Einde collectieve promotie bloemen en planten?

tc-aw22_pv_ts_houseplants_maranta_1_1a_med

Einde collectieve promotie bloemen en planten?

Royal FloraHolland (RFH) heeft aangekondigd vanaf 1 januari 2024 te stoppen met de inning voor de activiteiten van Bloemenbureau Holland bij aanvoerende kwekers en kopende handelaren. BBH wil de inning vanaf dat moment organiseren via een Algemeen Verbindend Verklaring (AVV), waarbij alle bedrijven meebetalen. Een AVV is de enige mogelijkheid om collectiviteit te behouden, de keuze is aan de sector, kwekers en handelaren is gevraagd zich via een online stemming uit te spreken over een AVV. 

‘Feitelijk gaat het om het voortbestaan van wat er in ruim 40 jaar aan gemeenschappelijke kracht en kennis is opgebouwd’, stelt Yvonne Watzdorf, directeur Bloemenbureau Holland. ‘We verzamelen kennis over consumenten, over hun voorkeuren en gedrag, vertalen die naar creatieve campagnes en activiteiten die de vraag naar bloemen en planten stimuleren in de belangrijkste Europese afzetmarkten en kansrijke landen. Zodat consumenten meer en vaker bloemen en planten kopen. Onze consumentenkennis en campagnematerialen delen we met ondernemers, zodat ieder daar zijn voordeel mee kan doen.’

VGB trekt aan de bel, de leden zijn in meerderheid voor collectieve promotie en willen daaraan bijdragen, maar onder de huidige financiële voorwaarden en uitvoering. Het in 2021 door Royal FloraHolland eenzijdig genomen besluit te stoppen met de inning van promotiegelden dreigt uit te lopen op een drama voor de gehele sierteeltsector. Het alternatief, de AVV voor sectorpromotie zorgt voor onrealistische kostenverhogingen en is daarmee een bom onder het voortbestaan van BBH. ‘Royal FloraHolland kom tot inkeer en blaas het BloemenBureau NIET op; gebruik alle energie om de sector een bloeiende sector te laten blijven. Onze kwekers en leden verdienen dat’, aldus de VGB.


Deel dit bericht

Meer berichten

Online bloemenverzender Topbloemen.nl stopt het netwerk van lokale bloemisten voor de distributie van online bestelde boeketten. De vaste samenwerking met 83 lokale bloemisten in Nederland wordt ontbonden, officieel per 1 juli 2025. Een brief met die mededeling is volgens de NOS bij de aangesloten bloemisten bezorgd.

De deelnemende bedrijven pakten flink uit met gastvrije ontvangsten en mooie productpresentaties van onder andere intrigerende nieuwigheden op het gebied van pot- en perkplanten, volle parkeerplaatsen en dientengevolge stijgende bezoekerscijfers: het vier dagen durende event FlowerTrials 2024, 11-14 juni, was wederom succesvol.

Maar liefst 86% van de Nederlanders heeft op dit moment een huisdier of heeft er in het verleden een gehad blijkt uit het jaarlijkse huisdierenonderzoek van NVG en Dibevo. Van katten tot aan vijvervissen is gezelligheid de belangrijkste motivatie om een huisdier te nemen, gevolgd door ‘onvoorwaardelijke vriendschap’. Ook vormen huisdieren een integraal onderdeel van het gezinsleven – waardoor ze zelfs de vakantieplannen beïnvloeden.  Het huisdierbezit in Nederland is het afgelopen jaar ongeveer gelijk gebleven: in bijna de helft van alle huishoudens lopen, vliegen of zwemmen één of meer dieren. Ook ‘interessante of mooie dieren’ en ‘fijn om voor een dier te zorgen’ worden aangevoerd als redenen om een huisdier te nemen. Bij honden staat ‘meer bewegen en actief bezigzijn’ hoog genoteerd (55%). 

Floramedia bestaat 100 jaar. Dit feestelijke feit werd nog eens kracht bijgezet door de verlening van het predicaat ‘Koninklijk’ door Koning Willem-Alexander. Zonder meer een erkenning van Floramedia’s uitzonderlijke bijdrage aan de sector gedurende een eeuw. De officiële uitreiking vond plaats op 5 juni door burgemeester Jan Hamming.

Vanaf 1 maart 2024 is Intratuin Etten-Leur up & running. Eigenaar Freek Schalk van voorheen Life & Garden Etten-Leur, is enthousiast: ‘Het voelt alsof we een stoptrein zijn geweest die ineens bij een intercity moet aanhaken.’

GRS Retail en inkooporganisatie Prickels slaan de handen ineen om tuincentra in Nederland en België nog beter te bedienen. De gedeelde visie om tuincentra-eigenaren in hun vrije ondernemerschap te ondersteunen, gecombineerd met het streven om maximale waarde te bieden tegen minimale kosten, maakt de samenwerking een logische stap. Op 1 juli 2024 zal GRS Retail […]

Laatste editie