Gedragsonderzoek om tuinen te vergroenen

Scherm­afbeelding 2024-03-11 om 13.41.40

Gedragsonderzoek om tuinen te vergroenen

In opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, waarmee Tuinbranche Nederland nauw samenwerkt in de vergroening van de tuin, heeft Motivaction onderzoek gedaan naar de drempels én de motivaties van Nederlanders om hun tuin te vergroenen. Er zijn drie belangrijke knoppen om aan te draaien om tuinbezitters te motiveren hun tuin te vergroenen. De resultaten van de analyses van de onbewuste gedragbepalers laten zien dat bij de intentie om de tuin te ver­groenen het best kan worden in­gespeeld op de intrinsieke motivatie.

Deze wens om de tuin te vergroenen wordt voorspeld door vier beïnvloeders:

1. Een groene tuin maakt trots.

2. Belang bij een koelere tuin in de zomer.

3. Belang om bij te dragen aan de natuur.

4. De huidige mate van groen in de tuin ­– voor degenen die al een hele groene tuin hebben, is de wens tot vergroenen minder.

Manieren om de motivatie van de tuin te vergroten:

Frame de groene tuin als rustgevend, gezellig en ontspannen.

Benadruk dat de groene tuin koelte biedt in de zomer en dat dit steeds belangrijker wordt.

Benoem de natuurlijke uitstraling en aantrekkelijkheid van een groene tuin voor vlinders, vogels en bijen.

Biedt opties voor een nette of opgeruimde groene tuin waarvan men weinig ‘last’ heeft.

Het uitgebreide onderzoek kun je opvragen bij: brenda.horstra@tuinbranche.nl

Deel dit bericht

Meer berichten

Stilstaan is achteruitgaan, daarom pakken we elk jaar een of meerdere afdelingen aan voor een nieuwe uitstraling, zegt tuincentrumondernemer Peggy Leurs. ‘Dit jaar hebben we meerdere afdelingen samen gepakt en insamenwerking met Laurens Doesborgh van lookINsight een compleet nieuwe winkelroute gemaakt. Deze nieuwe route voert je langs geheel vernieuwde afdelingen met een groot wow effect. Het gaat om de afdelingen interieur, kamerplanten, dieren, sfeer, geur en snijbloemen. Alle afdelingen zullen midden maart helemaal klaar zijn. Een mega klus maar dankzij een zeer enthousiast team, dat zeer betrokken is bij de ombouw- en verbouwplannen, met een geweldig resultaat.’

Wie zijn je klanten? Een succesvolle strategie voor een tuincentrum begint bij een goed begrip van het klantenpotentieel in het verzorgingsgebied. Door een grondige locatieanalyse uit te voeren, kunnen tuincentra beter inspelen op de behoeften van hun klanten en strategische beslissingen nemen over assortiment, marketing en uitbreiding.

De voorjaarseditie van Plantarium|Groen-Direkt, 4-5 februari bevestigde de energie in de sector. Tuincentra zijn enthousiast over het voorjaar en kwekers zijn goed voorbereid op de vraag. Het resulteerde in een drukke beurs, waar veel buitenplanten van eigenaar wisselden. 

De nieuwste trends en ontwikkelingen op het gebied van kerst- en sfeerartikelen werden gepresenteerd op de GRS Januaribeurs op 22 en 23 januari.

In het jaar dat Dijk 35 jaar bestaat, is er nieuws met een feestelijk tintje: Dijk Natural Collections komt weer voor honderd procent in handen van oprichter Wim Dijk. Voor Dijk Natural Collections is dit een hele mooie nieuwe schrede.

De Nederlandse bloemen- en plantenexport realiseert 7,1 miljard euro in 2024, een groei van 4%. Dit blijkt uit de exportstatistieken van Floridata, gepubliceerd door de VGB. De exportwaarde van snijbloemen steeg met 7% en komt daarmee uit op 4,4 miljard euro. De export van planten bleef op hetzelfde niveau als vorig jaar, met een omzet van 2,6 miljard euro.

Na bijna vijf jaar inzet voor de Belgische Tuincentra Vereniging (BTV) heeft directeur Dirk Ballekens besloten te stoppen en zijn loopbaan een andere oriëntering te geven. ‘Tijdens deze periode heb ik mijn activiteiten voor BTV gecombineerd met zelfstandige activiteiten: een pompoenenkwekerij, lesgever voor agrarische vormingsinstellingen, lezingen voor verenigingen en het brouwen van twee bieren’, expliceert Ballekens. ‘Afgelopen jaar werd duidelijk dat alles nog moeilijk te combineren valt. Finaal heb ik besloten om door te gaan met mijn zelfstandige activiteiten.’

Intratuin gaat voor een goed bio-begin van het nieuwe jaar. Sinds januari is er in de winkels een breed biologisch assortiment aan kamerplanten te vinden, van Aloe vera en varens tot vetplanten. Om de klant een handje te helpen zijn er in verschillende winkels speciale plekken ingericht, zoals de Biotafel, waar de biologische kamerplanten worden uitgelicht. Hiermee claimt Intratuin een van de eerste retailers te zijn met een grootschalig biologisch assortiment.

‘We beginnen het jaar met groot nieuws’, zo laat Peter Stox weten. ‘GroenRijk Berg en Terblijt wordt lid van onze bijSTOX- familie! Wij kijken met veel enthousiasme uit naar deze uitbreiding dat een belangrijke stap is in onze missie om hét tuincentrum van heel Limburg te zijn.’

Laatste editie