De wereldwijde tuinbranche in cijfers

Kremer Remscheid

De wereldwijde tuinbranche in cijfers

In juli 2022 heeft de International Garden Center Association (IGCA) zijn deelnemende-landenrapport uitgebracht, waarin het cijfers presenteert over de prestaties van de wereldwijde tuinbranche.

Hieruit blijkt dat vooral in Europa de economische omstandigheden voor tuincentra zwaar zijn. Vooral de inflatie valt op. Hier spant Tsjechië de kroon binnen de deelnemende landen, met een consumentenprijsindex cijfer van 17,2%. Hierna volgen Nederland (10,3%), Spanje (10,2%), Ierland, (9,1%) en Duitsland (7,5%). Tevens zegt meer dan 75 % van alle deelnemers moeite te hebben met het vinden van vakkundig personeel.

Wat betreft de deelnemers zijn de gemiddelde verkopen per klant het hoogste in de VS (€ 90), het laagst in Japan (€ 20), waarbij Nederland (€ 32) en Duitsland (€ 33,50) in de middenmoot zitten. Note: De kernassortimenten zijn per land wel significant anders. In de VS wordt ook het meest uitgeven aan advertenties en marketing, tot wel 10% van de omzet. Ter vergelijking, in Nederland is dit 3% en in Duitsland en Italië maar 2%.

Opvallend is dat Nederlandse tuincentra maar een klein deel van hun verkopen uit planten halen (24%), net als in Groot-Brittannië (18,75%). Dit staat in groot contrast met Canada (75%), de VS (65%) en zelfs met Duitsland (58,00%). Wel is Nederland koploper op het gebied van internetverkopen met 29% van alle inkopen online tegenover een internationaal gemiddelde van 11,28%. Alleen China heeft met 40% een hoger aantal onlineverkopen wegens de strenge lockdowns.

Als belangrijkste trends in de verkoopafdeling identificeert IGCA het belang van kleur, voornamelijk bij bloemen en planten, de populariteit van grow-your-own groenten en kruiden en de doorzettende voorliefde van consumenten voor kamerplanten. De voornaamste uitdagingen voor de branche liggen volgens de ICGA in de huidige weersontwikkelingen in verband met het klimaat, de onzekere economische situatie, het aannemen en behouden van geschikt personeel, het veranderende gedrag van consumenten en de omgang met overheidsregulering.

 

Deel dit bericht

Meer berichten

IPM Essen heeft een nieuw forum gepland in het jonge planten­gebied in hal 2: van 28 tot en met 31 januari 2025 kunnen veredelaars en kwekers van jonge planten op Messe Essen informatie uitwisselen over de toekomstige thema’s van deze belangrijke interface in de tuinbouw. ​​‘Op IPM Essen willen we een ontmoetingsplaats bieden in het centrum van het jonge plantengebied waar actuele onderwerpen en oplossingen kunnen worden besproken met experts en producenten, evenals kennis en knowhow kunnen worden doorgegeven’, legt IPM-projectmanager Andrea Hölker uit.

Vanaf heden is er per kwartaal een specifiek prijsindexcijfer voor de groenbranche beschikbaar op de website van CBS. Dit prijsindexcijfer ‘landschapsverzorging’ biedt groenondernemers de mogelijkheid om een betrouwbare en sectorspecifieke referentie te gebruiken voor hun prijsindexering. Hiermee wordt een belangrijke stap gezet in het verbeteren van de transparantie en eenduidigheid binnen de sector.

Pets Place opent deze zomer een flagshipstore (2.100 m²) in The Wall, het rode winkelcentrum langs de A2 ter hoogte van Utrecht. Het nieuwe filiaal komt in het voormalige pand van BCC.

‘Intratuin is bezig om in alle winkels de Samen Groen Bezig route uit te rollen. Voor de opening van IT in Hulst in maart zijn een aantal borden opgehangen met informatie over duurzaam tuinieren maar al snel werd duidelijk dat meer uitingen nodig waren omdat er heel veel relevante onder­werpen zijn.

Van 3 tot 11 augustus was het Singapore Garden Festival 2024. Een groots event met diverse competities op het gebied van tuinontwerp en bloemsierkunst.

Nadat het herfstblad gevallen is komt er letterlijk een eind aan een kleurrijk seizoen: tuin, balkon en of terras zien grauw en grijs. Met groenblijvers geef je de tuin een permanent groene uitstraling, ook in herfst en winter. Evergreens kun je uiteraard ook in potten planten.

Laatste editie