De tuin vergroenen

Lush green botanical garden - blooming spring flowers and lawn path.

De tuin vergroenen

Tuinbranche Nederland heeft een aantal stellingen mee laten lopen met het standaard GfK consumentenonderzoek over het vergroenen van tuinen. Hoe staat de tuinbezitter tegenover de tuin vergroenen en hoe kijken ze aan tegen de benaming Groen Klimaatplein?

30% van de 2.500 ondervraagden wil zeker de tuin vergroenen, 30% antwoordt misschien. En van de 40% die nee zegt, heeft 68% al een groene tuin. 10% zegt geen tijd te hebben, 10% vindt het niet nodig en 7% heeft er geen geld voor.

Op de vraag wat men zou willen doen om extra te vergroenen antwoordt 62% meer planten te willen, 29% wil vogelkasten plaatsen 27% zegt een regenton aan te willen schaffen, 25% een insectenhotel en 22% tegels eruit en groen erin, 16% wil een groen dak aanschaffen.

Bijna 50 % van de respondenten zegt daarvoor geen advies nodig te hebben. 15% vraagt advies aan vrienden/buren/familie, 15% aan de hovenier en 15% aan het tuincentrum.

Op de vraag welk gevoel de naam Groen Klimaatplein oproept, geeft 42% aan dat dit een positief gevoel oproept, 51% neutraal en 7% een negatief gevoel.

Deel dit bericht

Meer berichten

IPM Essen heeft een nieuw forum gepland in het jonge planten­gebied in hal 2: van 28 tot en met 31 januari 2025 kunnen veredelaars en kwekers van jonge planten op Messe Essen informatie uitwisselen over de toekomstige thema’s van deze belangrijke interface in de tuinbouw. ​​‘Op IPM Essen willen we een ontmoetingsplaats bieden in het centrum van het jonge plantengebied waar actuele onderwerpen en oplossingen kunnen worden besproken met experts en producenten, evenals kennis en knowhow kunnen worden doorgegeven’, legt IPM-projectmanager Andrea Hölker uit.

Vanaf heden is er per kwartaal een specifiek prijsindexcijfer voor de groenbranche beschikbaar op de website van CBS. Dit prijsindexcijfer ‘landschapsverzorging’ biedt groenondernemers de mogelijkheid om een betrouwbare en sectorspecifieke referentie te gebruiken voor hun prijsindexering. Hiermee wordt een belangrijke stap gezet in het verbeteren van de transparantie en eenduidigheid binnen de sector.

Pets Place opent deze zomer een flagshipstore (2.100 m²) in The Wall, het rode winkelcentrum langs de A2 ter hoogte van Utrecht. Het nieuwe filiaal komt in het voormalige pand van BCC.

‘Intratuin is bezig om in alle winkels de Samen Groen Bezig route uit te rollen. Voor de opening van IT in Hulst in maart zijn een aantal borden opgehangen met informatie over duurzaam tuinieren maar al snel werd duidelijk dat meer uitingen nodig waren omdat er heel veel relevante onder­werpen zijn.

Van 3 tot 11 augustus was het Singapore Garden Festival 2024. Een groots event met diverse competities op het gebied van tuinontwerp en bloemsierkunst.

Nadat het herfstblad gevallen is komt er letterlijk een eind aan een kleurrijk seizoen: tuin, balkon en of terras zien grauw en grijs. Met groenblijvers geef je de tuin een permanent groene uitstraling, ook in herfst en winter. Evergreens kun je uiteraard ook in potten planten.

Magical Hydrangea, bekend om haar sterke en van kleur veranderende hortensia’s voor zowel tuin als kamer, heeft bij de ontwikkeling van nieuwe merchandise lijn een unieke print ontworpen. Met de zogenaamde cyanotype techniek; een uniek fotografisch proces en toegepast met echte Magical blad- en bloemonderdelen. De primeur van de nieuwe Magical merchandise lijn wordt tijdens de najaarsbeurs van Plantarium|Groen Direkt in Boskoop gepresenteerd – stand nr. J1.126.

Laatste editie