Einde collectieve promotie bloemen en planten?

tc-aw22_pv_ts_houseplants_maranta_1_1a_med

Einde collectieve promotie bloemen en planten?

Royal FloraHolland (RFH) heeft aangekondigd vanaf 1 januari 2024 te stoppen met de inning voor de activiteiten van Bloemenbureau Holland bij aanvoerende kwekers en kopende handelaren. BBH wil de inning vanaf dat moment organiseren via een Algemeen Verbindend Verklaring (AVV), waarbij alle bedrijven meebetalen. Een AVV is de enige mogelijkheid om collectiviteit te behouden, de keuze is aan de sector, kwekers en handelaren is gevraagd zich via een online stemming uit te spreken over een AVV. 

‘Feitelijk gaat het om het voortbestaan van wat er in ruim 40 jaar aan gemeenschappelijke kracht en kennis is opgebouwd’, stelt Yvonne Watzdorf, directeur Bloemenbureau Holland. ‘We verzamelen kennis over consumenten, over hun voorkeuren en gedrag, vertalen die naar creatieve campagnes en activiteiten die de vraag naar bloemen en planten stimuleren in de belangrijkste Europese afzetmarkten en kansrijke landen. Zodat consumenten meer en vaker bloemen en planten kopen. Onze consumentenkennis en campagnematerialen delen we met ondernemers, zodat ieder daar zijn voordeel mee kan doen.’

VGB trekt aan de bel, de leden zijn in meerderheid voor collectieve promotie en willen daaraan bijdragen, maar onder de huidige financiële voorwaarden en uitvoering. Het in 2021 door Royal FloraHolland eenzijdig genomen besluit te stoppen met de inning van promotiegelden dreigt uit te lopen op een drama voor de gehele sierteeltsector. Het alternatief, de AVV voor sectorpromotie zorgt voor onrealistische kostenverhogingen en is daarmee een bom onder het voortbestaan van BBH. ‘Royal FloraHolland kom tot inkeer en blaas het BloemenBureau NIET op; gebruik alle energie om de sector een bloeiende sector te laten blijven. Onze kwekers en leden verdienen dat’, aldus de VGB.


Deel dit bericht

Meer berichten

IPM Essen heeft een nieuw forum gepland in het jonge planten­gebied in hal 2: van 28 tot en met 31 januari 2025 kunnen veredelaars en kwekers van jonge planten op Messe Essen informatie uitwisselen over de toekomstige thema’s van deze belangrijke interface in de tuinbouw. ​​‘Op IPM Essen willen we een ontmoetingsplaats bieden in het centrum van het jonge plantengebied waar actuele onderwerpen en oplossingen kunnen worden besproken met experts en producenten, evenals kennis en knowhow kunnen worden doorgegeven’, legt IPM-projectmanager Andrea Hölker uit.

Vanaf heden is er per kwartaal een specifiek prijsindexcijfer voor de groenbranche beschikbaar op de website van CBS. Dit prijsindexcijfer ‘landschapsverzorging’ biedt groenondernemers de mogelijkheid om een betrouwbare en sectorspecifieke referentie te gebruiken voor hun prijsindexering. Hiermee wordt een belangrijke stap gezet in het verbeteren van de transparantie en eenduidigheid binnen de sector.

Pets Place opent deze zomer een flagshipstore (2.100 m²) in The Wall, het rode winkelcentrum langs de A2 ter hoogte van Utrecht. Het nieuwe filiaal komt in het voormalige pand van BCC.

‘Intratuin is bezig om in alle winkels de Samen Groen Bezig route uit te rollen. Voor de opening van IT in Hulst in maart zijn een aantal borden opgehangen met informatie over duurzaam tuinieren maar al snel werd duidelijk dat meer uitingen nodig waren omdat er heel veel relevante onder­werpen zijn.

Van 3 tot 11 augustus was het Singapore Garden Festival 2024. Een groots event met diverse competities op het gebied van tuinontwerp en bloemsierkunst.

Nadat het herfstblad gevallen is komt er letterlijk een eind aan een kleurrijk seizoen: tuin, balkon en of terras zien grauw en grijs. Met groenblijvers geef je de tuin een permanent groene uitstraling, ook in herfst en winter. Evergreens kun je uiteraard ook in potten planten.

Laatste editie