Duurzaamheid is de basis

Ecopots - Dubai - Lifestyle

Duurzaamheid is de basis

Ecopots zet in op een nieuwe doelgroep: de millennial. En daarbij gaat een heel duidelijk verhaal verteld worden: deze pot is duurzaam, duurzamer vind je ze niet. ‘Wij zijn jaren bezig geweest met duurzame producten ontwikkelen. Nu gaan we dat verhaal erbij vertellen’, zegt oprichter en eigenaar Emmanuel Devriendt.

Hij is maar wat fier op zijn lijnen potten, tijdloos zijn ze, en stijlvol; het design van een ontwerper, het materiaal ontwikkeld samen met onderzoekers. Het is een bloempot met een capillair systeem, dat voorkomt teveel water geven. Een veelgemaakte fout bij kamerplanten. Vanaf het allereerste begin hebben zij geëxperimenteerd met gerecycleerde materialen.

Design is van belang, én hoe het functioneert, stelt Devriendt. Qua duurzaamheid zijn zij een pionier geweest in het gedachtengoed. ‘Vanaf het eerste begin denken wij vanuit duurzaamheid, vanuit die gedachte zijn onze productlijnen ontwikkeld, daarin hebben we geïnvesteerd. Niet in de communicatie daarover – dat gaan we nu oppakken. Ik mag ons soms wel vergelijken met Tesla: eerst de motor ontwikkelen en daar de auto omheen bouwen. Niet zoals andere fabrikanten die kijken hoe ze van een bestaande auto een elektrische kunnen fabriceren.’

De nieuwe doelgroep waarop ze zich gaan richten: de millenial. En dat gaan ze doen via een heel specifiek medium: Instagram. ‘Deze generatie is zich zeer bewust van klimaat­problematiek en zoekt naar nieuwe wegen. Wij bieden functionele designproducten die jaren en jaren meegaan. Vanwege het tijdloze karakter en het oersterke materiaal – 35 jaar garantie is bij ons de standaard. Het is zeker geen trendproduct dat na twee jaar weer vervangen zal worden. Dan ben je pas écht groen bezig.’

De winkelpresentatie zal van groter belang worden. ‘Die moet precies zo aansluiten op hoe de millenial het op zijn Instagram heeft gezien, die directe herkenning is immers van belang. Wij zien de nood aan merkbekendheid. En denken dat dit dé route is om deze millennials naar de winkel te krijgen. En wij horen thuis in tuincentra.’

De rotatiesnelheid op de winkelvloer speelt daarbij een flinke rol. ‘Daar willen wij zoveel mogelijk gaan roteren, in combinatie met de mogelijkheid online aan te kopen en te leveren binnen 48 uur. Om het gemak van online shoppen ook hier in te zetten.’

Ecopots kan twee grote nieuwe ontwikkelingen voor het nieuwe seizoen melden. ‘Het model Venice is al heel snel een succes gebleken, met een onderschotel die in het design van de pot is geïntegreerd. Dit is verder doorontwikkeld in Venice 2, een model dat beschermd is. Hier is via een stijlvolle opening het waterniveau te controleren en aan te vullen. Een andere fraaie lancering is Dubai, drie verschillende potgroottes en een onderschotel, om zelf eenvoudig een groencompositie te kunnen maken.’

Bijzonder: op spoga+gafa, op zondag en maandag, zijn bij Ecopots een drietal korte talks te beluisteren. ‘Met als thema The day after tomorrow. Als leverancier en als winkelier moéten wij ons gaan verdiepen in de leefbaarheid en het toekomstperspectief van onze woonomgeving. Waar kunnen wij meer verantwoordelijkheid nemen? Hoe kunnen wij onze consument activeren om voor duurzame producten te kiezen?’

Niet de minste keynote-sprekers zijn het: Manuel Rucar, trendwatcher bij Chlorosphere Parijs, een bureau gespecialiseerd in de tuinsector, over de consumentengedrag en trends voor 2023. En Rik Vera, futuroloog, business filosoof en bestsellerauteur, over hoe je een gids kunt zijn naar een economie waar het ecosysteem onderdeel van is.

Devriendt zal zelf het podium beklimmen en ingaan op het belang van branding. ‘Met een sterk merk dat stevig staat kun je ook de markt opwaarderen.’

Het wordt een architecturale stand op spoga+gafa, op de voormalige plaats van elho. ‘We willen tonen aan de vakhandel: wij staan voor design.’ In een black room zal een revolutionair nieuw product getoond worden. Gericht op de Z’ers. ‘Generatie Z, van na 2000, is digitaal vaardig en politiek betrokken, opgegroeid met de plastic soep. En lijkt klaar om de wereld te veranderen.’
De pot is vervaardigd uit consumer plastics, ontwikkeld samen met de universiteit van Gent en zal vervaardigd worden in sociale werkplaatsen. Vanaf maart 2023 beschikbaar voor de markt.

Dat is ook de boodschap die Ecopots wil geven: samen dragen wij een verantwoordelijkheid, bij het ontwikkelen en produceren en bij de verkoop. ‘Functionele producten, sterk in design, met een lange levensduur. En we durven ons ook wel expert te noemen in het gebruik van gerecyclede materialen. Daar hebben wij ons in ontwikkeld; dat is waar wij voor staan.’

Deel dit bericht

Meer berichten

30 september van 9 tot 15 uur bent u van harte welkom op onze jaarlijkse Kerstbomenbeurs. Diverse standhouders en noviteiten staan voor u klaar om er weer een succesvol kerstbomenseizoen van te maken. Voor een hapje en een drankje wordt uiteraard gezorgd en we maken er zoals elk jaar weer een gezellige dag van. 

Tegenwoordig tuinieren we met z’n allen in het voorjaar als de zon schijnt. Fijn voor ons, maar niet voor de plant. Tot zo’n dertig jaar geleden was het najaar juist hét plantseizoen.

Een nieuwe duurzame mijlpaal voor Capi Europe dat zich sinds mei 2023 B Corp mag noemen. B Corp, Business as a force for good, is een keurmerk voor sociale bedrijven die met hun product of dienst bijdragen aan een betere wereld. Om het B Corp certificaat te krijgen moet je als bedrijf voldoen aan hoge […]

Na de succesvolle oprichting van Euro Plant Tray GmbH in juni 2023 is Dirk Bansemer benoemd tot algemeen directeur. Alle operationele zaken van de coöperatie worden vanaf nu binnen EPT gecoördineerd. Denk aan de financiering van de trays en de contractuele overeenkomsten met producenten en toekomstige gebruikers van de trays. Rupert Fey is benoemd tot […]

Na een moeizame start dit jaar laat de nieuwste Garden Retail Market Update van Garden Connect zien dat de bezoekersaantallen op websites tijdens Q2-23 verbeteren. De vraag naar kamerplanten daalde met 4 procent, naar tuinmeubelen werd 8 procent meer gezocht en het aantal zoekopdrachten rondom tuincentra lag 5 procent hoger dan in 2022.

Een aantal jaar geleden introduceerde OK Plant compleet ingerichte tuincentrumtafels met onderscheidende producten van het lifestylemerk Kolibri; orchideeën, groene planten gecombineerd met woonaccessoires en sierpotten. Uit recent onderzoek blijkt dat het Kolibri-assortiment een positieve invloed heeft op de winkelomzet. Inmiddels staan er 55 tuincentrumtafels bij hoogwaardige tuincentra en retailers in Europa.

Plukboeketten zijn verrassend populair in Europa. Ze stralen positiviteit, vrolijkheid en optimisme uit, en dat is precies wat de consument nodig heeft.

Laatste editie