Een positieve vibe

Trees and road in a cold white winter landscape

Een positieve vibe

Het weer in november was, kort samengevat, zacht, nat en zonnig. Nummer 6 in de lijst van zachtste novembermaanden. Onder invloed van een hogedrukgebied werd het vanaf 10 november een aantal dagen zonnig en droog herfstweer waarbij de temperaturen flink opliepen. Het warmst werd het deze maand op 3 november in het Limburgse Ell: 18,5°C. Halverwege november werd het wisselvallig waarbij de temperaturen overigens boven normaal bleven. Er viel gemiddeld over het land 90mm neerslag tegen 76mm normaal.

Was het dan helemaal nog geen winter? Ja toch wel, heel kort. 19 en 20 november was er matige nachtvorst (-5°C). En in de nacht naar de 21e viel in het noordoosten een dun laagje sneeuw – dat snel weer verdween.

Ook in de tuincentra overheerst een zachte temperatuur. Kijkend naar de cumulatieve cijfers, staat de branche nog steeds positief, zegt Frank van der Heide, directeur van Tuinbranche Nederland. ‘Al zag ik het de afgelopen week [week 50 red.] ook wel iets aftoppen.’

‘De goede jaarcijfers zijn voor een deel natuurlijk te verklaren omdat we in 2021, die eerste tien weken dicht waren. Je ziet dat we vanaf de tweede helft van maart wel steeds onder het niveau van 2021 zitten. Maar dat we het de laatste weken met kerst weer goed gedaan hebben ten opzichte van vorig jaar, al zijn de rendementen wel wat minder. De kosten zijn veel hoger geworden: energie, lonen. En heel veel ondernemers hebben, daar waar het moeilijk was, bijgesprongen bij medewerkers. Daarbij komen nog de prijsstijgingen van de producten, die slechts deels zijn doorgerekend.’

‘Ook zie je dat grote uitgaven echt geremd worden. Tuinmeubelen en de grotere, duurdere producten hebben mensen laten staan. Maar wat natuurlijk heel gaaf is, mensen willen het thuis heel graag gezellig blijven maken. Zeker in deze economisch iets somberdere tijd is dat voor de branche super.’

‘In de tuincentra zetten de kerstverkopen door als voorheen. We zien dat de grote en middelgrote tuincentra die kerst ook echt groot neerzetten met glitter, glamour en show, dat die het heel goed doen. Waarbij de hele groten het extra goed doen.’ Volgens Van der Heide zien we, wat we ook voor corona zagen, ‘dat entertainment en vermaak echt weer mensen trekt. En je merkt dat het bij de tuincentra die, buiten het kerstgroen, niet specifiek iets met kerst doen wel minder loopt. Dus dat de consument er voor kiest om toch naar die grote kerstshow te gaan.’

In coronatijd zagen we dat juist de kleine tuincentra het met kerst goed deden, en dat mensen steeds meer lokaal gingen kopen. Deze tijd vorig jaar hadden we vanaf 15 december lockdown, dus de laatste twee weken zijn voor iedereen een plusje. Je merkt dat dit zorgt voor een positieve vibe. En voor liquiditeit, zodat de ondernemers in het voorjaar weer spullen kunnen inkopen.’

‘De vraag is: Hoe gaat dat volgend jaar. Want wat voor effect hebben bijvoorbeeld de energieprijzen op hoe we onze winkels neerzetten qua verlichting, en qua verwarming. En wat voor effect heeft dat op de klantbeleving? En daar hoor je ondernemers wel heel verschillend over. Sommige ondernemers zeggen dat ze in scenario’s rekenen van min vijftien procent. Terwijl andere ondernemers zeggen te verwachten dat mensen ook komend jaar het thuis en in de tuin leuk en gezellig blijven maken – zij prognosticeren dezelfde omzet. Dat is wel een groot verschil. En ja, niemand heeft een glazen bol.’

‘Toch zie je dat tot nu toe de omzetten goed zijn gebleven en al is het aantal stuks iets dalende, het blijft nog steeds wel een mooi jaar. Absoluut een mooi jaar.’

Deel dit bericht

Meer berichten

IPM Essen heeft een nieuw forum gepland in het jonge planten­gebied in hal 2: van 28 tot en met 31 januari 2025 kunnen veredelaars en kwekers van jonge planten op Messe Essen informatie uitwisselen over de toekomstige thema’s van deze belangrijke interface in de tuinbouw. ​​‘Op IPM Essen willen we een ontmoetingsplaats bieden in het centrum van het jonge plantengebied waar actuele onderwerpen en oplossingen kunnen worden besproken met experts en producenten, evenals kennis en knowhow kunnen worden doorgegeven’, legt IPM-projectmanager Andrea Hölker uit.

Vanaf heden is er per kwartaal een specifiek prijsindexcijfer voor de groenbranche beschikbaar op de website van CBS. Dit prijsindexcijfer ‘landschapsverzorging’ biedt groenondernemers de mogelijkheid om een betrouwbare en sectorspecifieke referentie te gebruiken voor hun prijsindexering. Hiermee wordt een belangrijke stap gezet in het verbeteren van de transparantie en eenduidigheid binnen de sector.

Pets Place opent deze zomer een flagshipstore (2.100 m²) in The Wall, het rode winkelcentrum langs de A2 ter hoogte van Utrecht. Het nieuwe filiaal komt in het voormalige pand van BCC.

‘Intratuin is bezig om in alle winkels de Samen Groen Bezig route uit te rollen. Voor de opening van IT in Hulst in maart zijn een aantal borden opgehangen met informatie over duurzaam tuinieren maar al snel werd duidelijk dat meer uitingen nodig waren omdat er heel veel relevante onder­werpen zijn.

Van 3 tot 11 augustus was het Singapore Garden Festival 2024. Een groots event met diverse competities op het gebied van tuinontwerp en bloemsierkunst.

Nadat het herfstblad gevallen is komt er letterlijk een eind aan een kleurrijk seizoen: tuin, balkon en of terras zien grauw en grijs. Met groenblijvers geef je de tuin een permanent groene uitstraling, ook in herfst en winter. Evergreens kun je uiteraard ook in potten planten.

Magical Hydrangea, bekend om haar sterke en van kleur veranderende hortensia’s voor zowel tuin als kamer, heeft bij de ontwikkeling van nieuwe merchandise lijn een unieke print ontworpen. Met de zogenaamde cyanotype techniek; een uniek fotografisch proces en toegepast met echte Magical blad- en bloemonderdelen. De primeur van de nieuwe Magical merchandise lijn wordt tijdens de najaarsbeurs van Plantarium|Groen Direkt in Boskoop gepresenteerd – stand nr. J1.126.

Laatste editie