De wereldwijde tuinbranche in cijfers

Kremer Remscheid

De wereldwijde tuinbranche in cijfers

In juli 2022 heeft de International Garden Center Association (IGCA) zijn deelnemende-landenrapport uitgebracht, waarin het cijfers presenteert over de prestaties van de wereldwijde tuinbranche.

Hieruit blijkt dat vooral in Europa de economische omstandigheden voor tuincentra zwaar zijn. Vooral de inflatie valt op. Hier spant Tsjechië de kroon binnen de deelnemende landen, met een consumentenprijsindex cijfer van 17,2%. Hierna volgen Nederland (10,3%), Spanje (10,2%), Ierland, (9,1%) en Duitsland (7,5%). Tevens zegt meer dan 75 % van alle deelnemers moeite te hebben met het vinden van vakkundig personeel.

Wat betreft de deelnemers zijn de gemiddelde verkopen per klant het hoogste in de VS (€ 90), het laagst in Japan (€ 20), waarbij Nederland (€ 32) en Duitsland (€ 33,50) in de middenmoot zitten. Note: De kernassortimenten zijn per land wel significant anders. In de VS wordt ook het meest uitgeven aan advertenties en marketing, tot wel 10% van de omzet. Ter vergelijking, in Nederland is dit 3% en in Duitsland en Italië maar 2%.

Opvallend is dat Nederlandse tuincentra maar een klein deel van hun verkopen uit planten halen (24%), net als in Groot-Brittannië (18,75%). Dit staat in groot contrast met Canada (75%), de VS (65%) en zelfs met Duitsland (58,00%). Wel is Nederland koploper op het gebied van internetverkopen met 29% van alle inkopen online tegenover een internationaal gemiddelde van 11,28%. Alleen China heeft met 40% een hoger aantal onlineverkopen wegens de strenge lockdowns.

Als belangrijkste trends in de verkoopafdeling identificeert IGCA het belang van kleur, voornamelijk bij bloemen en planten, de populariteit van grow-your-own groenten en kruiden en de doorzettende voorliefde van consumenten voor kamerplanten. De voornaamste uitdagingen voor de branche liggen volgens de ICGA in de huidige weersontwikkelingen in verband met het klimaat, de onzekere economische situatie, het aannemen en behouden van geschikt personeel, het veranderende gedrag van consumenten en de omgang met overheidsregulering.

 

Deel dit bericht

Meer berichten

Inspiratie voor een feestelijke thuisomgeving: daar draaien de tuincentra hun hand niet voor om gezien de vele uitbundige en uitgebreide kerstshows die in het hele land talloze bezoekers trekken. De crux is het krijgen van een goede balans tussen beleving en handel – iets wat de tuincentra steeds beter in de vingers lijken te hebben. De vele handel staat overzichtelijk opgesteld in stellingen en draadmanden; zo voor het pakken. Want die mooie sfeerpresentaties moeten vooral ook de koopknop triggeren. ‘Dit jaar nog meer handel ingekocht omdat we daarvan vorig jaar soms wat tekort kwamen’, zegt Mark Hendriksen van Intratuin Deventer. Wat we daar, en in de rest van het land, kunnen beleven laten we zien in deze kerstshow compilatie.

De kerstshowkoorts waart al enkele weken door tuincentrumland. Er wordt in het hele land – van noord naar zuid – koortsachtig gewerkt aan de opbouw van de kerstshows. Het belooft weer een heel spektakel te worden waar mensen ook dit jaar weer van heinde en verre naar toe zullen reizen. TuinZaken nam alvast een kijkje achter de schermen bij de kerstshows van Intratuin Duiven en bij Tuincentrum Leurs in Venlo.

De najaarseditie van de no nonsens groene vakbeurs gericht op de handel, Plantarium|Groen-Direkt, was succesvol blijkens de positieve handelsstemming en tevreden exposanten. De combinatie Plantarium|Groen-Direkt heeft, met de 230 stands, aantrekkingskracht op het groene vakpubliek – de beursvloer was beide dagen goed gevuld met bezoek.

Tuinbranche Nederland presenteerde eerder dit jaar al de drie tuintrends van 2025 waarbij klimaatbestendigheid de basis vormt. De trends Cosmic Future, Slow Life en Unique Utopia hebben een verschillende uitstraling. Ook kan een klimaatbestendige tuin anno 2025 zowel een wilde uitstraling als een strak ontwerp hebben. Nieuwe sfeerbeelden tonen hoe tuinplanten, struiken en bomen daarbij sfeerbepalend zijn.

De 25 finalisten voor de Glazen Tulp Awards 2024-2025 zijn bekend. Kwekers kweken met passie en zetten dit product vervolgens met zorg in de markt. Reden dat kwekers noviteiten en concepten graag onder de aandacht brengen.

Webshop Topbloemen.nl, onderdeel van Topgeschenken.nl, gaf in juni aan de vaste samenwerking met 83 lokale bloemisten uiterlijk per 30 juni 2025 te ontbinden om voortaan de logistiek vanuit eigen regionale distributiecentra te regelen.

Megan James (28) is de nieuwe medewerker van Tuinbranche Nederland op het thema duurzaamheid. ‘Ik kom uit de regio Utrecht en woon samen met mijn vriend Olivier en teckel Gina. In mijn vrije tijd ben ik graag actief door te wandelen in de natuur, te sporten en te repeteren met mijn theatergroep.’

Gerecycled afval als basis voor meer natuur in de stad klinkt u­topischer dan het in werkelijkheid is. The Urban Jungle Project ontwikkelde in samenwerking met de 3D print experts van 10XL constructies uit 100% gerecycled consumentenafval voor de toepassing van bomen, struiken en vaste planten op daken, straten en pleinen.

Dit jaar start Smiemans Projecten met de bouw van een ambitieus project voor de grootste botanische tuin in Zweden, Botaniska trädgård in Göteborg dat jaarlijks door 600.000 bezoekers wordt bezocht, het terrein is in totaal 75 hectare groot.

Laatste editie