50 jaar barcode

Hand of gardener with barcode scanner during the inventory in the garden center

50 jaar barcode

Sinds de invoering in 1973 staat de barcode op meer dan 1 miljard producten. De ‘beep’ bij de kassa is verworden
tot een universeel en zeer herkenbaar geluid. De barcode heeft de kassadoorloop versneld maar ook de nauwkeurig­-
heid van voorraden en de bevoorradingssnelheid verbeterd – lege schappen namen af. Tevens opende de streepjescode de deur naar nieuwe technologieën zoals de zelfscan(kassa).

De volgende generatie barcodes, zoals QR-codes met een gestandaardiseerde link (GS1 Digital Link), zal ons leven radicaal veranderen. Mirjam Karmiggelt, ceo van GS1 in Nederland: ‘Wil je het verhaal achter een product weten en waar het vandaan komt? Of het allergenen bevat of biologisch is? Hoe het kan worden gerecycled? Als je een QR-code scant met daarin een gestandaardiseerde link met een artikelcode kun je antwoorden geven en krijgen op al deze vragen. In plaats van naar slechts één website te verwijzen, zoals tegenwoordig gebruikelijk is, kun je naar een oneindig aantal bronnen linken. En het is dan ook niet meer nodig om verschillende barcodes op een verpakking te zetten.’

Deel dit bericht

Meer berichten

ECOstyle heeft op Green Friday opnieuw het jaarlijkse Garden Support-programma gelanceerd, dit keer met het thema ‘Groen verbindt’. Het initiatief stimuleert projecten die bewoners samenbrengen én zorgen voor meer groen in de leefomgeving. Volgens ECOstyle is er juist behoefte aan ideeën die zowel de biodiversiteit als het sociale contact in wijken versterken.

Tijdens de jaarlijkse DCM Premium Dealerdag, gehouden op 9 september in het Nationaal Park De Hoge Veluwe, is Tuincentrum Ottema uit Marum onderscheiden met de titel DCM’er van het Jaar 2025. Eigenaren Luit en Aletta Ottema namen de eervolle onderscheiding en een feestelijke geldcheque in ontvangst.

Trendwatcher Aafje Nijman bezocht in september Maison & Objet (M&O) en Paris Design Week. Haar conclusie voor tuincentra: twee duidelijke hoofdbewegingen domineren de noviteiten: Nostalgie en vrolijkheid. Bovendien is kleur terug en verliest beige terrein. ‘Welcome Home’, het overkoepelende thema van de beurs, vormt de emotionele kapstok: een veilige, warme plek waar je je gezien voelt en kunt ontspannen.

Bij Intratuin Arnhem Presikhaaf werkten werkbegeleiders en medewerkers samen met theatermaker Merel Rutgers en team Ruimtekoers aan theatervoor stellingen en theatertrainingen. In een veilige setting onderzochten zij hoe cultuur maken en beleven kan bijdragen aan persoonlijke groei en inclusieve arbeids ontwikkeling.

Terwijl de eerste kerstdecoraties op de winkelvloer verschijnen, is het achter de schermen tijd om vooruit te kijken. Augustus en september zijn dé maanden om de basis te leggen voor een sterk voorjaar. Niet terugblikken, maar vooruitplannen.

Tuincentrum Intratuin Ostmann in Emden (DE) heeft op donderdag 21 augustus, na flinke vertraging bij de bouw, op feestelijke wijze de deuren geopend an de Württemberger Straße 12. Tijdens de openingsdagen van 21 t/m 31 augustus profiteerden klanten van diverse aanbiedingen en activiteiten. Emden is de zevende vestiging van familiebedrijf Ostmann, geleid door Rainer en Elvira Ostmann.

De vraag naar een sfeervolle buitenruimte blijft groeien. Consumenten willen een balkon of terras waar ze kunnen ontspannen en genieten van bloemen en groen. De Pelargonium past perfect binnen de vijf belangrijkste trends van 2025: 

Laatste editie