Einde collectieve promotie bloemen en planten?

tc-aw22_pv_ts_houseplants_maranta_1_1a_med

Einde collectieve promotie bloemen en planten?

Royal FloraHolland (RFH) heeft aangekondigd vanaf 1 januari 2024 te stoppen met de inning voor de activiteiten van Bloemenbureau Holland bij aanvoerende kwekers en kopende handelaren. BBH wil de inning vanaf dat moment organiseren via een Algemeen Verbindend Verklaring (AVV), waarbij alle bedrijven meebetalen. Een AVV is de enige mogelijkheid om collectiviteit te behouden, de keuze is aan de sector, kwekers en handelaren is gevraagd zich via een online stemming uit te spreken over een AVV. 

‘Feitelijk gaat het om het voortbestaan van wat er in ruim 40 jaar aan gemeenschappelijke kracht en kennis is opgebouwd’, stelt Yvonne Watzdorf, directeur Bloemenbureau Holland. ‘We verzamelen kennis over consumenten, over hun voorkeuren en gedrag, vertalen die naar creatieve campagnes en activiteiten die de vraag naar bloemen en planten stimuleren in de belangrijkste Europese afzetmarkten en kansrijke landen. Zodat consumenten meer en vaker bloemen en planten kopen. Onze consumentenkennis en campagnematerialen delen we met ondernemers, zodat ieder daar zijn voordeel mee kan doen.’

VGB trekt aan de bel, de leden zijn in meerderheid voor collectieve promotie en willen daaraan bijdragen, maar onder de huidige financiële voorwaarden en uitvoering. Het in 2021 door Royal FloraHolland eenzijdig genomen besluit te stoppen met de inning van promotiegelden dreigt uit te lopen op een drama voor de gehele sierteeltsector. Het alternatief, de AVV voor sectorpromotie zorgt voor onrealistische kostenverhogingen en is daarmee een bom onder het voortbestaan van BBH. ‘Royal FloraHolland kom tot inkeer en blaas het BloemenBureau NIET op; gebruik alle energie om de sector een bloeiende sector te laten blijven. Onze kwekers en leden verdienen dat’, aldus de VGB.


Deel dit bericht

Meer berichten

De vraag naar een sfeervolle buitenruimte blijft groeien. Consumenten willen een balkon of terras waar ze kunnen ontspannen en genieten van bloemen en groen. De Pelargonium past perfect binnen de vijf belangrijkste trends van 2025: 

Het nieuwe Naturgartencenter Kremer in Siegen is op 14 maart feestelijk geopend en in gebruik genomen. Tevens wordt dit jaar het 120-jarig jubileum gevierd van Kremer, ter gelegenheid hiervan worden 120 fascinerende tuin- en natuurverhalen gepresenteerd, die bezoekers kunnen ontdekken in de Kremer Naturgartencenters.

Zaterdag 15 maart was de feestelijke opening van de nieuwe aanwinst van tuincentrumketen bijStox: GroenRijk/bijStox in het Limburgse Berg en Terblijt. Felicitaties en veel succes gewenst aan de eigenaren Annette en Peter Stox en het team van medewerkers van bijStox.

Van 24 tot 26 juni 2025 presenteert spoga+gafa de nieuwste innovaties op het gebied van tuinmeubelen, accessoires, verlichting en zonwering. Dit jaar staat het thema Design Gardens centraal. spoga+gafa 2025 toont hoe de tuin van de toekomst eruit zal zien, met duurzame en esthetische oplossingen die inspelen op de veranderende behoeften van de tuinliefhebber. In het Trendrapport tuinmeubelen en -decoratie geeft de vakbeurs alvast enige richtlijnen.

In 2024 liet Bloemenbureau Holland uitgebreid onderzoek doen naar de houding en het koopgedrag van bloemen- en plantenkopers in Nederland, Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië. In elk land namen ongeveer 2.000 kopers deel aan een online enquête. Daarnaast werden winkelinterviews afgenomen en vond er eyetracking-onderzoek plaats in verschillende winkelkanalen.

2024 was het warmste jaar (+1,5°C) sinds het begin van de klimaatregistratie. ‘We moeten allemaal onze inspanningen opvoeren om het klimaat te beschermen en ons aan te passen aan de klimaatverandering’, zegt Horst Fischer, directeur van de Internationale Tuinententoonstelling 2027 Metropole Ruhr (IGA).

Per 1 januari heeft het Duitse tuincentrum Gartenwelt Bocholt zich aangesloten bij GRS Retail. Met deze samenwerking kunnen de nieuwe eigenaren, Giovanni Rooks en Mark Starte, gebruikmaken van een uitgebreid dienstenpakket ter ondersteuning bij het verder ontwikkelen van hun tuincentrum.

De Week van de Groene Tuin wordt uitgebreid naar een volledige maand. April is de maand waarin veel mensen de tuin in gaan en staat voortaan in het teken van het vergroenen van tuinen, balkons en straten.

Laatste editie