Efsa trends 2024

EFSA_Flyer_Digitaal_Pagina

Efsa trends 2024

Na een aantal jaren voor een andere oplossing te hebben gekozen, komt Efsa voor voorjaar/zomer 2024 weer met drie eigen trends voor Deco. Tijdens de spoga+gafa konden beursbezoekers in de Efsa Concept Store in hal 10.1 kennis­nemen van de drie trends Solid Beauty, Neo Transparency en Green Connectivity.

Solid Beauty
De overvloedige wereld lijkt voorbij, er is weer oog voor schoonheid van zowel materialen als design. Ook aankopen worden weloverwogen op basis van schoonheid gedaan. We zijn ons ervan bewust dat we met minder toe kunnen, en gaan terug naar eenvoud. Materialen zijn authentiek, maar toch eigentijds. En worden ondersteund door een vrouwelijke geschulpte rand. Dit thema valt met name op vanwege de afwezigheid van uitgesproken kleuren. Het kleurenpalet bevat uitsluitend neutrals, van groenig beige, donkerbruin en zwart tot diverse grijstinten. Wit, beige en grijs voeren de boventoon, aangevuld met subtiele, superzachte pastelkleuren.

Neo Transparency
Transparantie schept vertrouwen. Het reflecteert in objecten. Bekijk het leven luchtig en zweef weg van de (harde) realiteit. Er zit glamour in drinken, dansen en leven. We noemen het glamourisering. Kan het nog wat funkier? Laat dat dan absoluut gebeuren. Voor dit thema is het kleurenpalet een mix van frisse en grijze tinten, vrolijkheid en fantasie. Goud- en metaalkleuren, geoxideerde of gepatineerde oppervlakken, geperforeerd, doorschijnend en daardoor zichtbaar.

Green Connectivity
Verbinding is kracht. Met mensen. Met de natuur. Biophilic design is hier een rode draad – ontwerpen met de natuur als uitgangspunt. Lang leve het platteland, waar we ons 24/7 laten inspireren door de designs of nature. Het mag grof, puur, ongepolijst en ‘as it is’ zijn. Er is een verlangen naar rust, om zelfvoorzienend te worden en om verbinding te maken met onze leefomgeving. Wonen buiten de stad, het nieuwe platteland, is bijna romantisch. Gerecyclede, handgemaakte items met karakter, daarnaar zijn we op zoek. De kleuren zijn natuurlijk – vele tinten groen en bruin geven rust en verbinding met de natuur.

Deel dit bericht

Meer berichten

De vraag naar een sfeervolle buitenruimte blijft groeien. Consumenten willen een balkon of terras waar ze kunnen ontspannen en genieten van bloemen en groen. De Pelargonium past perfect binnen de vijf belangrijkste trends van 2025: 

Het nieuwe Naturgartencenter Kremer in Siegen is op 14 maart feestelijk geopend en in gebruik genomen. Tevens wordt dit jaar het 120-jarig jubileum gevierd van Kremer, ter gelegenheid hiervan worden 120 fascinerende tuin- en natuurverhalen gepresenteerd, die bezoekers kunnen ontdekken in de Kremer Naturgartencenters.

Zaterdag 15 maart was de feestelijke opening van de nieuwe aanwinst van tuincentrumketen bijStox: GroenRijk/bijStox in het Limburgse Berg en Terblijt. Felicitaties en veel succes gewenst aan de eigenaren Annette en Peter Stox en het team van medewerkers van bijStox.

Van 24 tot 26 juni 2025 presenteert spoga+gafa de nieuwste innovaties op het gebied van tuinmeubelen, accessoires, verlichting en zonwering. Dit jaar staat het thema Design Gardens centraal. spoga+gafa 2025 toont hoe de tuin van de toekomst eruit zal zien, met duurzame en esthetische oplossingen die inspelen op de veranderende behoeften van de tuinliefhebber. In het Trendrapport tuinmeubelen en -decoratie geeft de vakbeurs alvast enige richtlijnen.

In 2024 liet Bloemenbureau Holland uitgebreid onderzoek doen naar de houding en het koopgedrag van bloemen- en plantenkopers in Nederland, Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië. In elk land namen ongeveer 2.000 kopers deel aan een online enquête. Daarnaast werden winkelinterviews afgenomen en vond er eyetracking-onderzoek plaats in verschillende winkelkanalen.

2024 was het warmste jaar (+1,5°C) sinds het begin van de klimaatregistratie. ‘We moeten allemaal onze inspanningen opvoeren om het klimaat te beschermen en ons aan te passen aan de klimaatverandering’, zegt Horst Fischer, directeur van de Internationale Tuinententoonstelling 2027 Metropole Ruhr (IGA).

Per 1 januari heeft het Duitse tuincentrum Gartenwelt Bocholt zich aangesloten bij GRS Retail. Met deze samenwerking kunnen de nieuwe eigenaren, Giovanni Rooks en Mark Starte, gebruikmaken van een uitgebreid dienstenpakket ter ondersteuning bij het verder ontwikkelen van hun tuincentrum.

De Week van de Groene Tuin wordt uitgebreid naar een volledige maand. April is de maand waarin veel mensen de tuin in gaan en staat voortaan in het teken van het vergroenen van tuinen, balkons en straten.

Laatste editie