Een huisdier? Gezellig!

Young woman spends evening time with her cute white dog, sitting by the fire in garden at cozy and beautiful atmosphere

Een huisdier? Gezellig!

Maar liefst 86% van de Nederlanders heeft op dit moment een huisdier of heeft er in het verleden een gehad blijkt uit het jaarlijkse huisdierenonderzoek van NVG en Dibevo. Van katten tot aan vijvervissen is gezelligheid de belangrijkste motivatie om een huisdier te nemen, gevolgd door ‘onvoorwaardelijke vriendschap’. Ook vormen huisdieren een integraal onderdeel van het gezinsleven – waardoor ze zelfs de vakantieplannen beïnvloeden. 

Het huisdierbezit in Nederland is het afgelopen jaar ongeveer gelijk gebleven: in bijna de helft van alle huishoudens lopen, vliegen of zwemmen één of meer dieren. Ook ‘interessante of mooie dieren’ en ‘fijn om voor een dier te zorgen’ worden aangevoerd als redenen om een huisdier te nemen. Bij honden staat ‘meer bewegen en actief bezigzijn’ hoog genoteerd (55%). 

De meest genoemde reden (23%) om geen huisdier meer te hebben, is het overlijden van het dier, gevolgd door te weinig thuis zijn om ervoor te zorgen (11%). 30% van alle hondeneigenaren en 27% van alle katteneigenaren zegt dat hun huisdier kampt met gezondheidsproblemen – met name gebitsproblemen, overgewicht of een allergie.

Gemiddeld wordt per huisdier € 56,90 per maand besteed aan diervoer en € 15 aan dierbenodigdheden. Droge brokken zijn de belangrijkste hoofdvoedingsbron voor huisdieren, deze worden vooral gekocht bij (een website van) een dierenspeciaalzaak. Prijsstijgingen zijn voor 74% van de huisdierbezitters niet van invloed op de uitgaven aan hun huisdier. Hondeneigenaren (36%) geven hun hond dagelijks een speciale hondensnack. Bijna 20% van de katten en 40% van de honden krijgen een dagelijkse snack die voor mensen bedoeld is, zoals kaas of worst. 

Een kwart van de huisdierenbezitters koopt weleens alternatief voer ­– meestal beperkt tot één aankoop per jaar. Dit betreft dan vooral voer met een keurmerk voor beter dierenwelzijn, met een lagere milieu-impact of biologisch voer. Een kleine groep koopt weleens voer met alternatieve eiwitbronnen (insecten), en vegetarisch voer.

Deel dit bericht

Meer berichten

ECOstyle heeft op Green Friday opnieuw het jaarlijkse Garden Support-programma gelanceerd, dit keer met het thema ‘Groen verbindt’. Het initiatief stimuleert projecten die bewoners samenbrengen én zorgen voor meer groen in de leefomgeving. Volgens ECOstyle is er juist behoefte aan ideeën die zowel de biodiversiteit als het sociale contact in wijken versterken.

Tijdens de jaarlijkse DCM Premium Dealerdag, gehouden op 9 september in het Nationaal Park De Hoge Veluwe, is Tuincentrum Ottema uit Marum onderscheiden met de titel DCM’er van het Jaar 2025. Eigenaren Luit en Aletta Ottema namen de eervolle onderscheiding en een feestelijke geldcheque in ontvangst.

Trendwatcher Aafje Nijman bezocht in september Maison & Objet (M&O) en Paris Design Week. Haar conclusie voor tuincentra: twee duidelijke hoofdbewegingen domineren de noviteiten: Nostalgie en vrolijkheid. Bovendien is kleur terug en verliest beige terrein. ‘Welcome Home’, het overkoepelende thema van de beurs, vormt de emotionele kapstok: een veilige, warme plek waar je je gezien voelt en kunt ontspannen.

Bij Intratuin Arnhem Presikhaaf werkten werkbegeleiders en medewerkers samen met theatermaker Merel Rutgers en team Ruimtekoers aan theatervoor stellingen en theatertrainingen. In een veilige setting onderzochten zij hoe cultuur maken en beleven kan bijdragen aan persoonlijke groei en inclusieve arbeids ontwikkeling.

Terwijl de eerste kerstdecoraties op de winkelvloer verschijnen, is het achter de schermen tijd om vooruit te kijken. Augustus en september zijn dé maanden om de basis te leggen voor een sterk voorjaar. Niet terugblikken, maar vooruitplannen.

Tuincentrum Intratuin Ostmann in Emden (DE) heeft op donderdag 21 augustus, na flinke vertraging bij de bouw, op feestelijke wijze de deuren geopend an de Württemberger Straße 12. Tijdens de openingsdagen van 21 t/m 31 augustus profiteerden klanten van diverse aanbiedingen en activiteiten. Emden is de zevende vestiging van familiebedrijf Ostmann, geleid door Rainer en Elvira Ostmann.

De vraag naar een sfeervolle buitenruimte blijft groeien. Consumenten willen een balkon of terras waar ze kunnen ontspannen en genieten van bloemen en groen. De Pelargonium past perfect binnen de vijf belangrijkste trends van 2025: 

Laatste editie