Een positieve vibe

Trees and road in a cold white winter landscape

Een positieve vibe

Het weer in november was, kort samengevat, zacht, nat en zonnig. Nummer 6 in de lijst van zachtste novembermaanden. Onder invloed van een hogedrukgebied werd het vanaf 10 november een aantal dagen zonnig en droog herfstweer waarbij de temperaturen flink opliepen. Het warmst werd het deze maand op 3 november in het Limburgse Ell: 18,5°C. Halverwege november werd het wisselvallig waarbij de temperaturen overigens boven normaal bleven. Er viel gemiddeld over het land 90mm neerslag tegen 76mm normaal.

Was het dan helemaal nog geen winter? Ja toch wel, heel kort. 19 en 20 november was er matige nachtvorst (-5°C). En in de nacht naar de 21e viel in het noordoosten een dun laagje sneeuw – dat snel weer verdween.

Ook in de tuincentra overheerst een zachte temperatuur. Kijkend naar de cumulatieve cijfers, staat de branche nog steeds positief, zegt Frank van der Heide, directeur van Tuinbranche Nederland. ‘Al zag ik het de afgelopen week [week 50 red.] ook wel iets aftoppen.’

‘De goede jaarcijfers zijn voor een deel natuurlijk te verklaren omdat we in 2021, die eerste tien weken dicht waren. Je ziet dat we vanaf de tweede helft van maart wel steeds onder het niveau van 2021 zitten. Maar dat we het de laatste weken met kerst weer goed gedaan hebben ten opzichte van vorig jaar, al zijn de rendementen wel wat minder. De kosten zijn veel hoger geworden: energie, lonen. En heel veel ondernemers hebben, daar waar het moeilijk was, bijgesprongen bij medewerkers. Daarbij komen nog de prijsstijgingen van de producten, die slechts deels zijn doorgerekend.’

‘Ook zie je dat grote uitgaven echt geremd worden. Tuinmeubelen en de grotere, duurdere producten hebben mensen laten staan. Maar wat natuurlijk heel gaaf is, mensen willen het thuis heel graag gezellig blijven maken. Zeker in deze economisch iets somberdere tijd is dat voor de branche super.’

‘In de tuincentra zetten de kerstverkopen door als voorheen. We zien dat de grote en middelgrote tuincentra die kerst ook echt groot neerzetten met glitter, glamour en show, dat die het heel goed doen. Waarbij de hele groten het extra goed doen.’ Volgens Van der Heide zien we, wat we ook voor corona zagen, ‘dat entertainment en vermaak echt weer mensen trekt. En je merkt dat het bij de tuincentra die, buiten het kerstgroen, niet specifiek iets met kerst doen wel minder loopt. Dus dat de consument er voor kiest om toch naar die grote kerstshow te gaan.’

In coronatijd zagen we dat juist de kleine tuincentra het met kerst goed deden, en dat mensen steeds meer lokaal gingen kopen. Deze tijd vorig jaar hadden we vanaf 15 december lockdown, dus de laatste twee weken zijn voor iedereen een plusje. Je merkt dat dit zorgt voor een positieve vibe. En voor liquiditeit, zodat de ondernemers in het voorjaar weer spullen kunnen inkopen.’

‘De vraag is: Hoe gaat dat volgend jaar. Want wat voor effect hebben bijvoorbeeld de energieprijzen op hoe we onze winkels neerzetten qua verlichting, en qua verwarming. En wat voor effect heeft dat op de klantbeleving? En daar hoor je ondernemers wel heel verschillend over. Sommige ondernemers zeggen dat ze in scenario’s rekenen van min vijftien procent. Terwijl andere ondernemers zeggen te verwachten dat mensen ook komend jaar het thuis en in de tuin leuk en gezellig blijven maken – zij prognosticeren dezelfde omzet. Dat is wel een groot verschil. En ja, niemand heeft een glazen bol.’

‘Toch zie je dat tot nu toe de omzetten goed zijn gebleven en al is het aantal stuks iets dalende, het blijft nog steeds wel een mooi jaar. Absoluut een mooi jaar.’

Deel dit bericht

Meer berichten

30 september van 9 tot 15 uur bent u van harte welkom op onze jaarlijkse Kerstbomenbeurs. Diverse standhouders en noviteiten staan voor u klaar om er weer een succesvol kerstbomenseizoen van te maken. Voor een hapje en een drankje wordt uiteraard gezorgd en we maken er zoals elk jaar weer een gezellige dag van. 

Tegenwoordig tuinieren we met z’n allen in het voorjaar als de zon schijnt. Fijn voor ons, maar niet voor de plant. Tot zo’n dertig jaar geleden was het najaar juist hét plantseizoen.

Een nieuwe duurzame mijlpaal voor Capi Europe dat zich sinds mei 2023 B Corp mag noemen. B Corp, Business as a force for good, is een keurmerk voor sociale bedrijven die met hun product of dienst bijdragen aan een betere wereld. Om het B Corp certificaat te krijgen moet je als bedrijf voldoen aan hoge […]

Na de succesvolle oprichting van Euro Plant Tray GmbH in juni 2023 is Dirk Bansemer benoemd tot algemeen directeur. Alle operationele zaken van de coöperatie worden vanaf nu binnen EPT gecoördineerd. Denk aan de financiering van de trays en de contractuele overeenkomsten met producenten en toekomstige gebruikers van de trays. Rupert Fey is benoemd tot […]

Na een moeizame start dit jaar laat de nieuwste Garden Retail Market Update van Garden Connect zien dat de bezoekersaantallen op websites tijdens Q2-23 verbeteren. De vraag naar kamerplanten daalde met 4 procent, naar tuinmeubelen werd 8 procent meer gezocht en het aantal zoekopdrachten rondom tuincentra lag 5 procent hoger dan in 2022.

Een aantal jaar geleden introduceerde OK Plant compleet ingerichte tuincentrumtafels met onderscheidende producten van het lifestylemerk Kolibri; orchideeën, groene planten gecombineerd met woonaccessoires en sierpotten. Uit recent onderzoek blijkt dat het Kolibri-assortiment een positieve invloed heeft op de winkelomzet. Inmiddels staan er 55 tuincentrumtafels bij hoogwaardige tuincentra en retailers in Europa.

Plukboeketten zijn verrassend populair in Europa. Ze stralen positiviteit, vrolijkheid en optimisme uit, en dat is precies wat de consument nodig heeft.

Laatste editie