Dibevo-Vakbeurs stond weer sterk

IMG_3886dibevo

Dibevo-Vakbeurs stond weer sterk

De Rijswijkse Broodfabriek bood op zondag 8 en maandag 9 oktober weer een podium aan de bijna 100 exposanten van de tweejaarlijkse Dibevo-Vakbeurs.

Het thema dit jaar was Still going strong en dat bleek ook wel, want na de iets minder bezochte corona-editie in 2021 bereikte deze editie als vanouds meer dan 4.000 bezoekers. Als voorproefje van de rest van de beurs, stonden in het nieuwe Blikvangers-paviljoen bijzondere producten tentoongesteld. Vooral de duurzame artikelen konden rekenen op veel belangstelling.

Er werd op beide dagen gestemd op ‘het beste product’ uit het paviljoen. Tien genomineerde producten werden vervolgens beoordeeld door een vakjury. De grote winnaar van de ‘Best of Show Award’ van de Dibevo-Vakbeurs 2023 was het Belgische Pino, met de Slow Feeder, een snorhaarvriendelijke anti-schrok-bowl. Volgens de jury voldoet dit product het beste aan de selectiecriteria duurzaamheid, dierenwelzijn en innovatie.

Op de beurs hing een goede, positieve sfeer. De deelnemers ‘mochten niet klagen’ over het aantal en de kwaliteit van de bezoekers, en iedereen genoot van het smaakvolle gratis eten en drinken – én van de complimentjes die werden uitgedeeld door de Complimentenmeisjes en -jongens.

De indeling van de standhouders was dit jaar iets anders dan voorheen, ook doordat er relatief veel nieuwkomers op de beurs stonden. Ruim een kwart van de exposanten nam nog niet eerder deel aan de Dibevo-Vakbeurs. De meeste bezoekers blijven nog wel van dierenwinkels komen, gaf Gerard Voshaar, communicatiespecialist voor Dibevo, toe. ‘Want het blijft wat lastiger om de tuincentra te bereiken.’

Nieuw dit jaar was de speciale app, een alles-in-één gids voor bezoekers, met informatie over exposanten, beursaanbiedingen en een plattegrond. Thuis kon je al een lijstje samenstellen van stands die je zou willen bezoeken en op de beurs zelf kon je stemmen op de, volgens jou, beste Blikvanger.

De volgende Dibevo-Vakbeurs zal plaatsvinden in 2025.

Deel dit bericht

Meer berichten

Stilstaan is achteruitgaan, daarom pakken we elk jaar een of meerdere afdelingen aan voor een nieuwe uitstraling, zegt tuincentrumondernemer Peggy Leurs. ‘Dit jaar hebben we meerdere afdelingen samen gepakt en insamenwerking met Laurens Doesborgh van lookINsight een compleet nieuwe winkelroute gemaakt. Deze nieuwe route voert je langs geheel vernieuwde afdelingen met een groot wow effect. Het gaat om de afdelingen interieur, kamerplanten, dieren, sfeer, geur en snijbloemen. Alle afdelingen zullen midden maart helemaal klaar zijn. Een mega klus maar dankzij een zeer enthousiast team, dat zeer betrokken is bij de ombouw- en verbouwplannen, met een geweldig resultaat.’

Wie zijn je klanten? Een succesvolle strategie voor een tuincentrum begint bij een goed begrip van het klantenpotentieel in het verzorgingsgebied. Door een grondige locatieanalyse uit te voeren, kunnen tuincentra beter inspelen op de behoeften van hun klanten en strategische beslissingen nemen over assortiment, marketing en uitbreiding.

De voorjaarseditie van Plantarium|Groen-Direkt, 4-5 februari bevestigde de energie in de sector. Tuincentra zijn enthousiast over het voorjaar en kwekers zijn goed voorbereid op de vraag. Het resulteerde in een drukke beurs, waar veel buitenplanten van eigenaar wisselden. 

De nieuwste trends en ontwikkelingen op het gebied van kerst- en sfeerartikelen werden gepresenteerd op de GRS Januaribeurs op 22 en 23 januari.

In het jaar dat Dijk 35 jaar bestaat, is er nieuws met een feestelijk tintje: Dijk Natural Collections komt weer voor honderd procent in handen van oprichter Wim Dijk. Voor Dijk Natural Collections is dit een hele mooie nieuwe schrede.

De Nederlandse bloemen- en plantenexport realiseert 7,1 miljard euro in 2024, een groei van 4%. Dit blijkt uit de exportstatistieken van Floridata, gepubliceerd door de VGB. De exportwaarde van snijbloemen steeg met 7% en komt daarmee uit op 4,4 miljard euro. De export van planten bleef op hetzelfde niveau als vorig jaar, met een omzet van 2,6 miljard euro.

Na bijna vijf jaar inzet voor de Belgische Tuincentra Vereniging (BTV) heeft directeur Dirk Ballekens besloten te stoppen en zijn loopbaan een andere oriëntering te geven. ‘Tijdens deze periode heb ik mijn activiteiten voor BTV gecombineerd met zelfstandige activiteiten: een pompoenenkwekerij, lesgever voor agrarische vormingsinstellingen, lezingen voor verenigingen en het brouwen van twee bieren’, expliceert Ballekens. ‘Afgelopen jaar werd duidelijk dat alles nog moeilijk te combineren valt. Finaal heb ik besloten om door te gaan met mijn zelfstandige activiteiten.’

Intratuin gaat voor een goed bio-begin van het nieuwe jaar. Sinds januari is er in de winkels een breed biologisch assortiment aan kamerplanten te vinden, van Aloe vera en varens tot vetplanten. Om de klant een handje te helpen zijn er in verschillende winkels speciale plekken ingericht, zoals de Biotafel, waar de biologische kamerplanten worden uitgelicht. Hiermee claimt Intratuin een van de eerste retailers te zijn met een grootschalig biologisch assortiment.

‘We beginnen het jaar met groot nieuws’, zo laat Peter Stox weten. ‘GroenRijk Berg en Terblijt wordt lid van onze bijSTOX- familie! Wij kijken met veel enthousiasme uit naar deze uitbreiding dat een belangrijke stap is in onze missie om hét tuincentrum van heel Limburg te zijn.’

Laatste editie