Het belang van in-store communicatie

LookINSight A9726DA1-3F22-416A-BC49-6C095AF4EF2E_1_201_a

Het belang van in-store communicatie

In deze editie geen data van lookINsight, maar focus op in-store communicatie. Waar het tot vijf jaar geleden de standaard was om boven de producten een lange fotoband teksten en logo’s te plaatsen, hebben de meeste tuincentra dit nu vervangen door ‘live’ product­presentaties. Vaak wordt er echter niet gekeken naar het feit dat klanten in een winkel van 3.000 tot 15.000 m² lopen en zich willen oriënteren op verschillende afdelingen en productgroepen. Met zo’n groot winkeloppervlak is het van cruciaal belang dat de navigatie en vindbaarheid van producten niet over het hoofd worden gezien.

De reis van de klant
Klanten betreden tuincentra met specifieke behoeften en verwachtingen. Ze willen niet alleen een product kopen, maar komen ook voor een beleving. De reis begint bij de ingang en elke stap moet hen dichter bij hun doel brengen: het vinden van het juiste product. Een logische opbouw van de winkelindeling is daarom essentieel.

Zelfstandige oriëntatie
Met de toenemende schaarste aan gespecialiseerd personeel is het voor klanten steeds belangrijker om zelfstandig het juiste product te kunnen vinden. In-store communicatie speelt hierbij een belangrijke rol. Door duidelijke productgroepen en gedetailleerde artikelinformatie te bieden, worden klanten in staat gesteld om zelfverzekerd hun keuzes te maken. Vooral bij hardware, zoals tuingereedschap en meststoffen, is een goede basisinformatie en keuzehulp van onschatbare waarde. Klanten willen niet verdwalen in een zee van opties, maar snel en gemakkelijk het product vinden dat aan hun behoeften voldoet.

Verplaats je in de consument
Om de effectiviteit van productnavigatie te beoordelen, is het belangrijk om de consumentenbril op te zetten en door de winkel te lopen. Is het beeld duidelijk? Of heeft alleen een specifieke leverancier het op orde, maar is de afdeling op het eerste gezicht te overweldigend? Worden klanten op een natuurlijke manier door de winkel geleid? De antwoorden op deze vragen kunnen de winkelervaring helpen optimaliseren. In een wereld waarin gemak en efficiëntie steeds belangrijker worden, is het creëren van een gestroomlijnde en intuïtieve winkelervaring essentieel voor het succes van elk tuincentrum.

Bron: lookINsight

Deel dit bericht

Meer berichten

Inspiratie voor een feestelijke thuisomgeving: daar draaien de tuincentra hun hand niet voor om gezien de vele uitbundige en uitgebreide kerstshows die in het hele land talloze bezoekers trekken. De crux is het krijgen van een goede balans tussen beleving en handel – iets wat de tuincentra steeds beter in de vingers lijken te hebben. De vele handel staat overzichtelijk opgesteld in stellingen en draadmanden; zo voor het pakken. Want die mooie sfeerpresentaties moeten vooral ook de koopknop triggeren. ‘Dit jaar nog meer handel ingekocht omdat we daarvan vorig jaar soms wat tekort kwamen’, zegt Mark Hendriksen van Intratuin Deventer. Wat we daar, en in de rest van het land, kunnen beleven laten we zien in deze kerstshow compilatie.

De kerstshowkoorts waart al enkele weken door tuincentrumland. Er wordt in het hele land – van noord naar zuid – koortsachtig gewerkt aan de opbouw van de kerstshows. Het belooft weer een heel spektakel te worden waar mensen ook dit jaar weer van heinde en verre naar toe zullen reizen. TuinZaken nam alvast een kijkje achter de schermen bij de kerstshows van Intratuin Duiven en bij Tuincentrum Leurs in Venlo.

De najaarseditie van de no nonsens groene vakbeurs gericht op de handel, Plantarium|Groen-Direkt, was succesvol blijkens de positieve handelsstemming en tevreden exposanten. De combinatie Plantarium|Groen-Direkt heeft, met de 230 stands, aantrekkingskracht op het groene vakpubliek – de beursvloer was beide dagen goed gevuld met bezoek.

Tuinbranche Nederland presenteerde eerder dit jaar al de drie tuintrends van 2025 waarbij klimaatbestendigheid de basis vormt. De trends Cosmic Future, Slow Life en Unique Utopia hebben een verschillende uitstraling. Ook kan een klimaatbestendige tuin anno 2025 zowel een wilde uitstraling als een strak ontwerp hebben. Nieuwe sfeerbeelden tonen hoe tuinplanten, struiken en bomen daarbij sfeerbepalend zijn.

De 25 finalisten voor de Glazen Tulp Awards 2024-2025 zijn bekend. Kwekers kweken met passie en zetten dit product vervolgens met zorg in de markt. Reden dat kwekers noviteiten en concepten graag onder de aandacht brengen.

Webshop Topbloemen.nl, onderdeel van Topgeschenken.nl, gaf in juni aan de vaste samenwerking met 83 lokale bloemisten uiterlijk per 30 juni 2025 te ontbinden om voortaan de logistiek vanuit eigen regionale distributiecentra te regelen.

Megan James (28) is de nieuwe medewerker van Tuinbranche Nederland op het thema duurzaamheid. ‘Ik kom uit de regio Utrecht en woon samen met mijn vriend Olivier en teckel Gina. In mijn vrije tijd ben ik graag actief door te wandelen in de natuur, te sporten en te repeteren met mijn theatergroep.’

Gerecycled afval als basis voor meer natuur in de stad klinkt u­topischer dan het in werkelijkheid is. The Urban Jungle Project ontwikkelde in samenwerking met de 3D print experts van 10XL constructies uit 100% gerecycled consumentenafval voor de toepassing van bomen, struiken en vaste planten op daken, straten en pleinen.

Dit jaar start Smiemans Projecten met de bouw van een ambitieus project voor de grootste botanische tuin in Zweden, Botaniska trädgård in Göteborg dat jaarlijks door 600.000 bezoekers wordt bezocht, het terrein is in totaal 75 hectare groot.

Laatste editie