Afname productie sierteeltproducten

Sale in the garden center. Shelves in the store are lined with pots of home and garden plants in bloom. A nursery with beautiful plants during the sales season.

Afname productie sierteeltproducten

De sierteeltproductie daalde in 2022. De productiewaarde van bloemen en planten was 500 miljoen euro lager dan een jaar eerder. De productie daalde met 6,7 procent doordat producenten van bloemen onder glas de productie tijdelijk stillegden als reactie op de zeer hoge aardgasprijzen.

De prijzen van sierteeltproducten bleven ongeveer gelijk door de stagnerende vraag naar bloemen. Door de gestegen inflatie kochten consumenten minder bloemen, wat een dempend effect had op de prijzen.

In oktober 2022 hebben huishoudens 0,6 procent meer besteed, voor prijsveranderingen gecorrigeerd, dan in oktober 2021. Net als in voorgaande maanden hebben ze meer besteed aan diensten, maar minder aan goederen. Consumenten waren in december minder somber dan in november. Ze waren minder pessimistisch over de economie en over de financiële situatie, vooral in de komende twaalf maanden. Ook de koopbereidheid was minder negatief.

Het consumentenvertrouwen is echter nog uitzonderlijk laag. Met -52 lag het consumentenvertrouwen in december ruimschoots onder het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-9). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36) en in september en oktober 2022 de laagste stand ooit (-59).

Wel gaan Nederlanders weer graag op vakantie. Nederlandse reizigers gaven in het derde kwartaal van 2022 ruim 8,4 miljard euro uit tijdens hun bezoek aan of verblijf in het buitenland. Dit is 9 procent hoger dan in de zomermaanden van 2019. De uitgaven van buitenlandse vakantiegangers in Nederland zijn nog steeds bijna 4 procent lager dan in dezelfde periode in 2019. Bron CBS.

Deel dit bericht

Meer berichten

Stilstaan is achteruitgaan, daarom pakken we elk jaar een of meerdere afdelingen aan voor een nieuwe uitstraling, zegt tuincentrumondernemer Peggy Leurs. ‘Dit jaar hebben we meerdere afdelingen samen gepakt en insamenwerking met Laurens Doesborgh van lookINsight een compleet nieuwe winkelroute gemaakt. Deze nieuwe route voert je langs geheel vernieuwde afdelingen met een groot wow effect. Het gaat om de afdelingen interieur, kamerplanten, dieren, sfeer, geur en snijbloemen. Alle afdelingen zullen midden maart helemaal klaar zijn. Een mega klus maar dankzij een zeer enthousiast team, dat zeer betrokken is bij de ombouw- en verbouwplannen, met een geweldig resultaat.’

Wie zijn je klanten? Een succesvolle strategie voor een tuincentrum begint bij een goed begrip van het klantenpotentieel in het verzorgingsgebied. Door een grondige locatieanalyse uit te voeren, kunnen tuincentra beter inspelen op de behoeften van hun klanten en strategische beslissingen nemen over assortiment, marketing en uitbreiding.

De voorjaarseditie van Plantarium|Groen-Direkt, 4-5 februari bevestigde de energie in de sector. Tuincentra zijn enthousiast over het voorjaar en kwekers zijn goed voorbereid op de vraag. Het resulteerde in een drukke beurs, waar veel buitenplanten van eigenaar wisselden. 

De nieuwste trends en ontwikkelingen op het gebied van kerst- en sfeerartikelen werden gepresenteerd op de GRS Januaribeurs op 22 en 23 januari.

In het jaar dat Dijk 35 jaar bestaat, is er nieuws met een feestelijk tintje: Dijk Natural Collections komt weer voor honderd procent in handen van oprichter Wim Dijk. Voor Dijk Natural Collections is dit een hele mooie nieuwe schrede.

De Nederlandse bloemen- en plantenexport realiseert 7,1 miljard euro in 2024, een groei van 4%. Dit blijkt uit de exportstatistieken van Floridata, gepubliceerd door de VGB. De exportwaarde van snijbloemen steeg met 7% en komt daarmee uit op 4,4 miljard euro. De export van planten bleef op hetzelfde niveau als vorig jaar, met een omzet van 2,6 miljard euro.

Na bijna vijf jaar inzet voor de Belgische Tuincentra Vereniging (BTV) heeft directeur Dirk Ballekens besloten te stoppen en zijn loopbaan een andere oriëntering te geven. ‘Tijdens deze periode heb ik mijn activiteiten voor BTV gecombineerd met zelfstandige activiteiten: een pompoenenkwekerij, lesgever voor agrarische vormingsinstellingen, lezingen voor verenigingen en het brouwen van twee bieren’, expliceert Ballekens. ‘Afgelopen jaar werd duidelijk dat alles nog moeilijk te combineren valt. Finaal heb ik besloten om door te gaan met mijn zelfstandige activiteiten.’

Intratuin gaat voor een goed bio-begin van het nieuwe jaar. Sinds januari is er in de winkels een breed biologisch assortiment aan kamerplanten te vinden, van Aloe vera en varens tot vetplanten. Om de klant een handje te helpen zijn er in verschillende winkels speciale plekken ingericht, zoals de Biotafel, waar de biologische kamerplanten worden uitgelicht. Hiermee claimt Intratuin een van de eerste retailers te zijn met een grootschalig biologisch assortiment.

‘We beginnen het jaar met groot nieuws’, zo laat Peter Stox weten. ‘GroenRijk Berg en Terblijt wordt lid van onze bijSTOX- familie! Wij kijken met veel enthousiasme uit naar deze uitbreiding dat een belangrijke stap is in onze missie om hét tuincentrum van heel Limburg te zijn.’

Laatste editie