‘Een bloeiende lente plant je in de herfst’

‘Een bloeiende lente plant je in de herfst’

De najaar campagne is vernieuwd. Onder het motto ‘Een bloeiende lente plant je in de herfst’ wordt de herfst als (ook traditioneel) beste plantseizoen onder de aandacht gebracht van zowel consument als professional.

De campagne wordt uitgevoerd door NL Vergroent, een samenwerking tussen diverse organisaties die Nederland duurzaam willen vergroenen.

‘Met de nieuwe naam Plant je mee sturen we een actievere boodschap uit, met als doel dit najaar samen zoveel mogelijk bloembollen, planten en boompjes in de grond te zetten.’ zegt Dominique van de Kamp, projectmanager van Stichting Steenbreek.

‘Tegelijkertijd hopen we dat er tegels worden gelicht uit tuinen en openbare ruimte.’ Tevens is er in opdracht van Stichting Steenbreek een marktonderzoek onder duizend Nederlandse tuinbezitters over het belang van planten in het najaar.

Het najaar is en blijft het meest ideale moment om te planten. De planten gaan in rust en de bodem is nog relatief warm, wat de ontwikkeling van de wortels be­vordert. Wanneer het voorjaar aanbreekt kan de groei direct beginnen. Daarnaast kent het najaar zelden lange, droge periodes en ontwikkelen de maanden september en oktober zich tegenwoordig tot nazomermaanden die zich uitstekend lenen voor tuinieren.

Vanaf dit jaar duurt de campagne twee maanden – tot eind november. Tot de vorst intreedt is dat een geschikte periode om het wortelgoed, zoals bomen en heesters, maar ook (biologische) voorjaarsbollen te planten. De aftrap van Plant je mee voor professionals is op woensdag 11 oktober tijdens de Nationale Groendag in het
Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem.

Deel dit bericht

Meer berichten

IPM Essen heeft een nieuw forum gepland in het jonge planten­gebied in hal 2: van 28 tot en met 31 januari 2025 kunnen veredelaars en kwekers van jonge planten op Messe Essen informatie uitwisselen over de toekomstige thema’s van deze belangrijke interface in de tuinbouw. ​​‘Op IPM Essen willen we een ontmoetingsplaats bieden in het centrum van het jonge plantengebied waar actuele onderwerpen en oplossingen kunnen worden besproken met experts en producenten, evenals kennis en knowhow kunnen worden doorgegeven’, legt IPM-projectmanager Andrea Hölker uit.

Vanaf heden is er per kwartaal een specifiek prijsindexcijfer voor de groenbranche beschikbaar op de website van CBS. Dit prijsindexcijfer ‘landschapsverzorging’ biedt groenondernemers de mogelijkheid om een betrouwbare en sectorspecifieke referentie te gebruiken voor hun prijsindexering. Hiermee wordt een belangrijke stap gezet in het verbeteren van de transparantie en eenduidigheid binnen de sector.

Pets Place opent deze zomer een flagshipstore (2.100 m²) in The Wall, het rode winkelcentrum langs de A2 ter hoogte van Utrecht. Het nieuwe filiaal komt in het voormalige pand van BCC.

‘Intratuin is bezig om in alle winkels de Samen Groen Bezig route uit te rollen. Voor de opening van IT in Hulst in maart zijn een aantal borden opgehangen met informatie over duurzaam tuinieren maar al snel werd duidelijk dat meer uitingen nodig waren omdat er heel veel relevante onder­werpen zijn.

Van 3 tot 11 augustus was het Singapore Garden Festival 2024. Een groots event met diverse competities op het gebied van tuinontwerp en bloemsierkunst.

Nadat het herfstblad gevallen is komt er letterlijk een eind aan een kleurrijk seizoen: tuin, balkon en of terras zien grauw en grijs. Met groenblijvers geef je de tuin een permanent groene uitstraling, ook in herfst en winter. Evergreens kun je uiteraard ook in potten planten.

Magical Hydrangea, bekend om haar sterke en van kleur veranderende hortensia’s voor zowel tuin als kamer, heeft bij de ontwikkeling van nieuwe merchandise lijn een unieke print ontworpen. Met de zogenaamde cyanotype techniek; een uniek fotografisch proces en toegepast met echte Magical blad- en bloemonderdelen. De primeur van de nieuwe Magical merchandise lijn wordt tijdens de najaarsbeurs van Plantarium|Groen Direkt in Boskoop gepresenteerd – stand nr. J1.126.

Laatste editie