Consumentenperceptie duurzaamheid sierteeltsector blijft constant

DSC_1186

Consumentenperceptie duurzaamheid sierteeltsector blijft constant

Om de ontwikkeling in het sentiment rond bloemen en planten te kunnen volgen, onderzoekt Bloemenbureau Holland sinds april 2023 maandelijks de beeld­vorming in de grootste Europese afzetmarkten.

In een doorlopend online onderzoek ondervroeg marktonderzoeksbureau Kantar een totale groep van bijna 10.000 respondenten in Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Nederland. In april 2023 werd gestart met een grote eerste groep. In de maanden erna is telkens een groep van 600 respondenten (18-70 jaar) benaderd. Daarmee is het onderzoek representatief per land.
Belangrijkste vraag: hoe kijkt de consument naar de sector als het gaat om duurzaamheid? De meeste consumenten hebben geen uitgesproken mening over de impact van de sector op de duurzame ontwikkeling in de omgeving. De grootste groep is neutraal, 53 procent voor bloemen en 52 procent voor planten. Bekend is dat de ‘neutrale’ consumenten beïnvloedbaar zijn. Duurzame ontwikkelingen in de sierteeltsector bieden juist in deze groep kansen voor positieve beeldvorming.

Belangrijke overige resultaten:

• Jongeren zijn kritischer en positiever dan ouderen
• Nederlanders meer neutraal en kritisch over bloemensector
• Het sentiment rond bloemen laat in ons land een wisselvallige ontwikkeling zien. Het beeld op de plantensector is stabieler.
• Sierteeltsector nog steeds gezien als afwachtend in aanpak duurzaamheid
• Met name in jongere doelgroepen (18-44 jaar) groeit het bewustzijn dat ook het eigen duurzaam gedrag bijdraagt aan een positieve impact. Voor de Nederlandse consument spelen vooral verpakkingen een grote rol.
• Ook nu blijken de duurzame intenties en het feitelijke gedrag van de consument vaak nog ver uit elkaar te liggen. Barrières: onvoldoende kennis van product, de herkomst en de impact op de omgeving. Ook de hogere prijs is vaak doorslaggevend. Bij aankoop van bloemen, kamer- en buitenplanten letten velen niet op duurzaamheid, de aanschaf moet vooral leuk blijven.

Deel dit bericht

Meer berichten

IPM Essen heeft een nieuw forum gepland in het jonge planten­gebied in hal 2: van 28 tot en met 31 januari 2025 kunnen veredelaars en kwekers van jonge planten op Messe Essen informatie uitwisselen over de toekomstige thema’s van deze belangrijke interface in de tuinbouw. ​​‘Op IPM Essen willen we een ontmoetingsplaats bieden in het centrum van het jonge plantengebied waar actuele onderwerpen en oplossingen kunnen worden besproken met experts en producenten, evenals kennis en knowhow kunnen worden doorgegeven’, legt IPM-projectmanager Andrea Hölker uit.

Vanaf heden is er per kwartaal een specifiek prijsindexcijfer voor de groenbranche beschikbaar op de website van CBS. Dit prijsindexcijfer ‘landschapsverzorging’ biedt groenondernemers de mogelijkheid om een betrouwbare en sectorspecifieke referentie te gebruiken voor hun prijsindexering. Hiermee wordt een belangrijke stap gezet in het verbeteren van de transparantie en eenduidigheid binnen de sector.

Pets Place opent deze zomer een flagshipstore (2.100 m²) in The Wall, het rode winkelcentrum langs de A2 ter hoogte van Utrecht. Het nieuwe filiaal komt in het voormalige pand van BCC.

‘Intratuin is bezig om in alle winkels de Samen Groen Bezig route uit te rollen. Voor de opening van IT in Hulst in maart zijn een aantal borden opgehangen met informatie over duurzaam tuinieren maar al snel werd duidelijk dat meer uitingen nodig waren omdat er heel veel relevante onder­werpen zijn.

Van 3 tot 11 augustus was het Singapore Garden Festival 2024. Een groots event met diverse competities op het gebied van tuinontwerp en bloemsierkunst.

Nadat het herfstblad gevallen is komt er letterlijk een eind aan een kleurrijk seizoen: tuin, balkon en of terras zien grauw en grijs. Met groenblijvers geef je de tuin een permanent groene uitstraling, ook in herfst en winter. Evergreens kun je uiteraard ook in potten planten.

Magical Hydrangea, bekend om haar sterke en van kleur veranderende hortensia’s voor zowel tuin als kamer, heeft bij de ontwikkeling van nieuwe merchandise lijn een unieke print ontworpen. Met de zogenaamde cyanotype techniek; een uniek fotografisch proces en toegepast met echte Magical blad- en bloemonderdelen. De primeur van de nieuwe Magical merchandise lijn wordt tijdens de najaarsbeurs van Plantarium|Groen Direkt in Boskoop gepresenteerd – stand nr. J1.126.

Laatste editie