Blik op 2023

TBNL bijeenkomst-7750

Blik op 2023

Op woensdag 18 januari 2023 organiseerde Tuinbranche Nederland de kennis- en netwerkborrel Blik op 2023. Hiervoor bezochten meer dan 100 branchegenoten de bijeenkomst bij Tuincentrum Abbing in Zeist. De sfeer was optimaal, na het goed opgetuigde programma was er dan ook een gezellige nazit om bij te praten.

Frank van der Heide kondigde voor 2023 drie pijlers aan waarop de brancheorganisatie is gestoeld. Voor pijler 1: Klimaat en duurzaamheid, ligt de focus op de Ambitie gewasbescherming, de Ambitie particulier gebruik, het Convenant veen en de CSRD wetgeving in ontwikkeling, over de Europese standaard voor meten en rapporteren van CO2.

Mens en organisatie handelt over de nieuwe cao Retail non-food die per 1 januari 2023 is overeengekomen (zie tuinbranche.nl voor meer info), over opleidingsprogramma Kiem! – waarvoor in februari een medewerkersdag is georganiseerd – en de pilot mbo-onderwijs, waarover binnenkort meer in TuinZaken. De derde pijler, Innovatie en retail, betreft het nieuw te starten onderzoek TuinRetail 2030. Alsook de presentatie van het GfK-marktonderzoek 2022, de Trendlezing, de pilot Robots in retail, de implementatie GS1 en de Huisdieren Cadeaubon (zie pagina 22) Hierna was het woord aan Danny van den Burg van GfK (zie pagina 26) en Peter Paul Kleinbussink, directeur Intratuin Nederland.

Kleinbussink vertelde geanimeerd over de huidige woelige tijd en de afwegingen en keuzes die Intratuin daarin maakt. Het kopen van spullen is niet meer vanzelfsprekend, vertelt hij. Zo laat een omgekeerde pyramide zien dat het van koop via tweedehands gaat naar gebruiken wat je hebt. ‘Gelukkig focussen we in onze tuincentra al heel veel op beleving. Maar veel jonge gasten geven veel liever hun geld uit aan festivals dan aan het kopen van spullen. Dat is wel een verandering.’ Toch laat de productverkoop de afgelopen maanden een goed patroon zien. ‘Wij hebben gelukkig levend goed, dat moet gesnoeid en steeds vernieuwd worden. Dus wel heel alert zijn en blijven – maar het ziet er niet verkeerd uit’, aldus Kleinbussink.

Deel dit bericht

Meer berichten

Online bloemenverzender Topbloemen.nl stopt het netwerk van lokale bloemisten voor de distributie van online bestelde boeketten. De vaste samenwerking met 83 lokale bloemisten in Nederland wordt ontbonden, officieel per 1 juli 2025. Een brief met die mededeling is volgens de NOS bij de aangesloten bloemisten bezorgd.

De deelnemende bedrijven pakten flink uit met gastvrije ontvangsten en mooie productpresentaties van onder andere intrigerende nieuwigheden op het gebied van pot- en perkplanten, volle parkeerplaatsen en dientengevolge stijgende bezoekerscijfers: het vier dagen durende event FlowerTrials 2024, 11-14 juni, was wederom succesvol.

Maar liefst 86% van de Nederlanders heeft op dit moment een huisdier of heeft er in het verleden een gehad blijkt uit het jaarlijkse huisdierenonderzoek van NVG en Dibevo. Van katten tot aan vijvervissen is gezelligheid de belangrijkste motivatie om een huisdier te nemen, gevolgd door ‘onvoorwaardelijke vriendschap’. Ook vormen huisdieren een integraal onderdeel van het gezinsleven – waardoor ze zelfs de vakantieplannen beïnvloeden.  Het huisdierbezit in Nederland is het afgelopen jaar ongeveer gelijk gebleven: in bijna de helft van alle huishoudens lopen, vliegen of zwemmen één of meer dieren. Ook ‘interessante of mooie dieren’ en ‘fijn om voor een dier te zorgen’ worden aangevoerd als redenen om een huisdier te nemen. Bij honden staat ‘meer bewegen en actief bezigzijn’ hoog genoteerd (55%). 

Floramedia bestaat 100 jaar. Dit feestelijke feit werd nog eens kracht bijgezet door de verlening van het predicaat ‘Koninklijk’ door Koning Willem-Alexander. Zonder meer een erkenning van Floramedia’s uitzonderlijke bijdrage aan de sector gedurende een eeuw. De officiële uitreiking vond plaats op 5 juni door burgemeester Jan Hamming.

Vanaf 1 maart 2024 is Intratuin Etten-Leur up & running. Eigenaar Freek Schalk van voorheen Life & Garden Etten-Leur, is enthousiast: ‘Het voelt alsof we een stoptrein zijn geweest die ineens bij een intercity moet aanhaken.’

GRS Retail en inkooporganisatie Prickels slaan de handen ineen om tuincentra in Nederland en België nog beter te bedienen. De gedeelde visie om tuincentra-eigenaren in hun vrije ondernemerschap te ondersteunen, gecombineerd met het streven om maximale waarde te bieden tegen minimale kosten, maakt de samenwerking een logische stap. Op 1 juli 2024 zal GRS Retail […]

Laatste editie