Duurzaamheid is de basis

Ecopots - Dubai - Lifestyle

Duurzaamheid is de basis

Ecopots zet in op een nieuwe doelgroep: de millennial. En daarbij gaat een heel duidelijk verhaal verteld worden: deze pot is duurzaam, duurzamer vind je ze niet. ‘Wij zijn jaren bezig geweest met duurzame producten ontwikkelen. Nu gaan we dat verhaal erbij vertellen’, zegt oprichter en eigenaar Emmanuel Devriendt.

Hij is maar wat fier op zijn lijnen potten, tijdloos zijn ze, en stijlvol; het design van een ontwerper, het materiaal ontwikkeld samen met onderzoekers. Het is een bloempot met een capillair systeem, dat voorkomt teveel water geven. Een veelgemaakte fout bij kamerplanten. Vanaf het allereerste begin hebben zij geëxperimenteerd met gerecycleerde materialen.

Design is van belang, én hoe het functioneert, stelt Devriendt. Qua duurzaamheid zijn zij een pionier geweest in het gedachtengoed. ‘Vanaf het eerste begin denken wij vanuit duurzaamheid, vanuit die gedachte zijn onze productlijnen ontwikkeld, daarin hebben we geïnvesteerd. Niet in de communicatie daarover – dat gaan we nu oppakken. Ik mag ons soms wel vergelijken met Tesla: eerst de motor ontwikkelen en daar de auto omheen bouwen. Niet zoals andere fabrikanten die kijken hoe ze van een bestaande auto een elektrische kunnen fabriceren.’

De nieuwe doelgroep waarop ze zich gaan richten: de millenial. En dat gaan ze doen via een heel specifiek medium: Instagram. ‘Deze generatie is zich zeer bewust van klimaat­problematiek en zoekt naar nieuwe wegen. Wij bieden functionele designproducten die jaren en jaren meegaan. Vanwege het tijdloze karakter en het oersterke materiaal – 35 jaar garantie is bij ons de standaard. Het is zeker geen trendproduct dat na twee jaar weer vervangen zal worden. Dan ben je pas écht groen bezig.’

De winkelpresentatie zal van groter belang worden. ‘Die moet precies zo aansluiten op hoe de millenial het op zijn Instagram heeft gezien, die directe herkenning is immers van belang. Wij zien de nood aan merkbekendheid. En denken dat dit dé route is om deze millennials naar de winkel te krijgen. En wij horen thuis in tuincentra.’

De rotatiesnelheid op de winkelvloer speelt daarbij een flinke rol. ‘Daar willen wij zoveel mogelijk gaan roteren, in combinatie met de mogelijkheid online aan te kopen en te leveren binnen 48 uur. Om het gemak van online shoppen ook hier in te zetten.’

Ecopots kan twee grote nieuwe ontwikkelingen voor het nieuwe seizoen melden. ‘Het model Venice is al heel snel een succes gebleken, met een onderschotel die in het design van de pot is geïntegreerd. Dit is verder doorontwikkeld in Venice 2, een model dat beschermd is. Hier is via een stijlvolle opening het waterniveau te controleren en aan te vullen. Een andere fraaie lancering is Dubai, drie verschillende potgroottes en een onderschotel, om zelf eenvoudig een groencompositie te kunnen maken.’

Bijzonder: op spoga+gafa, op zondag en maandag, zijn bij Ecopots een drietal korte talks te beluisteren. ‘Met als thema The day after tomorrow. Als leverancier en als winkelier moéten wij ons gaan verdiepen in de leefbaarheid en het toekomstperspectief van onze woonomgeving. Waar kunnen wij meer verantwoordelijkheid nemen? Hoe kunnen wij onze consument activeren om voor duurzame producten te kiezen?’

Niet de minste keynote-sprekers zijn het: Manuel Rucar, trendwatcher bij Chlorosphere Parijs, een bureau gespecialiseerd in de tuinsector, over de consumentengedrag en trends voor 2023. En Rik Vera, futuroloog, business filosoof en bestsellerauteur, over hoe je een gids kunt zijn naar een economie waar het ecosysteem onderdeel van is.

Devriendt zal zelf het podium beklimmen en ingaan op het belang van branding. ‘Met een sterk merk dat stevig staat kun je ook de markt opwaarderen.’

Het wordt een architecturale stand op spoga+gafa, op de voormalige plaats van elho. ‘We willen tonen aan de vakhandel: wij staan voor design.’ In een black room zal een revolutionair nieuw product getoond worden. Gericht op de Z’ers. ‘Generatie Z, van na 2000, is digitaal vaardig en politiek betrokken, opgegroeid met de plastic soep. En lijkt klaar om de wereld te veranderen.’
De pot is vervaardigd uit consumer plastics, ontwikkeld samen met de universiteit van Gent en zal vervaardigd worden in sociale werkplaatsen. Vanaf maart 2023 beschikbaar voor de markt.

Dat is ook de boodschap die Ecopots wil geven: samen dragen wij een verantwoordelijkheid, bij het ontwikkelen en produceren en bij de verkoop. ‘Functionele producten, sterk in design, met een lange levensduur. En we durven ons ook wel expert te noemen in het gebruik van gerecyclede materialen. Daar hebben wij ons in ontwikkeld; dat is waar wij voor staan.’

Deel dit bericht

Meer berichten

De vraag naar een sfeervolle buitenruimte blijft groeien. Consumenten willen een balkon of terras waar ze kunnen ontspannen en genieten van bloemen en groen. De Pelargonium past perfect binnen de vijf belangrijkste trends van 2025: 

Het nieuwe Naturgartencenter Kremer in Siegen is op 14 maart feestelijk geopend en in gebruik genomen. Tevens wordt dit jaar het 120-jarig jubileum gevierd van Kremer, ter gelegenheid hiervan worden 120 fascinerende tuin- en natuurverhalen gepresenteerd, die bezoekers kunnen ontdekken in de Kremer Naturgartencenters.

Zaterdag 15 maart was de feestelijke opening van de nieuwe aanwinst van tuincentrumketen bijStox: GroenRijk/bijStox in het Limburgse Berg en Terblijt. Felicitaties en veel succes gewenst aan de eigenaren Annette en Peter Stox en het team van medewerkers van bijStox.

Van 24 tot 26 juni 2025 presenteert spoga+gafa de nieuwste innovaties op het gebied van tuinmeubelen, accessoires, verlichting en zonwering. Dit jaar staat het thema Design Gardens centraal. spoga+gafa 2025 toont hoe de tuin van de toekomst eruit zal zien, met duurzame en esthetische oplossingen die inspelen op de veranderende behoeften van de tuinliefhebber. In het Trendrapport tuinmeubelen en -decoratie geeft de vakbeurs alvast enige richtlijnen.

In 2024 liet Bloemenbureau Holland uitgebreid onderzoek doen naar de houding en het koopgedrag van bloemen- en plantenkopers in Nederland, Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië. In elk land namen ongeveer 2.000 kopers deel aan een online enquête. Daarnaast werden winkelinterviews afgenomen en vond er eyetracking-onderzoek plaats in verschillende winkelkanalen.

2024 was het warmste jaar (+1,5°C) sinds het begin van de klimaatregistratie. ‘We moeten allemaal onze inspanningen opvoeren om het klimaat te beschermen en ons aan te passen aan de klimaatverandering’, zegt Horst Fischer, directeur van de Internationale Tuinententoonstelling 2027 Metropole Ruhr (IGA).

Per 1 januari heeft het Duitse tuincentrum Gartenwelt Bocholt zich aangesloten bij GRS Retail. Met deze samenwerking kunnen de nieuwe eigenaren, Giovanni Rooks en Mark Starte, gebruikmaken van een uitgebreid dienstenpakket ter ondersteuning bij het verder ontwikkelen van hun tuincentrum.

De Week van de Groene Tuin wordt uitgebreid naar een volledige maand. April is de maand waarin veel mensen de tuin in gaan en staat voortaan in het teken van het vergroenen van tuinen, balkons en straten.

Laatste editie