Convenant voor versnelde reductie milieu-impact potgrond en substraten

Potgrond

Convenant voor versnelde reductie milieu-impact potgrond en substraten

Op 18 november heeft een brede coalitie van vijftien partijen een convenant getekend met vergaande doelstellingen gericht op de reductie van de milieuimpact van potgrond en substraten. De coalitie heeft afgesproken te komen tot een versnelling van het gebruik van hernieuwbare grondstoffen, hergebruik van substraten en verantwoorde veenwinning. Tevens komt er een consumenten voorlichtingscampagne over gebruikte grondstoffen en de milieuimpact van potgrond.

Partijen hebben ambitieuze doelstellingen afgesproken en nader geconcretiseerd voor 2025, 2030 en 2050. Zo is het doel voor 2025 te komen tot een groter gebruik van hernieuwbare grondstoffen (35% voor professionals, 60% voor consumentenmarkt) en het compostgebruik te verdubbelen tot 600.000 m3. Tevens wordt louter gebruikgemaakt van 100% verantwoord gewonnen veen (RPP-label of gelijkwaardig).

Voor 2030 wordt het hernieuwbare grondstoffenverbruik verder verhoogt tot 85% voor de consumentenmarkt. Voor de doelstelling van de professionele markt zal in 2023 een onafhankelijk onderzoek naar de beschikbaarheid en milieu-impact van grondstoffen inzicht en onderbouwing geven.

Voor 2050 is de doelstelling om alleen substraten die geen negatieve milieu-impact geven in de keten en CO2-neutraal zijn te gebruiken – met minimaal 95% hernieuwbare grondstoffen in het totale ketenvolume.

Ted Vollebregt, voorzitter VPN, geeft aan dat de grote winst van het convenant is dat ketenpartijen vanuit een gezamenlijke agenda de transitie gaan vormgeven. Het belang van substraten en de noodzaak tot verdere verduurzaming staat nóg prominenter op de kaart.

Frank van der Heide, directeur Tuinbranche Nederland: ‘We werken sectorbreed aan de vergroening van Nederland. Om daad­werkelijk stappen te zetten, is het belangrijk kritisch te kijken naar de producten die we hiervoor inzetten. In dit convenant formuleert de sector heldere doelen. De rol van de retail is om de consument hierin mee te nemen en hen te informeren en te adviseren.’

Foto: Pokon

Deel dit bericht

Meer berichten

IPM Essen heeft een nieuw forum gepland in het jonge planten­gebied in hal 2: van 28 tot en met 31 januari 2025 kunnen veredelaars en kwekers van jonge planten op Messe Essen informatie uitwisselen over de toekomstige thema’s van deze belangrijke interface in de tuinbouw. ​​‘Op IPM Essen willen we een ontmoetingsplaats bieden in het centrum van het jonge plantengebied waar actuele onderwerpen en oplossingen kunnen worden besproken met experts en producenten, evenals kennis en knowhow kunnen worden doorgegeven’, legt IPM-projectmanager Andrea Hölker uit.

Vanaf heden is er per kwartaal een specifiek prijsindexcijfer voor de groenbranche beschikbaar op de website van CBS. Dit prijsindexcijfer ‘landschapsverzorging’ biedt groenondernemers de mogelijkheid om een betrouwbare en sectorspecifieke referentie te gebruiken voor hun prijsindexering. Hiermee wordt een belangrijke stap gezet in het verbeteren van de transparantie en eenduidigheid binnen de sector.

Pets Place opent deze zomer een flagshipstore (2.100 m²) in The Wall, het rode winkelcentrum langs de A2 ter hoogte van Utrecht. Het nieuwe filiaal komt in het voormalige pand van BCC.

‘Intratuin is bezig om in alle winkels de Samen Groen Bezig route uit te rollen. Voor de opening van IT in Hulst in maart zijn een aantal borden opgehangen met informatie over duurzaam tuinieren maar al snel werd duidelijk dat meer uitingen nodig waren omdat er heel veel relevante onder­werpen zijn.

Van 3 tot 11 augustus was het Singapore Garden Festival 2024. Een groots event met diverse competities op het gebied van tuinontwerp en bloemsierkunst.

Nadat het herfstblad gevallen is komt er letterlijk een eind aan een kleurrijk seizoen: tuin, balkon en of terras zien grauw en grijs. Met groenblijvers geef je de tuin een permanent groene uitstraling, ook in herfst en winter. Evergreens kun je uiteraard ook in potten planten.

Magical Hydrangea, bekend om haar sterke en van kleur veranderende hortensia’s voor zowel tuin als kamer, heeft bij de ontwikkeling van nieuwe merchandise lijn een unieke print ontworpen. Met de zogenaamde cyanotype techniek; een uniek fotografisch proces en toegepast met echte Magical blad- en bloemonderdelen. De primeur van de nieuwe Magical merchandise lijn wordt tijdens de najaarsbeurs van Plantarium|Groen Direkt in Boskoop gepresenteerd – stand nr. J1.126.

Laatste editie