De wereldwijde tuinbranche in cijfers

Kremer Remscheid

De wereldwijde tuinbranche in cijfers

In juli 2022 heeft de International Garden Center Association (IGCA) zijn deelnemende-landenrapport uitgebracht, waarin het cijfers presenteert over de prestaties van de wereldwijde tuinbranche.

Hieruit blijkt dat vooral in Europa de economische omstandigheden voor tuincentra zwaar zijn. Vooral de inflatie valt op. Hier spant Tsjechië de kroon binnen de deelnemende landen, met een consumentenprijsindex cijfer van 17,2%. Hierna volgen Nederland (10,3%), Spanje (10,2%), Ierland, (9,1%) en Duitsland (7,5%). Tevens zegt meer dan 75 % van alle deelnemers moeite te hebben met het vinden van vakkundig personeel.

Wat betreft de deelnemers zijn de gemiddelde verkopen per klant het hoogste in de VS (€ 90), het laagst in Japan (€ 20), waarbij Nederland (€ 32) en Duitsland (€ 33,50) in de middenmoot zitten. Note: De kernassortimenten zijn per land wel significant anders. In de VS wordt ook het meest uitgeven aan advertenties en marketing, tot wel 10% van de omzet. Ter vergelijking, in Nederland is dit 3% en in Duitsland en Italië maar 2%.

Opvallend is dat Nederlandse tuincentra maar een klein deel van hun verkopen uit planten halen (24%), net als in Groot-Brittannië (18,75%). Dit staat in groot contrast met Canada (75%), de VS (65%) en zelfs met Duitsland (58,00%). Wel is Nederland koploper op het gebied van internetverkopen met 29% van alle inkopen online tegenover een internationaal gemiddelde van 11,28%. Alleen China heeft met 40% een hoger aantal onlineverkopen wegens de strenge lockdowns.

Als belangrijkste trends in de verkoopafdeling identificeert IGCA het belang van kleur, voornamelijk bij bloemen en planten, de populariteit van grow-your-own groenten en kruiden en de doorzettende voorliefde van consumenten voor kamerplanten. De voornaamste uitdagingen voor de branche liggen volgens de ICGA in de huidige weersontwikkelingen in verband met het klimaat, de onzekere economische situatie, het aannemen en behouden van geschikt personeel, het veranderende gedrag van consumenten en de omgang met overheidsregulering.

 

Deel dit bericht

Meer berichten

Online bloemenverzender Topbloemen.nl stopt het netwerk van lokale bloemisten voor de distributie van online bestelde boeketten. De vaste samenwerking met 83 lokale bloemisten in Nederland wordt ontbonden, officieel per 1 juli 2025. Een brief met die mededeling is volgens de NOS bij de aangesloten bloemisten bezorgd.

De deelnemende bedrijven pakten flink uit met gastvrije ontvangsten en mooie productpresentaties van onder andere intrigerende nieuwigheden op het gebied van pot- en perkplanten, volle parkeerplaatsen en dientengevolge stijgende bezoekerscijfers: het vier dagen durende event FlowerTrials 2024, 11-14 juni, was wederom succesvol.

Maar liefst 86% van de Nederlanders heeft op dit moment een huisdier of heeft er in het verleden een gehad blijkt uit het jaarlijkse huisdierenonderzoek van NVG en Dibevo. Van katten tot aan vijvervissen is gezelligheid de belangrijkste motivatie om een huisdier te nemen, gevolgd door ‘onvoorwaardelijke vriendschap’. Ook vormen huisdieren een integraal onderdeel van het gezinsleven – waardoor ze zelfs de vakantieplannen beïnvloeden.  Het huisdierbezit in Nederland is het afgelopen jaar ongeveer gelijk gebleven: in bijna de helft van alle huishoudens lopen, vliegen of zwemmen één of meer dieren. Ook ‘interessante of mooie dieren’ en ‘fijn om voor een dier te zorgen’ worden aangevoerd als redenen om een huisdier te nemen. Bij honden staat ‘meer bewegen en actief bezigzijn’ hoog genoteerd (55%). 

Floramedia bestaat 100 jaar. Dit feestelijke feit werd nog eens kracht bijgezet door de verlening van het predicaat ‘Koninklijk’ door Koning Willem-Alexander. Zonder meer een erkenning van Floramedia’s uitzonderlijke bijdrage aan de sector gedurende een eeuw. De officiële uitreiking vond plaats op 5 juni door burgemeester Jan Hamming.

Vanaf 1 maart 2024 is Intratuin Etten-Leur up & running. Eigenaar Freek Schalk van voorheen Life & Garden Etten-Leur, is enthousiast: ‘Het voelt alsof we een stoptrein zijn geweest die ineens bij een intercity moet aanhaken.’

GRS Retail en inkooporganisatie Prickels slaan de handen ineen om tuincentra in Nederland en België nog beter te bedienen. De gedeelde visie om tuincentra-eigenaren in hun vrije ondernemerschap te ondersteunen, gecombineerd met het streven om maximale waarde te bieden tegen minimale kosten, maakt de samenwerking een logische stap. Op 1 juli 2024 zal GRS Retail […]

Laatste editie