Bloempotten produceren voor een beter milieu

Capi Urban Smooth & Tube dark grey

Bloempotten produceren voor een beter milieu

Capi Europe werkt transparant en met internationale keurmerken om haar milieudoelstelling te realiseren. Het is beter voor het milieu om bloempotten te produceren dan om niets te doen. De weg naar deze milieudoelstelling wil Capi geheel transparant afleggen. Daarvoor is het belangrijk om te werken met internationaal gecertificeerde keurmerken. Zo heeft Capi naast het CO2 Neutral® Label en het PEFC Keurmerk nu ook de certificering dat de Waste collectie is gemaakt van 100% gerecycled materiaal. Niet alleen roepen, maar ook echt doen.

100% Waste collectie
De bloempotten uit de 100% Waste Collectie worden gemaakt van grondstoffen van vis­netten, afvalkurk en gerecyclede Capi bloempotten. Deze grondstoffen hebben een certificering dat ze daadwerkelijk van gerecycled materiaal zijn gemaakt. Dat ruimt lekker op en maakt de bloempotten mooier dan ze al zijn.

CO2 Neutral® Label
Het CO2 Neutral® Label garandeert dat bedrijven die dit label ontvangen actief hun lokale en wereldwijde klimaatimpact berekenen, verlagen en compenseren. In tegenstelling tot ‘greenwashing’ kan dit label alleen verkregen worden dankzij serieuze, aantoonbare klimaat­inspanningen. Het label wordt uitgereikt door het onafhankelijke bureau Vinçotte. Capi heeft voor het tweede jaar op rij zowel het Product als Company CO2 Neutral® Label ontvangen.

PEFC Keurmerk
Het internationale PEFC keurmerk garandeert dat hout- en papierproducten afkomstig zijn uit een duurzaam beheerd bos en dat het bos in stand blijft. De houtvezels die in de Made in Holland bloempotten verwerkt worden (ongeveer 10% per pot) zijn PEFC-­gecertificeerd. Ze geven de potten een natuurlijke uitstraling en een mooie structuur.

Het grootste deel van de collectie wordt geproduceerd in Nederland. De Made in Holland bloempotten worden 100% klimaat­-neutraal geproduceerd in de fabriek in Tilburg, ze zijn 100% recyclebaar en voorzien van diverse keurmerken. Je herkent ze altijd en overal aan de oranje binnenkant.

Capi biedt Lifetime Warranty op alle bloempotten uit de Made in Holland collectie. De potten zijn uitvoerig getest en onderworpen aan extreme omstandigheden. Ze zijn oer­sterk, hitte- en vorstbestendig, breukbestendig en met hun robuuste uiterlijk ook nog eens superlicht. Het merk wil zoveel mogelijk voorkomen dat mensen een pot kopen, deze een paar jaar gebruiken en daarna weggooien om een nieuwe te kopen. Vandaar de levenslange garantie.

Het bedrijf heeft niet voor niets als missie ‘Grow a greener life’ omdat het vindt dat het de plicht heeft om voor toekomstige generaties te zorgen.

Deel dit bericht

Meer berichten

Inspiratie voor een feestelijke thuisomgeving: daar draaien de tuincentra hun hand niet voor om gezien de vele uitbundige en uitgebreide kerstshows die in het hele land talloze bezoekers trekken. De crux is het krijgen van een goede balans tussen beleving en handel – iets wat de tuincentra steeds beter in de vingers lijken te hebben. De vele handel staat overzichtelijk opgesteld in stellingen en draadmanden; zo voor het pakken. Want die mooie sfeerpresentaties moeten vooral ook de koopknop triggeren. ‘Dit jaar nog meer handel ingekocht omdat we daarvan vorig jaar soms wat tekort kwamen’, zegt Mark Hendriksen van Intratuin Deventer. Wat we daar, en in de rest van het land, kunnen beleven laten we zien in deze kerstshow compilatie.

De kerstshowkoorts waart al enkele weken door tuincentrumland. Er wordt in het hele land – van noord naar zuid – koortsachtig gewerkt aan de opbouw van de kerstshows. Het belooft weer een heel spektakel te worden waar mensen ook dit jaar weer van heinde en verre naar toe zullen reizen. TuinZaken nam alvast een kijkje achter de schermen bij de kerstshows van Intratuin Duiven en bij Tuincentrum Leurs in Venlo.

De najaarseditie van de no nonsens groene vakbeurs gericht op de handel, Plantarium|Groen-Direkt, was succesvol blijkens de positieve handelsstemming en tevreden exposanten. De combinatie Plantarium|Groen-Direkt heeft, met de 230 stands, aantrekkingskracht op het groene vakpubliek – de beursvloer was beide dagen goed gevuld met bezoek.

Tuinbranche Nederland presenteerde eerder dit jaar al de drie tuintrends van 2025 waarbij klimaatbestendigheid de basis vormt. De trends Cosmic Future, Slow Life en Unique Utopia hebben een verschillende uitstraling. Ook kan een klimaatbestendige tuin anno 2025 zowel een wilde uitstraling als een strak ontwerp hebben. Nieuwe sfeerbeelden tonen hoe tuinplanten, struiken en bomen daarbij sfeerbepalend zijn.

De 25 finalisten voor de Glazen Tulp Awards 2024-2025 zijn bekend. Kwekers kweken met passie en zetten dit product vervolgens met zorg in de markt. Reden dat kwekers noviteiten en concepten graag onder de aandacht brengen.

Webshop Topbloemen.nl, onderdeel van Topgeschenken.nl, gaf in juni aan de vaste samenwerking met 83 lokale bloemisten uiterlijk per 30 juni 2025 te ontbinden om voortaan de logistiek vanuit eigen regionale distributiecentra te regelen.

Megan James (28) is de nieuwe medewerker van Tuinbranche Nederland op het thema duurzaamheid. ‘Ik kom uit de regio Utrecht en woon samen met mijn vriend Olivier en teckel Gina. In mijn vrije tijd ben ik graag actief door te wandelen in de natuur, te sporten en te repeteren met mijn theatergroep.’

Gerecycled afval als basis voor meer natuur in de stad klinkt u­topischer dan het in werkelijkheid is. The Urban Jungle Project ontwikkelde in samenwerking met de 3D print experts van 10XL constructies uit 100% gerecycled consumentenafval voor de toepassing van bomen, struiken en vaste planten op daken, straten en pleinen.

Dit jaar start Smiemans Projecten met de bouw van een ambitieus project voor de grootste botanische tuin in Zweden, Botaniska trädgård in Göteborg dat jaarlijks door 600.000 bezoekers wordt bezocht, het terrein is in totaal 75 hectare groot.

Laatste editie