Blik op 2023

TBNL bijeenkomst-7750

Blik op 2023

Op woensdag 18 januari 2023 organiseerde Tuinbranche Nederland de kennis- en netwerkborrel Blik op 2023. Hiervoor bezochten meer dan 100 branchegenoten de bijeenkomst bij Tuincentrum Abbing in Zeist. De sfeer was optimaal, na het goed opgetuigde programma was er dan ook een gezellige nazit om bij te praten.

Frank van der Heide kondigde voor 2023 drie pijlers aan waarop de brancheorganisatie is gestoeld. Voor pijler 1: Klimaat en duurzaamheid, ligt de focus op de Ambitie gewasbescherming, de Ambitie particulier gebruik, het Convenant veen en de CSRD wetgeving in ontwikkeling, over de Europese standaard voor meten en rapporteren van CO2.

Mens en organisatie handelt over de nieuwe cao Retail non-food die per 1 januari 2023 is overeengekomen (zie tuinbranche.nl voor meer info), over opleidingsprogramma Kiem! – waarvoor in februari een medewerkersdag is georganiseerd – en de pilot mbo-onderwijs, waarover binnenkort meer in TuinZaken. De derde pijler, Innovatie en retail, betreft het nieuw te starten onderzoek TuinRetail 2030. Alsook de presentatie van het GfK-marktonderzoek 2022, de Trendlezing, de pilot Robots in retail, de implementatie GS1 en de Huisdieren Cadeaubon (zie pagina 22) Hierna was het woord aan Danny van den Burg van GfK (zie pagina 26) en Peter Paul Kleinbussink, directeur Intratuin Nederland.

Kleinbussink vertelde geanimeerd over de huidige woelige tijd en de afwegingen en keuzes die Intratuin daarin maakt. Het kopen van spullen is niet meer vanzelfsprekend, vertelt hij. Zo laat een omgekeerde pyramide zien dat het van koop via tweedehands gaat naar gebruiken wat je hebt. ‘Gelukkig focussen we in onze tuincentra al heel veel op beleving. Maar veel jonge gasten geven veel liever hun geld uit aan festivals dan aan het kopen van spullen. Dat is wel een verandering.’ Toch laat de productverkoop de afgelopen maanden een goed patroon zien. ‘Wij hebben gelukkig levend goed, dat moet gesnoeid en steeds vernieuwd worden. Dus wel heel alert zijn en blijven – maar het ziet er niet verkeerd uit’, aldus Kleinbussink.

Deel dit bericht

Meer berichten

Op 21 maart is het NK Tegelwippen weer van start gegaan. Een recordaantal van 180 gemeenten hebben zich aangemeld voor deelname. Het komende half jaar zullen deze gemeenten massaal tegels verruilen voor gras, bloemperken, bomen en geveltuinen. Met de verwachting dat de 10 miljoenste tegel al vroeg in de zomer wordt gewipt, wordt er gespannen uitgekeken naar welke gemeente als eerste deze mijlpaal zal bereiken. 

De consument, de markt en de maatschappij zijn volop in beweging - en daarmee ook de (groene) retail. Daarbij zijn maatschappelijke thema’s als online, klimaat, duurzaamheid, leisure, vergroening en vergrijzing groot.

Het handboek Groen Klimaatplein voor tuincentra toont producten van de leveranciers- partners van het Groen Klimaatplein. Naar aanleiding van de vraag van tuincentra naar duurzame producten om rond het Groen Klimaatplein te presenteren en te verkopen is het eerste handboek voor het Groen Klimaatplein samengesteld. Leveranciers kunnen laten zien waarin zij duurzaam zijn en ook voorbeeld- presentaties laten zien.

Ook bij droogte genieten van een mooie, groene buitenruimte? Klimaatslim tuinieren is goed voorbereid zijn op een zonovergoten zomer met droogtebestendige planten voor de tuin.

Vakbeurs spoga+gafa vindt dit jaar 16-18 juni plaats. De beursleiding meldt een hoge mate van internationaliteit onder de exposanten en veertien vrijwel volgeboekte beurshallen.

Succulentenkwekerij Amigo Plant heeft onlangs de Elephant Trunk toegevoegd aan hun collectie. Deze bijzondere vetplant, voortgekomen uit zorgvuldige kruisingen binnen het Zuid-Afrikaanse Cotyledon geslacht, valt op door zijn verrassende vorm, die doet denken aan de sierlijke slurf van een olifant. Plantenscout Fons Bon, liet zich leiden door de natuurlijke vorm en structuur van de plant, en bedacht de naam Elephant Trunk. Amigo Plant introduceerde de nieuwe aanwinst met trots tijdens de GTC Days van Waterdrinker op 3 maart.

Vanaf 1 mei 2024 is de nieuwe collectie van Ter Steege te zien bij Ter Steege in het House of Inspiration in Rijssen. De nieuwe collectie voor 2025 staat volop in het teken van creativiteit. Zowel het merk TS Collection alsook Artstone krijgen nieuwe producten. Naast een uitbreiding van de populaire Designed by Lammie serie, heeft Ter Steege nog een verrassing. Dit jaar wordt een nieuwe productgroep van TS Collection geïntroduceerd in samenwerking met een nieuwe kunstenaar. Het belooft een waar museum te worden waar kunst, cultuur en ambacht samenkomen.

Ruim 80% van de Nederlandse tuinbezitters weet niet hoe ze hun tuin kunnen verduurzamen. Terwijl 73% van hen de zorg voor de natuur in eigen omgeving wel belangrijk vindt. Dat blijkt uit onderzoek gedaan door Motivaction in opdracht van Milieu Centraal onder 1.005 tuinbezitters (18-80 jaar).

Laatste editie