Floriade 2022 was de allerlaatste

IMG_7792

Floriade 2022 was de allerlaatste

Zeg je Floriade, dan zeg je prachtig beeld van de sierteelt- en tuinbranche. Noviteiten, innovaties en inspiratie. Maar ook ophef, miljoenentekorten en planningsproblemen want de creatie had keer op keer veel voeten in de aarde – toch waren de eindresultaten telkens zeer de moeite waard en hoe dan ook een visitekaartje voor de Nederlandse sierteeltsector.

Half april viel het besluit van het bestuur van de Nederlandse Tuinbouwraad (NTR) om na zeven edities van de wereldtuinbouwtentoonstelling geen nieuwe Floriade meer te organiseren. ‘Floriade Expo 2022 in Almere maakte duidelijk dat het concept wereldtuinbouwtentoonstelling niet meer past in deze tijd.’

De laatste Floriade heeft volgens de organisatie aangetoond dat de communicatiemethoden zodanig zijn veranderd dat zo’n groot evenement niet meer de grote bezoekersaantallen trekt en daardoor financieel onhaalbaar is. Die daling heeft te maken met de enorme keuze aan vrijetijdsinvullingen voor de consument: een bezoek aan de Floriade is niet meer een vanzelfsprekend terugkerend fenomeen dat je gezien moet hebben.

Wat meespeelde bij de besluitvorming is dat er zich nog geen nieuwe gaststad heeft aangediend. Almere had te kampen met een flink tegenvallend bezoekersaantal, de officiële eindafrekening is nog niet bekend maar er wordt rekening gehouden met een verlies van 85 miljoen euro. Het NTR bestuur beraadt zich nog op een alternatief.

Deel dit bericht

Meer berichten

ECOstyle heeft op Green Friday opnieuw het jaarlijkse Garden Support-programma gelanceerd, dit keer met het thema ‘Groen verbindt’. Het initiatief stimuleert projecten die bewoners samenbrengen én zorgen voor meer groen in de leefomgeving. Volgens ECOstyle is er juist behoefte aan ideeën die zowel de biodiversiteit als het sociale contact in wijken versterken.

Tijdens de jaarlijkse DCM Premium Dealerdag, gehouden op 9 september in het Nationaal Park De Hoge Veluwe, is Tuincentrum Ottema uit Marum onderscheiden met de titel DCM’er van het Jaar 2025. Eigenaren Luit en Aletta Ottema namen de eervolle onderscheiding en een feestelijke geldcheque in ontvangst.

Trendwatcher Aafje Nijman bezocht in september Maison & Objet (M&O) en Paris Design Week. Haar conclusie voor tuincentra: twee duidelijke hoofdbewegingen domineren de noviteiten: Nostalgie en vrolijkheid. Bovendien is kleur terug en verliest beige terrein. ‘Welcome Home’, het overkoepelende thema van de beurs, vormt de emotionele kapstok: een veilige, warme plek waar je je gezien voelt en kunt ontspannen.

Bij Intratuin Arnhem Presikhaaf werkten werkbegeleiders en medewerkers samen met theatermaker Merel Rutgers en team Ruimtekoers aan theatervoor stellingen en theatertrainingen. In een veilige setting onderzochten zij hoe cultuur maken en beleven kan bijdragen aan persoonlijke groei en inclusieve arbeids ontwikkeling.

Terwijl de eerste kerstdecoraties op de winkelvloer verschijnen, is het achter de schermen tijd om vooruit te kijken. Augustus en september zijn dé maanden om de basis te leggen voor een sterk voorjaar. Niet terugblikken, maar vooruitplannen.

Tuincentrum Intratuin Ostmann in Emden (DE) heeft op donderdag 21 augustus, na flinke vertraging bij de bouw, op feestelijke wijze de deuren geopend an de Württemberger Straße 12. Tijdens de openingsdagen van 21 t/m 31 augustus profiteerden klanten van diverse aanbiedingen en activiteiten. Emden is de zevende vestiging van familiebedrijf Ostmann, geleid door Rainer en Elvira Ostmann.

De vraag naar een sfeervolle buitenruimte blijft groeien. Consumenten willen een balkon of terras waar ze kunnen ontspannen en genieten van bloemen en groen. De Pelargonium past perfect binnen de vijf belangrijkste trends van 2025: 

Laatste editie