Nederland wipt recordaantal van 5,9 miljoen tegelsĀ 

NK-Tegelwippen-Foto-002

Nederland wipt recordaantal van 5,9 miljoen tegelsĀ 

Het NK Tegelwippen heeft dit jaar een nieuw record neergezet: in totaal verdwenen 5,9 miljoen tegels uit tuinen, straten en pleinen. Daarmee komt er opnieuw meer groen voor terug en won Nederland bovendien de eerste Derby der Lage Landen van Vlaanderen.

In totaal deden 328 gemeenten mee. Utrecht won de Gouden Tegel met 437.467 gewipte tegels. Venlo, Roosendaal en Valkenburg aan de Geul ontvingen de Gouden Schep voor de meeste tegels per inwoner. Vooral Limburg presteerde sterk: Valkenburg voerde de ranglijst aan met 4,7 tegels per inwoner en Venlo pakte voor het tweede jaar op rij goud.

Het NK Tegelwippen groeit in korte tijd uit tot een serieuze groene beweging. Gemeenten, scholen en bewoners gebruiken de actie om tuinen en wijken klimaatbestendiger te maken. Minder tegels betekent meer wateropvang, verkoeling en leefbaarheid in de steeds warmere en nattere seizoenen.

Sinds de start in 2020 staat de teller op ruim 20 miljoen gewipte tegels – goed voor zo’n 360 voetbalvelden aan nieuw groen. De organisatie kijkt al vooruit naar 2026. De grenscompetitie met Vlaanderen smaakt naar meer; gesprekken met Duitsland, Frankrijk en KroatiĆ« zijn gestart voor een mogelijke internationale uitbreiding.

Deel dit bericht

Meer berichten

ASN Bank en Naturalis Biodiversity Center starten samen een nieuwe actie om huiseigenaren te helpen bij het vergroenen van hun woning. De partijen introduceren een gratis e-learning over groene daken, bedoeld voor iedereen die zelf aan de slag wil met een sedumdak of ander type groendak.

Het einde is in zicht voor Intratuin in Boxtel. Het pand aan de Vuurijzer is overgenomen, maar het tuincentrum wordt door de nieuwe eigenaren niet voortgezet. De winkel blijft tot eind 2026 open en wat er daarna voor in de plaats komt, is nog niet zeker. De nieuwe eigenaar onderzoekt met een projectontwikkelaar de mogelijkheden.

Aan het assortiment van Intratuin Ter Aar werd onlangs babykleding toegevoegd. Jan Willem Egas, de ondernemer achter het tuincentrum, vertelt: ā€˜We keken naar wat klanten leuk vinden om te zien en waar ze een goed gevoel van krijgen. Babykleding is schattig, positief en tovert een glimlach op het gezicht. Dat past bij ons als belevingscentrum, zeker in het najaar richting de feestdagen.’ De doelgroep bestaat voornamelijk uit moeders en oma’s die het artikel meenemen als impulsaankoop of cadeau voor Sinterklaas en kerst.

Op 8 en 9 november vierde Tuincentrum de Driesprong de langverwachte Grand Opening van haar volledig vernieuwde pand.Ā Na maanden van verbouwen en vergroenen werden bezoekers verwelkomd voor een feestelijk openingsweekend, waarbij ze konden genieten van exclusieve kortingsacties, gratis drankjes en leuke verrassingen. Ook werd het nieuwe logo van De Driesprong gepresenteerd, een symbool van een frisse start en toekomst vol groei.

Bij Intratuin Koudekerke is een ½ mWh batterij-accu, een zogenaamd EOS Energie-Opslag-Systeem, geplaatst. Algemeen directeur Sjacco Joziasse denkt dat dit voor de nabije toekomst voor veel tuincentra een must is, maar ziet aanschaf nog niet veel gebeuren en zo wel, dan vaak op kleine schaal. ā€˜Met deze EOS gaan we uiteraard de energie verdelen die we opwekken met onze 600 zonnepanelen, maar eveneens per dag handelen op de EPEX-markt – met prijzen per kwartier – en bovendien ook op de onbalansmarkt.’

Tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven vormden orchideeĆ«n onverwacht de blikvanger in de studio van lichtontwerpers Aptum. In samenwerking met Orchids Info presenteerde de studio de installatieĀ ā€˜In Full Bloom’, een tijdelijke binnentuin waarin licht en botaniek samenkwamen. Voor deze gelegenheid werd Aptums studio volledig ingericht met honderden orchideeĆ«n in uiteenlopende kleuren en vormen. Het daglicht dat via de grote lichtkoepel binnenviel, versterkte het ruimĀ­telijke effect van de installatie.

Van 11 tot en met 13 januari 2026 vindt in de Evenementenhal Gorinchem de voorjaarseditie van Trendz plaats, de inkoopbeurs voor home deco, lifestyle en gifts. De beurs vormt voor veel winkeliers het startpunt van het nieuwe seizoen.

Fleurop neemt WY Bloemisten over. Met de bundeling van beide netwerken ontstaat per 1 januari een organisatie met in totaal zo’n 1.300 aangesloten bloemisten – veruit het grootste landelijke netwerk van lokale bloemisten in Nederland. Beide merken blijven echter zelfstandig bestaan, met een eigen identiteit en eigen werkwijze richting aangesloten ondernemers.

Laatste editie