100 jaar familiebedrijf Intratuin Lisse

foto Arja Luijk

100 jaar familiebedrijf Intratuin Lisse

In vier weken een restaurant bouwen: Sjaco Griffioen, eigenaar van Intratuin Lisse, laat zien dat het kan. Waar de voorzijde van het tuincentrum eind oktober nog één grote zandbak was, werd in de weken daarna op die plek in recordtempo een schitterend restaurant neergezet. Op 30 november opende tv-chef Herman den Blijker het 250 plaatsen tellende ‘Eten in de Proeftuin’.

Tijdens de openingsmiddag genoten alle aanwezigen van een heerlijke proeverij. Den Blijker zelf liep rond met zijn ‘Blijkerburger’, die hij bereidde op de Heidebrennergrill. De tv-kok complimenteerde Griffioen met het prachtige restaurant en de diversiteit aan verse producten. 

Inmiddels draait het restaurant al ruim twee maanden op volle toeren. Sjaco Griffioen vertelt: ‘We zien dat het echt een ontmoetingsplek is geworden, en dat was ook het doel. Mensen komen voor de gezelligheid, voor een goede kop koffie en een praatje. Maar uiteindelijk nemen ze natuurlijk ook bijna allemaal een plantje mee, dus dat is mooi meegenomen!’  

Een uitbreiding van de eerste verdieping is inmiddels zo goed als afgerond. ‘Dat was ook wel nodig. Na de opening van ons indoor speelparadijs ‘De Klautertuin’ was het aantal plekken gewoon niet meer toereikend.’ En ook al is met de opening van het restaurant de bouw van het spiksplinternieuwe tuincentrum afgerond: stilzitten kan Griffioen niet.

Het volgende project staat binnenkort op de rails: een buitenterras waar nog eens 250 gasten kunnen genieten van de gastvrijheid én het prachtige uitzicht op kasteel Huys Dever. Vervolgens staat de realisatie van een privézaal voor zakelijke bijeenkomsten en familiefeestjes op de planning. ‘En daarna zijn we wel even klaar met bouwen’, zegt Sjaco Griffioen lachend. 

In 2023 bestaat het familiebedrijf 100 jaar, wat natuurlijk uitgebreid wordt gevierd. ‘Naast een feestelijk jubileumweekend in maart organiseren we het hele jaar door leuke activiteiten. Workshops, een paasbrunch, barbecuedemonstraties, themaweekenden. Wie dit combineert met een bezoek aan Eten in de Proeftuin, De Klautertuin en een bezoek aan Intratuin Lisse ervaart echt een beleving, een super leuk uitje met het hele gezin.’

 

Hoofdfoto: Arja Luijk

Intratuin Lisse-9379
Intratuin Lisse-9388

Deel dit bericht

Meer berichten

Stilstaan is achteruitgaan, daarom pakken we elk jaar een of meerdere afdelingen aan voor een nieuwe uitstraling, zegt tuincentrumondernemer Peggy Leurs. ‘Dit jaar hebben we meerdere afdelingen samen gepakt en insamenwerking met Laurens Doesborgh van lookINsight een compleet nieuwe winkelroute gemaakt. Deze nieuwe route voert je langs geheel vernieuwde afdelingen met een groot wow effect. Het gaat om de afdelingen interieur, kamerplanten, dieren, sfeer, geur en snijbloemen. Alle afdelingen zullen midden maart helemaal klaar zijn. Een mega klus maar dankzij een zeer enthousiast team, dat zeer betrokken is bij de ombouw- en verbouwplannen, met een geweldig resultaat.’

Wie zijn je klanten? Een succesvolle strategie voor een tuincentrum begint bij een goed begrip van het klantenpotentieel in het verzorgingsgebied. Door een grondige locatieanalyse uit te voeren, kunnen tuincentra beter inspelen op de behoeften van hun klanten en strategische beslissingen nemen over assortiment, marketing en uitbreiding.

De voorjaarseditie van Plantarium|Groen-Direkt, 4-5 februari bevestigde de energie in de sector. Tuincentra zijn enthousiast over het voorjaar en kwekers zijn goed voorbereid op de vraag. Het resulteerde in een drukke beurs, waar veel buitenplanten van eigenaar wisselden. 

De nieuwste trends en ontwikkelingen op het gebied van kerst- en sfeerartikelen werden gepresenteerd op de GRS Januaribeurs op 22 en 23 januari.

In het jaar dat Dijk 35 jaar bestaat, is er nieuws met een feestelijk tintje: Dijk Natural Collections komt weer voor honderd procent in handen van oprichter Wim Dijk. Voor Dijk Natural Collections is dit een hele mooie nieuwe schrede.

De Nederlandse bloemen- en plantenexport realiseert 7,1 miljard euro in 2024, een groei van 4%. Dit blijkt uit de exportstatistieken van Floridata, gepubliceerd door de VGB. De exportwaarde van snijbloemen steeg met 7% en komt daarmee uit op 4,4 miljard euro. De export van planten bleef op hetzelfde niveau als vorig jaar, met een omzet van 2,6 miljard euro.

Na bijna vijf jaar inzet voor de Belgische Tuincentra Vereniging (BTV) heeft directeur Dirk Ballekens besloten te stoppen en zijn loopbaan een andere oriëntering te geven. ‘Tijdens deze periode heb ik mijn activiteiten voor BTV gecombineerd met zelfstandige activiteiten: een pompoenenkwekerij, lesgever voor agrarische vormingsinstellingen, lezingen voor verenigingen en het brouwen van twee bieren’, expliceert Ballekens. ‘Afgelopen jaar werd duidelijk dat alles nog moeilijk te combineren valt. Finaal heb ik besloten om door te gaan met mijn zelfstandige activiteiten.’

Intratuin gaat voor een goed bio-begin van het nieuwe jaar. Sinds januari is er in de winkels een breed biologisch assortiment aan kamerplanten te vinden, van Aloe vera en varens tot vetplanten. Om de klant een handje te helpen zijn er in verschillende winkels speciale plekken ingericht, zoals de Biotafel, waar de biologische kamerplanten worden uitgelicht. Hiermee claimt Intratuin een van de eerste retailers te zijn met een grootschalig biologisch assortiment.

‘We beginnen het jaar met groot nieuws’, zo laat Peter Stox weten. ‘GroenRijk Berg en Terblijt wordt lid van onze bijSTOX- familie! Wij kijken met veel enthousiasme uit naar deze uitbreiding dat een belangrijke stap is in onze missie om hét tuincentrum van heel Limburg te zijn.’

Laatste editie