Het belang van in-store communicatie

LookINSight A9726DA1-3F22-416A-BC49-6C095AF4EF2E_1_201_a

Het belang van in-store communicatie

In deze editie geen data van lookINsight, maar focus op in-store communicatie. Waar het tot vijf jaar geleden de standaard was om boven de producten een lange fotoband teksten en logo’s te plaatsen, hebben de meeste tuincentra dit nu vervangen door ‘live’ product­presentaties. Vaak wordt er echter niet gekeken naar het feit dat klanten in een winkel van 3.000 tot 15.000 m² lopen en zich willen oriënteren op verschillende afdelingen en productgroepen. Met zo’n groot winkeloppervlak is het van cruciaal belang dat de navigatie en vindbaarheid van producten niet over het hoofd worden gezien.

De reis van de klant
Klanten betreden tuincentra met specifieke behoeften en verwachtingen. Ze willen niet alleen een product kopen, maar komen ook voor een beleving. De reis begint bij de ingang en elke stap moet hen dichter bij hun doel brengen: het vinden van het juiste product. Een logische opbouw van de winkelindeling is daarom essentieel.

Zelfstandige oriëntatie
Met de toenemende schaarste aan gespecialiseerd personeel is het voor klanten steeds belangrijker om zelfstandig het juiste product te kunnen vinden. In-store communicatie speelt hierbij een belangrijke rol. Door duidelijke productgroepen en gedetailleerde artikelinformatie te bieden, worden klanten in staat gesteld om zelfverzekerd hun keuzes te maken. Vooral bij hardware, zoals tuingereedschap en meststoffen, is een goede basisinformatie en keuzehulp van onschatbare waarde. Klanten willen niet verdwalen in een zee van opties, maar snel en gemakkelijk het product vinden dat aan hun behoeften voldoet.

Verplaats je in de consument
Om de effectiviteit van productnavigatie te beoordelen, is het belangrijk om de consumentenbril op te zetten en door de winkel te lopen. Is het beeld duidelijk? Of heeft alleen een specifieke leverancier het op orde, maar is de afdeling op het eerste gezicht te overweldigend? Worden klanten op een natuurlijke manier door de winkel geleid? De antwoorden op deze vragen kunnen de winkelervaring helpen optimaliseren. In een wereld waarin gemak en efficiëntie steeds belangrijker worden, is het creëren van een gestroomlijnde en intuïtieve winkelervaring essentieel voor het succes van elk tuincentrum.

Bron: lookINsight

Deel dit bericht

Meer berichten

De vraag naar een sfeervolle buitenruimte blijft groeien. Consumenten willen een balkon of terras waar ze kunnen ontspannen en genieten van bloemen en groen. De Pelargonium past perfect binnen de vijf belangrijkste trends van 2025: 

Het nieuwe Naturgartencenter Kremer in Siegen is op 14 maart feestelijk geopend en in gebruik genomen. Tevens wordt dit jaar het 120-jarig jubileum gevierd van Kremer, ter gelegenheid hiervan worden 120 fascinerende tuin- en natuurverhalen gepresenteerd, die bezoekers kunnen ontdekken in de Kremer Naturgartencenters.

Zaterdag 15 maart was de feestelijke opening van de nieuwe aanwinst van tuincentrumketen bijStox: GroenRijk/bijStox in het Limburgse Berg en Terblijt. Felicitaties en veel succes gewenst aan de eigenaren Annette en Peter Stox en het team van medewerkers van bijStox.

Van 24 tot 26 juni 2025 presenteert spoga+gafa de nieuwste innovaties op het gebied van tuinmeubelen, accessoires, verlichting en zonwering. Dit jaar staat het thema Design Gardens centraal. spoga+gafa 2025 toont hoe de tuin van de toekomst eruit zal zien, met duurzame en esthetische oplossingen die inspelen op de veranderende behoeften van de tuinliefhebber. In het Trendrapport tuinmeubelen en -decoratie geeft de vakbeurs alvast enige richtlijnen.

In 2024 liet Bloemenbureau Holland uitgebreid onderzoek doen naar de houding en het koopgedrag van bloemen- en plantenkopers in Nederland, Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië. In elk land namen ongeveer 2.000 kopers deel aan een online enquête. Daarnaast werden winkelinterviews afgenomen en vond er eyetracking-onderzoek plaats in verschillende winkelkanalen.

2024 was het warmste jaar (+1,5°C) sinds het begin van de klimaatregistratie. ‘We moeten allemaal onze inspanningen opvoeren om het klimaat te beschermen en ons aan te passen aan de klimaatverandering’, zegt Horst Fischer, directeur van de Internationale Tuinententoonstelling 2027 Metropole Ruhr (IGA).

Per 1 januari heeft het Duitse tuincentrum Gartenwelt Bocholt zich aangesloten bij GRS Retail. Met deze samenwerking kunnen de nieuwe eigenaren, Giovanni Rooks en Mark Starte, gebruikmaken van een uitgebreid dienstenpakket ter ondersteuning bij het verder ontwikkelen van hun tuincentrum.

De Week van de Groene Tuin wordt uitgebreid naar een volledige maand. April is de maand waarin veel mensen de tuin in gaan en staat voortaan in het teken van het vergroenen van tuinen, balkons en straten.

Laatste editie