Consumentenperceptie duurzaamheid sierteeltsector blijft constant

DSC_1186

Consumentenperceptie duurzaamheid sierteeltsector blijft constant

Om de ontwikkeling in het sentiment rond bloemen en planten te kunnen volgen, onderzoekt Bloemenbureau Holland sinds april 2023 maandelijks de beeld­vorming in de grootste Europese afzetmarkten.

In een doorlopend online onderzoek ondervroeg marktonderzoeksbureau Kantar een totale groep van bijna 10.000 respondenten in Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Nederland. In april 2023 werd gestart met een grote eerste groep. In de maanden erna is telkens een groep van 600 respondenten (18-70 jaar) benaderd. Daarmee is het onderzoek representatief per land.
Belangrijkste vraag: hoe kijkt de consument naar de sector als het gaat om duurzaamheid? De meeste consumenten hebben geen uitgesproken mening over de impact van de sector op de duurzame ontwikkeling in de omgeving. De grootste groep is neutraal, 53 procent voor bloemen en 52 procent voor planten. Bekend is dat de ‘neutrale’ consumenten beïnvloedbaar zijn. Duurzame ontwikkelingen in de sierteeltsector bieden juist in deze groep kansen voor positieve beeldvorming.

Belangrijke overige resultaten:

• Jongeren zijn kritischer en positiever dan ouderen
• Nederlanders meer neutraal en kritisch over bloemensector
• Het sentiment rond bloemen laat in ons land een wisselvallige ontwikkeling zien. Het beeld op de plantensector is stabieler.
• Sierteeltsector nog steeds gezien als afwachtend in aanpak duurzaamheid
• Met name in jongere doelgroepen (18-44 jaar) groeit het bewustzijn dat ook het eigen duurzaam gedrag bijdraagt aan een positieve impact. Voor de Nederlandse consument spelen vooral verpakkingen een grote rol.
• Ook nu blijken de duurzame intenties en het feitelijke gedrag van de consument vaak nog ver uit elkaar te liggen. Barrières: onvoldoende kennis van product, de herkomst en de impact op de omgeving. Ook de hogere prijs is vaak doorslaggevend. Bij aankoop van bloemen, kamer- en buitenplanten letten velen niet op duurzaamheid, de aanschaf moet vooral leuk blijven.

Deel dit bericht

Meer berichten

De vraag naar een sfeervolle buitenruimte blijft groeien. Consumenten willen een balkon of terras waar ze kunnen ontspannen en genieten van bloemen en groen. De Pelargonium past perfect binnen de vijf belangrijkste trends van 2025: 

Het nieuwe Naturgartencenter Kremer in Siegen is op 14 maart feestelijk geopend en in gebruik genomen. Tevens wordt dit jaar het 120-jarig jubileum gevierd van Kremer, ter gelegenheid hiervan worden 120 fascinerende tuin- en natuurverhalen gepresenteerd, die bezoekers kunnen ontdekken in de Kremer Naturgartencenters.

Zaterdag 15 maart was de feestelijke opening van de nieuwe aanwinst van tuincentrumketen bijStox: GroenRijk/bijStox in het Limburgse Berg en Terblijt. Felicitaties en veel succes gewenst aan de eigenaren Annette en Peter Stox en het team van medewerkers van bijStox.

Van 24 tot 26 juni 2025 presenteert spoga+gafa de nieuwste innovaties op het gebied van tuinmeubelen, accessoires, verlichting en zonwering. Dit jaar staat het thema Design Gardens centraal. spoga+gafa 2025 toont hoe de tuin van de toekomst eruit zal zien, met duurzame en esthetische oplossingen die inspelen op de veranderende behoeften van de tuinliefhebber. In het Trendrapport tuinmeubelen en -decoratie geeft de vakbeurs alvast enige richtlijnen.

In 2024 liet Bloemenbureau Holland uitgebreid onderzoek doen naar de houding en het koopgedrag van bloemen- en plantenkopers in Nederland, Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië. In elk land namen ongeveer 2.000 kopers deel aan een online enquête. Daarnaast werden winkelinterviews afgenomen en vond er eyetracking-onderzoek plaats in verschillende winkelkanalen.

2024 was het warmste jaar (+1,5°C) sinds het begin van de klimaatregistratie. ‘We moeten allemaal onze inspanningen opvoeren om het klimaat te beschermen en ons aan te passen aan de klimaatverandering’, zegt Horst Fischer, directeur van de Internationale Tuinententoonstelling 2027 Metropole Ruhr (IGA).

Per 1 januari heeft het Duitse tuincentrum Gartenwelt Bocholt zich aangesloten bij GRS Retail. Met deze samenwerking kunnen de nieuwe eigenaren, Giovanni Rooks en Mark Starte, gebruikmaken van een uitgebreid dienstenpakket ter ondersteuning bij het verder ontwikkelen van hun tuincentrum.

De Week van de Groene Tuin wordt uitgebreid naar een volledige maand. April is de maand waarin veel mensen de tuin in gaan en staat voortaan in het teken van het vergroenen van tuinen, balkons en straten.

Laatste editie