Duurzame kerst

Christmasworld 2023

Duurzame kerst

In het kader van duurzaamheid wordt kerst in de tuincentra regelmatig als lastige productgroep aangemerkt. Toch wordt duurzaamheid een steeds belangrijker thema in feestelijke decoraties. Onder het thema ‘Ethical Style by Christmasworld’ werden dit jaar voor het eerst op duurzaamheid gerichte exposanten en hun producten gegroepeerd – geïnteresseerde inkopers vonden zo snel de voor hen relevante leveranciers.

‘We zagen de belangstelling voor duurzame oplossingen duidelijk toenemen – en daarmee ook de behoefte aan informatie – en willen duurzaamheid als toekomstgericht thema de komende jaren blijven promoten’, zegt Eva Olbrich, directeur Christmasworld. ‘Onder andere door kopers een betrouwbare oriëntatie te bieden door de afzonderlijke markering van de geselecteerde exposanten in de online exposanten- en producten zoekfunctie en ter plaatse op de beursstands.’ In februari 2023 hebben in totaal 41 exposanten dit Ethical Style label gekregen van een onafhankelijke vakjury.

De Ethical Style Spot, een thema-eiland met bijzondere duurzame exposantenproducten, biedt zowel exposanten als bezoekers waardevolle POS inspiratie en zet duurzaamheid in de spotlight. Denk aan producten als cadeaulinten van biologisch katoen, veganistische kaarsen, kerstboomstandaards van gerecycled plastic of lichtdecoraties voor stadscentra van biologisch afbreekbaar suikerriet.

Ook in de trend area, georganiseerd door trendbureau Bora.-Herke.Palmisano, staat het thema duurzaamheid centraal middels natuurlijke, duurzame decoraties. Deze ontwerpen tonen een levendige verbondenheid met de natuur en draaien om levenscycli, vergankelijkheid, creativiteit en duurzaam denken. Naast handwerk zijn ook natuurlijke materialen zoals schapenwol in opmars. Zo maakt de Oostenrijkse marktleider Lehner Wolle onder de merknaam Style-It hoogwaardige natuurlijke decoraties die functionaliteit en tijdgeest op een unieke manier combineren.

Deel dit bericht

Meer berichten

ECOstyle heeft op Green Friday opnieuw het jaarlijkse Garden Support-programma gelanceerd, dit keer met het thema ‘Groen verbindt’. Het initiatief stimuleert projecten die bewoners samenbrengen én zorgen voor meer groen in de leefomgeving. Volgens ECOstyle is er juist behoefte aan ideeën die zowel de biodiversiteit als het sociale contact in wijken versterken.

Tijdens de jaarlijkse DCM Premium Dealerdag, gehouden op 9 september in het Nationaal Park De Hoge Veluwe, is Tuincentrum Ottema uit Marum onderscheiden met de titel DCM’er van het Jaar 2025. Eigenaren Luit en Aletta Ottema namen de eervolle onderscheiding en een feestelijke geldcheque in ontvangst.

Trendwatcher Aafje Nijman bezocht in september Maison & Objet (M&O) en Paris Design Week. Haar conclusie voor tuincentra: twee duidelijke hoofdbewegingen domineren de noviteiten: Nostalgie en vrolijkheid. Bovendien is kleur terug en verliest beige terrein. ‘Welcome Home’, het overkoepelende thema van de beurs, vormt de emotionele kapstok: een veilige, warme plek waar je je gezien voelt en kunt ontspannen.

Bij Intratuin Arnhem Presikhaaf werkten werkbegeleiders en medewerkers samen met theatermaker Merel Rutgers en team Ruimtekoers aan theatervoor stellingen en theatertrainingen. In een veilige setting onderzochten zij hoe cultuur maken en beleven kan bijdragen aan persoonlijke groei en inclusieve arbeids ontwikkeling.

Terwijl de eerste kerstdecoraties op de winkelvloer verschijnen, is het achter de schermen tijd om vooruit te kijken. Augustus en september zijn dé maanden om de basis te leggen voor een sterk voorjaar. Niet terugblikken, maar vooruitplannen.

Tuincentrum Intratuin Ostmann in Emden (DE) heeft op donderdag 21 augustus, na flinke vertraging bij de bouw, op feestelijke wijze de deuren geopend an de Württemberger Straße 12. Tijdens de openingsdagen van 21 t/m 31 augustus profiteerden klanten van diverse aanbiedingen en activiteiten. Emden is de zevende vestiging van familiebedrijf Ostmann, geleid door Rainer en Elvira Ostmann.

De vraag naar een sfeervolle buitenruimte blijft groeien. Consumenten willen een balkon of terras waar ze kunnen ontspannen en genieten van bloemen en groen. De Pelargonium past perfect binnen de vijf belangrijkste trends van 2025: 

Laatste editie