zetten in boosheid bij jongeren. Het verlangen naar een soort sprookjeswereld, wel met hele donkere kleuren. Je zag die boosheid tegen de gevestigde orde en dat activistische natuurlijk al in de punkbeweging. En nu heet ze Greta Thunberg. Ik merk dat de jongeren in mijn leven echt boos zijn op de generaties voor hen. Over waar ze mee worden opgezadeld. Dat is geen nutteloze boosheid, het stimuleert ze om ermee aan de slag te gaan. Daar zijn ze best wel activistisch in – dat is een hele mooie ontwikkeling. Broodnodig maar ook spannend.’

‘Er zit ook een sociologisch aspect aan trends want waarom doen wij dingen toch zo? Bij Transition gaat ‘t om het gebied tussen de oude en nieuwe wereld. We razen nu weer naar die oude wereld en doen eigenlijk bar weinig. Kijk alleen maar naar het fileprobleem dat we per ongeluk hadden opgelost. Daar lag zo’n mooie kans. Nou duiken we er weer vol in. De vraag is waarom we opnieuw die fout maken. En waarom is het zo moeilijk ons gedrag te veranderen?’

‘Ook interessant is Entangled life, dat gaat over mycelium. Daarmee wordt heel veel innovatie verricht. Planten en bomen overleven ons allen al een biljoen jaar of zo. Die kunnen fantastisch leven zonder ons. Maar wij kunnen gewoon niet zonder de natuur. Die natuur gaat echt wel wat zijn.’

Deel dit bericht

Meer berichten

De vraag naar een sfeervolle buitenruimte blijft groeien. Consumenten willen een balkon of terras waar ze kunnen ontspannen en genieten van bloemen en groen. De Pelargonium past perfect binnen de vijf belangrijkste trends van 2025: 

Het nieuwe Naturgartencenter Kremer in Siegen is op 14 maart feestelijk geopend en in gebruik genomen. Tevens wordt dit jaar het 120-jarig jubileum gevierd van Kremer, ter gelegenheid hiervan worden 120 fascinerende tuin- en natuurverhalen gepresenteerd, die bezoekers kunnen ontdekken in de Kremer Naturgartencenters.

Zaterdag 15 maart was de feestelijke opening van de nieuwe aanwinst van tuincentrumketen bijStox: GroenRijk/bijStox in het Limburgse Berg en Terblijt. Felicitaties en veel succes gewenst aan de eigenaren Annette en Peter Stox en het team van medewerkers van bijStox.

Van 24 tot 26 juni 2025 presenteert spoga+gafa de nieuwste innovaties op het gebied van tuinmeubelen, accessoires, verlichting en zonwering. Dit jaar staat het thema Design Gardens centraal. spoga+gafa 2025 toont hoe de tuin van de toekomst eruit zal zien, met duurzame en esthetische oplossingen die inspelen op de veranderende behoeften van de tuinliefhebber. In het Trendrapport tuinmeubelen en -decoratie geeft de vakbeurs alvast enige richtlijnen.

In 2024 liet Bloemenbureau Holland uitgebreid onderzoek doen naar de houding en het koopgedrag van bloemen- en plantenkopers in Nederland, Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië. In elk land namen ongeveer 2.000 kopers deel aan een online enquête. Daarnaast werden winkelinterviews afgenomen en vond er eyetracking-onderzoek plaats in verschillende winkelkanalen.

2024 was het warmste jaar (+1,5°C) sinds het begin van de klimaatregistratie. ‘We moeten allemaal onze inspanningen opvoeren om het klimaat te beschermen en ons aan te passen aan de klimaatverandering’, zegt Horst Fischer, directeur van de Internationale Tuinententoonstelling 2027 Metropole Ruhr (IGA).

Per 1 januari heeft het Duitse tuincentrum Gartenwelt Bocholt zich aangesloten bij GRS Retail. Met deze samenwerking kunnen de nieuwe eigenaren, Giovanni Rooks en Mark Starte, gebruikmaken van een uitgebreid dienstenpakket ter ondersteuning bij het verder ontwikkelen van hun tuincentrum.

De Week van de Groene Tuin wordt uitgebreid naar een volledige maand. April is de maand waarin veel mensen de tuin in gaan en staat voortaan in het teken van het vergroenen van tuinen, balkons en straten.

Laatste editie