Duurzaamheid is de basis

Ecopots - Dubai - Lifestyle

Duurzaamheid is de basis

Ecopots zet in op een nieuwe doelgroep: de millennial. En daarbij gaat een heel duidelijk verhaal verteld worden: deze pot is duurzaam, duurzamer vind je ze niet. ‘Wij zijn jaren bezig geweest met duurzame producten ontwikkelen. Nu gaan we dat verhaal erbij vertellen’, zegt oprichter en eigenaar Emmanuel Devriendt.

Hij is maar wat fier op zijn lijnen potten, tijdloos zijn ze, en stijlvol; het design van een ontwerper, het materiaal ontwikkeld samen met onderzoekers. Het is een bloempot met een capillair systeem, dat voorkomt teveel water geven. Een veelgemaakte fout bij kamerplanten. Vanaf het allereerste begin hebben zij geëxperimenteerd met gerecycleerde materialen.

Design is van belang, én hoe het functioneert, stelt Devriendt. Qua duurzaamheid zijn zij een pionier geweest in het gedachtengoed. ‘Vanaf het eerste begin denken wij vanuit duurzaamheid, vanuit die gedachte zijn onze productlijnen ontwikkeld, daarin hebben we geïnvesteerd. Niet in de communicatie daarover – dat gaan we nu oppakken. Ik mag ons soms wel vergelijken met Tesla: eerst de motor ontwikkelen en daar de auto omheen bouwen. Niet zoals andere fabrikanten die kijken hoe ze van een bestaande auto een elektrische kunnen fabriceren.’

De nieuwe doelgroep waarop ze zich gaan richten: de millenial. En dat gaan ze doen via een heel specifiek medium: Instagram. ‘Deze generatie is zich zeer bewust van klimaat­problematiek en zoekt naar nieuwe wegen. Wij bieden functionele designproducten die jaren en jaren meegaan. Vanwege het tijdloze karakter en het oersterke materiaal – 35 jaar garantie is bij ons de standaard. Het is zeker geen trendproduct dat na twee jaar weer vervangen zal worden. Dan ben je pas écht groen bezig.’

De winkelpresentatie zal van groter belang worden. ‘Die moet precies zo aansluiten op hoe de millenial het op zijn Instagram heeft gezien, die directe herkenning is immers van belang. Wij zien de nood aan merkbekendheid. En denken dat dit dé route is om deze millennials naar de winkel te krijgen. En wij horen thuis in tuincentra.’

De rotatiesnelheid op de winkelvloer speelt daarbij een flinke rol. ‘Daar willen wij zoveel mogelijk gaan roteren, in combinatie met de mogelijkheid online aan te kopen en te leveren binnen 48 uur. Om het gemak van online shoppen ook hier in te zetten.’

Ecopots kan twee grote nieuwe ontwikkelingen voor het nieuwe seizoen melden. ‘Het model Venice is al heel snel een succes gebleken, met een onderschotel die in het design van de pot is geïntegreerd. Dit is verder doorontwikkeld in Venice 2, een model dat beschermd is. Hier is via een stijlvolle opening het waterniveau te controleren en aan te vullen. Een andere fraaie lancering is Dubai, drie verschillende potgroottes en een onderschotel, om zelf eenvoudig een groencompositie te kunnen maken.’

Bijzonder: op spoga+gafa, op zondag en maandag, zijn bij Ecopots een drietal korte talks te beluisteren. ‘Met als thema The day after tomorrow. Als leverancier en als winkelier moéten wij ons gaan verdiepen in de leefbaarheid en het toekomstperspectief van onze woonomgeving. Waar kunnen wij meer verantwoordelijkheid nemen? Hoe kunnen wij onze consument activeren om voor duurzame producten te kiezen?’

Niet de minste keynote-sprekers zijn het: Manuel Rucar, trendwatcher bij Chlorosphere Parijs, een bureau gespecialiseerd in de tuinsector, over de consumentengedrag en trends voor 2023. En Rik Vera, futuroloog, business filosoof en bestsellerauteur, over hoe je een gids kunt zijn naar een economie waar het ecosysteem onderdeel van is.

Devriendt zal zelf het podium beklimmen en ingaan op het belang van branding. ‘Met een sterk merk dat stevig staat kun je ook de markt opwaarderen.’

Het wordt een architecturale stand op spoga+gafa, op de voormalige plaats van elho. ‘We willen tonen aan de vakhandel: wij staan voor design.’ In een black room zal een revolutionair nieuw product getoond worden. Gericht op de Z’ers. ‘Generatie Z, van na 2000, is digitaal vaardig en politiek betrokken, opgegroeid met de plastic soep. En lijkt klaar om de wereld te veranderen.’
De pot is vervaardigd uit consumer plastics, ontwikkeld samen met de universiteit van Gent en zal vervaardigd worden in sociale werkplaatsen. Vanaf maart 2023 beschikbaar voor de markt.

Dat is ook de boodschap die Ecopots wil geven: samen dragen wij een verantwoordelijkheid, bij het ontwikkelen en produceren en bij de verkoop. ‘Functionele producten, sterk in design, met een lange levensduur. En we durven ons ook wel expert te noemen in het gebruik van gerecyclede materialen. Daar hebben wij ons in ontwikkeld; dat is waar wij voor staan.’

Deel dit bericht

Meer berichten

Inspiratie voor een feestelijke thuisomgeving: daar draaien de tuincentra hun hand niet voor om gezien de vele uitbundige en uitgebreide kerstshows die in het hele land talloze bezoekers trekken. De crux is het krijgen van een goede balans tussen beleving en handel – iets wat de tuincentra steeds beter in de vingers lijken te hebben. De vele handel staat overzichtelijk opgesteld in stellingen en draadmanden; zo voor het pakken. Want die mooie sfeerpresentaties moeten vooral ook de koopknop triggeren. ‘Dit jaar nog meer handel ingekocht omdat we daarvan vorig jaar soms wat tekort kwamen’, zegt Mark Hendriksen van Intratuin Deventer. Wat we daar, en in de rest van het land, kunnen beleven laten we zien in deze kerstshow compilatie.

De kerstshowkoorts waart al enkele weken door tuincentrumland. Er wordt in het hele land – van noord naar zuid – koortsachtig gewerkt aan de opbouw van de kerstshows. Het belooft weer een heel spektakel te worden waar mensen ook dit jaar weer van heinde en verre naar toe zullen reizen. TuinZaken nam alvast een kijkje achter de schermen bij de kerstshows van Intratuin Duiven en bij Tuincentrum Leurs in Venlo.

De najaarseditie van de no nonsens groene vakbeurs gericht op de handel, Plantarium|Groen-Direkt, was succesvol blijkens de positieve handelsstemming en tevreden exposanten. De combinatie Plantarium|Groen-Direkt heeft, met de 230 stands, aantrekkingskracht op het groene vakpubliek – de beursvloer was beide dagen goed gevuld met bezoek.

Tuinbranche Nederland presenteerde eerder dit jaar al de drie tuintrends van 2025 waarbij klimaatbestendigheid de basis vormt. De trends Cosmic Future, Slow Life en Unique Utopia hebben een verschillende uitstraling. Ook kan een klimaatbestendige tuin anno 2025 zowel een wilde uitstraling als een strak ontwerp hebben. Nieuwe sfeerbeelden tonen hoe tuinplanten, struiken en bomen daarbij sfeerbepalend zijn.

De 25 finalisten voor de Glazen Tulp Awards 2024-2025 zijn bekend. Kwekers kweken met passie en zetten dit product vervolgens met zorg in de markt. Reden dat kwekers noviteiten en concepten graag onder de aandacht brengen.

Webshop Topbloemen.nl, onderdeel van Topgeschenken.nl, gaf in juni aan de vaste samenwerking met 83 lokale bloemisten uiterlijk per 30 juni 2025 te ontbinden om voortaan de logistiek vanuit eigen regionale distributiecentra te regelen.

Megan James (28) is de nieuwe medewerker van Tuinbranche Nederland op het thema duurzaamheid. ‘Ik kom uit de regio Utrecht en woon samen met mijn vriend Olivier en teckel Gina. In mijn vrije tijd ben ik graag actief door te wandelen in de natuur, te sporten en te repeteren met mijn theatergroep.’

Gerecycled afval als basis voor meer natuur in de stad klinkt u­topischer dan het in werkelijkheid is. The Urban Jungle Project ontwikkelde in samenwerking met de 3D print experts van 10XL constructies uit 100% gerecycled consumentenafval voor de toepassing van bomen, struiken en vaste planten op daken, straten en pleinen.

Dit jaar start Smiemans Projecten met de bouw van een ambitieus project voor de grootste botanische tuin in Zweden, Botaniska trädgård in Göteborg dat jaarlijks door 600.000 bezoekers wordt bezocht, het terrein is in totaal 75 hectare groot.

Laatste editie