Nederlanders onwetend over verduurzamen tuin

Het-afkoppelen-van-de-regenpijp-c-Milieu-Centraal

Nederlanders onwetend over verduurzamen tuin

Ruim 80% van de Nederlandse tuinbezitters weet niet hoe ze hun tuin kunnen verduurzamen. Terwijl 73% van hen de zorg voor de natuur in eigen omgeving wel belangrijk vindt. Dat blijkt uit onderzoek gedaan door Motivaction in opdracht van Milieu Centraal onder 1.005 tuinbezitters (18-80 jaar).

Tijdens de vijfde editie van de Week van de Groene Tuin is een belangrijk doel dat Nederlanders geïnspireerd worden om de tuin te verduurzamen, want meer dan 40% van de tuinbezitters wil meer weten over wat ze zelf kunnen in geval van droogte en extreme neerslag.

Sanne Janssen, expert duurzaam tuinieren bij Milieu Centraal; ‘Veel Nederlanders staan er niet bij stil dat een kleine aanpassing in de tuin een grote impact kan hebben. Bijvoorbeeld het afkoppelen van de regenpijp is een éénmalige handeling die op de lange termijn grote voordelen heeft. Ook geeft het opvangen van regenwater in je tuin een goed gevoel. En laat het nou bijna 200 dagen per jaar in Nederland regenen.’

Meer dan de helft van de Nederlanders heeft zijn regenpijp niet afgekoppeld. En heeft een derde van de tuinbezitters nog nooit over deze handeling nagedacht. Van degenen die hun regenpijp nog niet hebben afgekoppeld, is 12% daartoe bereid en 44% misschien. Na uitleg over het nut en de relevantie van het afkoppelen van de regenpijp, neemt de bereidheid om dit te doen met 10% toe. Men wil duurzaam omgaan met regenwater (34%), de tuin aanpassen aan droogte en extreme regenbuien (30%) en goed zorgen voor de tuin (29%). Een stappenplan hoe je de afkoppeling zelf, veilig en voordelig kunt uitvoeren vind je op weekvandegroenetuin.nl/afkoppelen.

Deel dit bericht

Meer berichten

Stilstaan is achteruitgaan, daarom pakken we elk jaar een of meerdere afdelingen aan voor een nieuwe uitstraling, zegt tuincentrumondernemer Peggy Leurs. ‘Dit jaar hebben we meerdere afdelingen samen gepakt en insamenwerking met Laurens Doesborgh van lookINsight een compleet nieuwe winkelroute gemaakt. Deze nieuwe route voert je langs geheel vernieuwde afdelingen met een groot wow effect. Het gaat om de afdelingen interieur, kamerplanten, dieren, sfeer, geur en snijbloemen. Alle afdelingen zullen midden maart helemaal klaar zijn. Een mega klus maar dankzij een zeer enthousiast team, dat zeer betrokken is bij de ombouw- en verbouwplannen, met een geweldig resultaat.’

Wie zijn je klanten? Een succesvolle strategie voor een tuincentrum begint bij een goed begrip van het klantenpotentieel in het verzorgingsgebied. Door een grondige locatieanalyse uit te voeren, kunnen tuincentra beter inspelen op de behoeften van hun klanten en strategische beslissingen nemen over assortiment, marketing en uitbreiding.

De voorjaarseditie van Plantarium|Groen-Direkt, 4-5 februari bevestigde de energie in de sector. Tuincentra zijn enthousiast over het voorjaar en kwekers zijn goed voorbereid op de vraag. Het resulteerde in een drukke beurs, waar veel buitenplanten van eigenaar wisselden. 

De nieuwste trends en ontwikkelingen op het gebied van kerst- en sfeerartikelen werden gepresenteerd op de GRS Januaribeurs op 22 en 23 januari.

In het jaar dat Dijk 35 jaar bestaat, is er nieuws met een feestelijk tintje: Dijk Natural Collections komt weer voor honderd procent in handen van oprichter Wim Dijk. Voor Dijk Natural Collections is dit een hele mooie nieuwe schrede.

De Nederlandse bloemen- en plantenexport realiseert 7,1 miljard euro in 2024, een groei van 4%. Dit blijkt uit de exportstatistieken van Floridata, gepubliceerd door de VGB. De exportwaarde van snijbloemen steeg met 7% en komt daarmee uit op 4,4 miljard euro. De export van planten bleef op hetzelfde niveau als vorig jaar, met een omzet van 2,6 miljard euro.

Na bijna vijf jaar inzet voor de Belgische Tuincentra Vereniging (BTV) heeft directeur Dirk Ballekens besloten te stoppen en zijn loopbaan een andere oriëntering te geven. ‘Tijdens deze periode heb ik mijn activiteiten voor BTV gecombineerd met zelfstandige activiteiten: een pompoenenkwekerij, lesgever voor agrarische vormingsinstellingen, lezingen voor verenigingen en het brouwen van twee bieren’, expliceert Ballekens. ‘Afgelopen jaar werd duidelijk dat alles nog moeilijk te combineren valt. Finaal heb ik besloten om door te gaan met mijn zelfstandige activiteiten.’

Intratuin gaat voor een goed bio-begin van het nieuwe jaar. Sinds januari is er in de winkels een breed biologisch assortiment aan kamerplanten te vinden, van Aloe vera en varens tot vetplanten. Om de klant een handje te helpen zijn er in verschillende winkels speciale plekken ingericht, zoals de Biotafel, waar de biologische kamerplanten worden uitgelicht. Hiermee claimt Intratuin een van de eerste retailers te zijn met een grootschalig biologisch assortiment.

‘We beginnen het jaar met groot nieuws’, zo laat Peter Stox weten. ‘GroenRijk Berg en Terblijt wordt lid van onze bijSTOX- familie! Wij kijken met veel enthousiasme uit naar deze uitbreiding dat een belangrijke stap is in onze missie om hét tuincentrum van heel Limburg te zijn.’

Laatste editie