Blik op 2023

TBNL bijeenkomst-7750

Blik op 2023

Op woensdag 18 januari 2023 organiseerde Tuinbranche Nederland de kennis- en netwerkborrel Blik op 2023. Hiervoor bezochten meer dan 100 branchegenoten de bijeenkomst bij Tuincentrum Abbing in Zeist. De sfeer was optimaal, na het goed opgetuigde programma was er dan ook een gezellige nazit om bij te praten.

Frank van der Heide kondigde voor 2023 drie pijlers aan waarop de brancheorganisatie is gestoeld. Voor pijler 1: Klimaat en duurzaamheid, ligt de focus op de Ambitie gewasbescherming, de Ambitie particulier gebruik, het Convenant veen en de CSRD wetgeving in ontwikkeling, over de Europese standaard voor meten en rapporteren van CO2.

Mens en organisatie handelt over de nieuwe cao Retail non-food die per 1 januari 2023 is overeengekomen (zie tuinbranche.nl voor meer info), over opleidingsprogramma Kiem! – waarvoor in februari een medewerkersdag is georganiseerd – en de pilot mbo-onderwijs, waarover binnenkort meer in TuinZaken. De derde pijler, Innovatie en retail, betreft het nieuw te starten onderzoek TuinRetail 2030. Alsook de presentatie van het GfK-marktonderzoek 2022, de Trendlezing, de pilot Robots in retail, de implementatie GS1 en de Huisdieren Cadeaubon (zie pagina 22) Hierna was het woord aan Danny van den Burg van GfK (zie pagina 26) en Peter Paul Kleinbussink, directeur Intratuin Nederland.

Kleinbussink vertelde geanimeerd over de huidige woelige tijd en de afwegingen en keuzes die Intratuin daarin maakt. Het kopen van spullen is niet meer vanzelfsprekend, vertelt hij. Zo laat een omgekeerde pyramide zien dat het van koop via tweedehands gaat naar gebruiken wat je hebt. ‘Gelukkig focussen we in onze tuincentra al heel veel op beleving. Maar veel jonge gasten geven veel liever hun geld uit aan festivals dan aan het kopen van spullen. Dat is wel een verandering.’ Toch laat de productverkoop de afgelopen maanden een goed patroon zien. ‘Wij hebben gelukkig levend goed, dat moet gesnoeid en steeds vernieuwd worden. Dus wel heel alert zijn en blijven – maar het ziet er niet verkeerd uit’, aldus Kleinbussink.

Deel dit bericht

Meer berichten

De vraag naar een sfeervolle buitenruimte blijft groeien. Consumenten willen een balkon of terras waar ze kunnen ontspannen en genieten van bloemen en groen. De Pelargonium past perfect binnen de vijf belangrijkste trends van 2025: 

Het nieuwe Naturgartencenter Kremer in Siegen is op 14 maart feestelijk geopend en in gebruik genomen. Tevens wordt dit jaar het 120-jarig jubileum gevierd van Kremer, ter gelegenheid hiervan worden 120 fascinerende tuin- en natuurverhalen gepresenteerd, die bezoekers kunnen ontdekken in de Kremer Naturgartencenters.

Zaterdag 15 maart was de feestelijke opening van de nieuwe aanwinst van tuincentrumketen bijStox: GroenRijk/bijStox in het Limburgse Berg en Terblijt. Felicitaties en veel succes gewenst aan de eigenaren Annette en Peter Stox en het team van medewerkers van bijStox.

Van 24 tot 26 juni 2025 presenteert spoga+gafa de nieuwste innovaties op het gebied van tuinmeubelen, accessoires, verlichting en zonwering. Dit jaar staat het thema Design Gardens centraal. spoga+gafa 2025 toont hoe de tuin van de toekomst eruit zal zien, met duurzame en esthetische oplossingen die inspelen op de veranderende behoeften van de tuinliefhebber. In het Trendrapport tuinmeubelen en -decoratie geeft de vakbeurs alvast enige richtlijnen.

In 2024 liet Bloemenbureau Holland uitgebreid onderzoek doen naar de houding en het koopgedrag van bloemen- en plantenkopers in Nederland, Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië. In elk land namen ongeveer 2.000 kopers deel aan een online enquête. Daarnaast werden winkelinterviews afgenomen en vond er eyetracking-onderzoek plaats in verschillende winkelkanalen.

2024 was het warmste jaar (+1,5°C) sinds het begin van de klimaatregistratie. ‘We moeten allemaal onze inspanningen opvoeren om het klimaat te beschermen en ons aan te passen aan de klimaatverandering’, zegt Horst Fischer, directeur van de Internationale Tuinententoonstelling 2027 Metropole Ruhr (IGA).

Per 1 januari heeft het Duitse tuincentrum Gartenwelt Bocholt zich aangesloten bij GRS Retail. Met deze samenwerking kunnen de nieuwe eigenaren, Giovanni Rooks en Mark Starte, gebruikmaken van een uitgebreid dienstenpakket ter ondersteuning bij het verder ontwikkelen van hun tuincentrum.

De Week van de Groene Tuin wordt uitgebreid naar een volledige maand. April is de maand waarin veel mensen de tuin in gaan en staat voortaan in het teken van het vergroenen van tuinen, balkons en straten.

Laatste editie