Blik op 2023

TBNL bijeenkomst-7750

Blik op 2023

Op woensdag 18 januari 2023 organiseerde Tuinbranche Nederland de kennis- en netwerkborrel Blik op 2023. Hiervoor bezochten meer dan 100 branchegenoten de bijeenkomst bij Tuincentrum Abbing in Zeist. De sfeer was optimaal, na het goed opgetuigde programma was er dan ook een gezellige nazit om bij te praten.

Frank van der Heide kondigde voor 2023 drie pijlers aan waarop de brancheorganisatie is gestoeld. Voor pijler 1: Klimaat en duurzaamheid, ligt de focus op de Ambitie gewasbescherming, de Ambitie particulier gebruik, het Convenant veen en de CSRD wetgeving in ontwikkeling, over de Europese standaard voor meten en rapporteren van CO2.

Mens en organisatie handelt over de nieuwe cao Retail non-food die per 1 januari 2023 is overeengekomen (zie tuinbranche.nl voor meer info), over opleidingsprogramma Kiem! – waarvoor in februari een medewerkersdag is georganiseerd – en de pilot mbo-onderwijs, waarover binnenkort meer in TuinZaken. De derde pijler, Innovatie en retail, betreft het nieuw te starten onderzoek TuinRetail 2030. Alsook de presentatie van het GfK-marktonderzoek 2022, de Trendlezing, de pilot Robots in retail, de implementatie GS1 en de Huisdieren Cadeaubon (zie pagina 22) Hierna was het woord aan Danny van den Burg van GfK (zie pagina 26) en Peter Paul Kleinbussink, directeur Intratuin Nederland.

Kleinbussink vertelde geanimeerd over de huidige woelige tijd en de afwegingen en keuzes die Intratuin daarin maakt. Het kopen van spullen is niet meer vanzelfsprekend, vertelt hij. Zo laat een omgekeerde pyramide zien dat het van koop via tweedehands gaat naar gebruiken wat je hebt. ‘Gelukkig focussen we in onze tuincentra al heel veel op beleving. Maar veel jonge gasten geven veel liever hun geld uit aan festivals dan aan het kopen van spullen. Dat is wel een verandering.’ Toch laat de productverkoop de afgelopen maanden een goed patroon zien. ‘Wij hebben gelukkig levend goed, dat moet gesnoeid en steeds vernieuwd worden. Dus wel heel alert zijn en blijven – maar het ziet er niet verkeerd uit’, aldus Kleinbussink.

Deel dit bericht

Meer berichten

Inspiratie voor een feestelijke thuisomgeving: daar draaien de tuincentra hun hand niet voor om gezien de vele uitbundige en uitgebreide kerstshows die in het hele land talloze bezoekers trekken. De crux is het krijgen van een goede balans tussen beleving en handel – iets wat de tuincentra steeds beter in de vingers lijken te hebben. De vele handel staat overzichtelijk opgesteld in stellingen en draadmanden; zo voor het pakken. Want die mooie sfeerpresentaties moeten vooral ook de koopknop triggeren. ‘Dit jaar nog meer handel ingekocht omdat we daarvan vorig jaar soms wat tekort kwamen’, zegt Mark Hendriksen van Intratuin Deventer. Wat we daar, en in de rest van het land, kunnen beleven laten we zien in deze kerstshow compilatie.

De kerstshowkoorts waart al enkele weken door tuincentrumland. Er wordt in het hele land – van noord naar zuid – koortsachtig gewerkt aan de opbouw van de kerstshows. Het belooft weer een heel spektakel te worden waar mensen ook dit jaar weer van heinde en verre naar toe zullen reizen. TuinZaken nam alvast een kijkje achter de schermen bij de kerstshows van Intratuin Duiven en bij Tuincentrum Leurs in Venlo.

De najaarseditie van de no nonsens groene vakbeurs gericht op de handel, Plantarium|Groen-Direkt, was succesvol blijkens de positieve handelsstemming en tevreden exposanten. De combinatie Plantarium|Groen-Direkt heeft, met de 230 stands, aantrekkingskracht op het groene vakpubliek – de beursvloer was beide dagen goed gevuld met bezoek.

Tuinbranche Nederland presenteerde eerder dit jaar al de drie tuintrends van 2025 waarbij klimaatbestendigheid de basis vormt. De trends Cosmic Future, Slow Life en Unique Utopia hebben een verschillende uitstraling. Ook kan een klimaatbestendige tuin anno 2025 zowel een wilde uitstraling als een strak ontwerp hebben. Nieuwe sfeerbeelden tonen hoe tuinplanten, struiken en bomen daarbij sfeerbepalend zijn.

De 25 finalisten voor de Glazen Tulp Awards 2024-2025 zijn bekend. Kwekers kweken met passie en zetten dit product vervolgens met zorg in de markt. Reden dat kwekers noviteiten en concepten graag onder de aandacht brengen.

Webshop Topbloemen.nl, onderdeel van Topgeschenken.nl, gaf in juni aan de vaste samenwerking met 83 lokale bloemisten uiterlijk per 30 juni 2025 te ontbinden om voortaan de logistiek vanuit eigen regionale distributiecentra te regelen.

Megan James (28) is de nieuwe medewerker van Tuinbranche Nederland op het thema duurzaamheid. ‘Ik kom uit de regio Utrecht en woon samen met mijn vriend Olivier en teckel Gina. In mijn vrije tijd ben ik graag actief door te wandelen in de natuur, te sporten en te repeteren met mijn theatergroep.’

Gerecycled afval als basis voor meer natuur in de stad klinkt u­topischer dan het in werkelijkheid is. The Urban Jungle Project ontwikkelde in samenwerking met de 3D print experts van 10XL constructies uit 100% gerecycled consumentenafval voor de toepassing van bomen, struiken en vaste planten op daken, straten en pleinen.

Dit jaar start Smiemans Projecten met de bouw van een ambitieus project voor de grootste botanische tuin in Zweden, Botaniska trädgård in Göteborg dat jaarlijks door 600.000 bezoekers wordt bezocht, het terrein is in totaal 75 hectare groot.

Laatste editie